ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

یک گزارش تحقیقی خبرگزاری رویترز نشان می دهد که شرکت های غربی فعال در حوزه فناوری از جمله 'سیسکو'، IBM و SAP درخواست های مسکو را برای دسترسی به اسرار امنیتی بسیار محرمانه پذیرفته اند.

در گزارش تحقیقی این خبرگزاری که دیروز (جمعه) منتشر شد، آمده است 'مقامات روسی از شرکت های غربی فعال در حوزه فناوری می خواهند به آنها اجازه دهند قبل از آنکه محصولات آنها وارد روسیه شود به آنان اجازه دهند 'کدهای منبع' در محصولات امنیتی مانند 'فایر وال ها، اپلیکیشن های ضدویروس و نرم افزارهای حاوی اطلاعات رمزگذاری شده' دسترسی پیدا کنند.'
رویترز در ادامه گزارش خود در این باره افزود: کدهای منبع کدهایی است که عملکرد پایه ای تجهیزات رایانه ای را کنترل می کند.
هدف این درخواست ها از سال 2014 به بعد افزایش یافته، آن است تا مقامات روسی اطمینان یابند که آژانس های جاسوسی خارجی 'درهای مخفی' به سمت روسیه ندارند و نمی توانند در سیستم های روسی نفوذ کنند.
در عین حال، این بازرسی ها به روس ها این امکان را داده است تا نقاط ضعف در کدهای منبع محصولات خارجی را پیدا کنند.
تعدادی از شرکت های آمریکایی گفته اند از روش های مختلفی برای ماندن در بازار بزرگ فناوری در روسیه استفاده می کنند، اما شرکت Symantec به رویترز گفته که به دلیل نگرانی های امنیتی همکاری با روس ها را متوقف کرده اند.
این شرکت گفته که یکی از آزمایشگاه هایی که محصولات آن را بررسی می کرده، به اندازه کافی از دولت مستقل نبوده است.
بررسی کدهای منبع در تاسیسات امنی به نام 'اتاق های تمیز' انجام می شود. برخی از شرکت های روسی که از طرف نهادهای مربوطه روسیه تست هایی را روی محصولات غربی انجام می دهند ارتباطاتی با ارتش این کشور دارند.
شرکت Echelon یکی از این شرکت ها است.
مقام های آمریکایی می گویند به شرکت ها درباره خطر دسترسی روس ها به کدهای منبع محصولاتشان هشدار داده اند، زیرا امکان دارد از این کدها برای حملات سایبری استفاده شود. با این حال دولت آمریکا مجوز قانونی و حقوقی برای منصرف کردن شرکت ها از همکاری با روس ها ندارد؛ مگر اینکه انتقال فناوری توسط ارتش آمریکا محدود شده باشد یا شامل تحریم های آمریکایی شود.
شرکت های غربی می گویند که آنها تحت فشار قرار گرفته اند که یا درخواست های روس ها را بپذیرند یا با خطر اخراج از بازار پرسود روسیه مواجه می شوند. به گفته این شرکت ها، آنان در صورتی اجازه می دهند که روس ها کدهای منبع را بررسی کنند که این کار در تاسیسات و آزمایشگاه های امن انجام شود و امکان کپی کردن یا تغییر این کدها وجود نداشته باشد.
درخواست ها برای بررسی کدهای منبع توسط 'سرویس امنیت فدرال' روسیه (FSB) ارائه می شود. دولت آمریکا می گوید این سرویس امنیتی در حملات سایبری به ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری 2016 و همچنین هک حساب های پست الکترونیکی 500 میلیون نفر از مشترکان یاهو نقش داشته است. FSB مداخله در هر دو مورد را رد کرده است. این نهاد امنیتی مسئول ارائه مجوز برای فروش محصولات فناوری های پیچیده در روسیه است.
بررسی ها در کدهای منبع توسط 'سرویس فدرال کنترل فناوری و صادرات' (FSTC) انجام می شود. این سرویس فدرال مسئول مقابله با جاسوسی سایبری و حفاظت از اسرار دولتی است. این نهاد از سال 1996 تا 2013 کدها منبع محصولات 13 محصول شرکت های غربی را بررسی کرده است. این رقم در سه سال گذشته به 28 مورد رسیده است.
پس از آنکه روابط مسکو و واشنگتن به دلیل الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال 2014 رو به تیرگی گذاشت، درخواست های روس ها از شرکت های فناوری غربی افزایش یافته است.
شرکت های IBM، سیسکو، مک آفی، SAP آلمان و Hewlett Packard Enterprise Co به روس ها اجازه داده اند کدهای منبع محصولاتشان را بررسی کنند.
مقام های آمریکایی به رویترز گفته اند اگر شرکت های فناوری درخواست های FSB را نپذیرند، یا دریافت مجوز برای فروش محصولاتشان در روسیه با تاخیر انجام می شود یا مجوزی داده نمی شود.
پیش بینی می شود ارزش بازار فناوری در روسیه امسال به حدود 18 و نیم میلیارد دلار برسد.

  • ۹۶/۰۴/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">