ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ریاضی:به خصوصی سازی نگاه ویژه‌ای داریم

| چهارشنبه, ۲۱ تیر ۱۳۸۵، ۰۵:۴۱ ب.ظ | ۰ نظر

دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات می‌گوید: تاکید مقام معظم رهبری و اندیشمندان و صاحبنظران بر ارزش خصوصی سازی افزوده است . همه کسانی که پیرو نظام هستند تلاش می‌کنند تا این خواسته نهفته در حکومت اسلامی متجلی شده که در این صورت باعث شکوفایی اقتصادی در کشور می‌شود.
در گزارشی تحت عنوان رودررو با بخش خصوصی گلایه‌ها و اظهارات برخی فعالان این بخش را شنیدیم آنان از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انتظاراتی داشتند که درخواست‌هایشان را در یک جمع‌بندی کلی می‌توان به این موارد خلاصه کرد:

- برقراری ارتباط مستقیم، ارائه امکانات و اختیارات لازم به منظور ساماندهی شرکت‌های خصوصی،

- تقویت جایگاه آنان برای به کارگیری پتانسیل‌هی بالقوه شرکت‌ها،

- مشخص شدن برنامه‌های وزارتخانه به صورت دقیق و مشخص تا بخش خصوصی به تناسب این برنامه‌ها حرکت نماید،

- توجه به توانایی‌های بخش خصوصی برای اجرای طرحهای دولت،

- نظرخواهی از فعالان بخش خصوصی در طراحی پروژه‌ها.

در این خصوص نظر معاون فناوری اطلاعات را به عنوان مدیری از دولت نهم در باره چگونگی بهبود تعامل بین بخش خصوصی و دولتی جویا شدیم.

مهندس ریاضی در پاسخ اظهار داشت: موضوع فعالیت مردم در مسائل اقتصادی و تجاری از مهمترین شاخص‌هایی است که نظام جمهوری اسلامی ایران نگاه ویژه‌ای به آن دارد.

وی گفت: نگاه جمهوری اسلامی به فعالیت‌های بخش خصوصی نگاهی اساسی و عمیق است که این موضوع در قانون اساسی تجلی یافته و نشات گرفته‌ از دیده و نظرات حضرت امام راحل است.

دبیر شورای عالی فناروی اطلاعات اظهار داشت: در کشور پروژه‌ها به صورت بالقوه و بالفعل زیاد است که باید سازو کارهای انجام این پروژه‌ها را ایجاد کرد.

وی تاکید کرد: در سایر حوزه‌ها مانند ساختمان‌سازی راهسازی، برق و موارد مشابه ظرفیتهایی در بخش خصوصی به وجود آمده آنها پروژه‌های عظیمی را به سرانجام ‌رسانده‌اند اما در بخش فناوری اطلاعات هنوز این ظرفیت‌ها شکل نگرفته که بتوانند پروژه‌های عظیمی انجام دهند.

ریاضی دلیل این امر را در نبودن خلاقیت و نوآوری در فعالیت‌های بخش خصوصی دانست و گفت: به جای اینکه بخش خصوصی منتظر بماند تا بخش دولتی پروژه‌ای را تعریف کند و به این بخش ارائه کند بهتر است بخش خصوصی پروژه‌هایی را تعریف کرده و به دولت عرضه کند البته به ‌گونه‌ای که تحولی ایجاد شود.

معاون فناوری اطلاعات پذیرش این پروژه‌ها توسط بخش دولتی را یکی از روشهای فعال‌سازی بخش خصوصی دانست و افزود: اگر چه عمده پروژه‌ها امروز به درخواست دولت انجام می‌شود اما موارد بسیاری است که بخش خصوصی می‌تواند مستقیم به جامعه عرضه کند.

وی در خصوص حمایت از بخش خصوصی گفت: این بخش اگر حمایت دولت را می‌خواهد باید مشخص و اعلام کرده تا حمایت لازم صورت گیرد.

اما در قسمتی از اظهارات فعالان بخش خصوصی ،آنان به مشخص نبودن برنامه‌هاو پروژه‌های دولت اشاره کردند و آن را دلیل محکمی برای همکاری نکردن این بخش با دولت دانستند، ریاضی نیز در پاسخ گفت: پروژه‌ها مشخص شده است به عنوان نمونه 17 پروژه برای دستگاههای اجرایی و وزارتخانه‌های مختلف تعریف شده که در قالب قانون بودجه سال 85 دیده می‌شود.البته میزان اعتبار ما نیز مشخص شده است.

وی همچنین اظهار داشت: اگر بخش خصوصی فعال شود و ظرفیت‌های لازم را ایجاد نکند دستگاهها پروژه‌ها را به شرکت‌های خارجی واگذار می‌کنند.
دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات تصریح کرد: یکی از وظایف فعالان اقتصادی این است که علاوه بر بازاریابی، بازارسازی و بازارداری را هم مد نظر قرار دهند. در بازارسازی لازم است زمینه برای پروژه‌های جدید را فراهم کنند و در بازارداری باید با ارائه خدمات خوب و با کیفیت رضایت مشترکان را فراهم کنند که شرکتها کمتر به این موضوع توجه می‌کنند.

وی در پایان از غفلت بخش خصوصی در امر صادرات انتقاد کرد و گفت: بسیاری از شرکتهای داخلی بازار خوبی در خارج از کشور دارند و منتظر بازار داخلی نیستند که تاکنون موفق‌ هم بودند.
روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

  • ۸۵/۰۴/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">