ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

" زمان" در طرح " لینوکس فارسی" اهمیتی ندارد

| شنبه, ۷ خرداد ۱۳۸۴، ۰۲:۵۹ ب.ظ | ۰ نظر

مدیر طرح " لینوکس فارسی" گفت: برغم تاخیرهای زیاد که در تامین اعتبارات و اجرای پروژه لینوکس فارسی پیش آمده است، عنصر" زمان " در مسیر پیشرفت این پروژه اهمیتی ندارد.

طرح لینوکس فارسی از سال ‪ ۸۱‬در راستای فارسی‌سازی و بومی‌سازی سیستم عامل کدباز "لینوکس" (‪ (LINUX‬شروع شده و مرکز ‪ IT‬دانشگاه صنعتی شریف با نظارت شورای عالی انفورماتیک و شورای عالی اطلاع‌رسانی مجری آن است.

"محمد خوانساری" روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در اصفهان افزود:

تاخیرهای پیش آمده هیچ لطمه‌یی به کل پروژه وارد نمی‌کند.

وی باتکذیب خبر یکی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه پروژه لینوکس فارسی در سال ‪ ۸۶‬به اتمام می‌رسد ، تصریح کرد: اگر دولت بودجه سال ‪ ۸۳‬این پروژه را تا تیرماه امسال پرداخت کند تاخیری در ارایه نهایی پروژه تا تیرماه سال ‪۸۵‬ به وجود نمی‌آید.

به‌گفته وی، بودجه اجرای این پروژه تا قبل از سال ‪ ۸۳‬حدود سه‌میلیارد و‪۷۰۰‬ میلیون ریال و بودجه سال ‪ ۸۳‬که هنوز پرداخت نشده است،حدود چهار میلیارد و ‪ ۵۰۰‬میلیون ریال است.

وی بااشاره به اینکه هرگونه مهاجرت از محیط "ویندوز"به"لینوکس" هزینه‌بر است، کل بودجه برآورد شده برای اجرای طرح لینوکس فارسی را حدود‪ ۱۰‬میلیارد ریال اعلام کرد.

خوانساری تاکید کرد: به دلیل تخصیص دیرهنگام اعتبارات این پروژه تاکنون شش ماه نسبت به برنامه‌ریزیهای اولیه دچار تاخیر شده‌ایم.

مدیر طرح " لینوکس فارسی " با اشاره به اینکه مناقصه‌یی در سال ‪ ۸۳‬برای اجرای ‪ ۱۰‬پروژه در طرح لینوکس فارسی برگزار شد،بیان داشت: به دلیل تخصیص نیافتن بودجه سال ‪،۸۳‬از ما خواسته‌اند که‌اسامی برندگان این مناقصه را اعلام نکنیم.

وی برندگان این مناقصه را ‪ ۱۰‬شرکت دانست که چهار شرکت از سال گذشته در این طرح پروژه داشته‌اند ، اما شش شرکت دیگر تاکنون پروژه‌یی در این طرح ارایه نکرده‌اند.

مدیر طرح " لینوکس فارسی" یادآور شد: برخی از شرکتهای برنده مناقصه از شهرستانهایی مانند اصفهان و همدان بوده‌اند.

وی درباره نام اتلاق شده به این طرح تحت عنوان " سیستم عامل ملی" گفت:

نمی‌دانم که این نام از کجا آمده است ، با اینحال "لینوکس فارسی" بسترساز سیستم عامل ملی است.

به گفته وی، عنوان " سیستم عامل ملی " در طرح تکفا ثبت شده است، اما در سرفصلهای تیم اجراکننده طرح، عنوان "لینوکس فارسی" استفاده می‌شود.

وی زمان اولیه طرح این پروژه را سال ‪ ۷۹‬اعلام کرد و گفت:به علت صرف زمان دو ساله برای مذاکره، تامین اعتبارات و قانع کردن مدیران، اجرای پروژه از بهمن سال ‪ ۸۱‬آغاز شد.

وی درباره نبود هماهنگی بین طرح لینوکس فارسی و پروژه‌های طرح ملی تکفا ( توسعه کاربری فناوری اطلاعات ) گفت: در سال ‪ ۸۳‬به شورای عالی اطلاع‌رسانی پیشنهاد دادیم که به منظور ترویج استفاده از لینوکس در طرح تکفا راهکاری تدوین شود، اما تاکنون پاسخی در این مورد دریافت نکرده‌ایم.

وی درباره عدم شروع همزمان طرح تکفا و لینوکس فارسی تاکید کرد: شورای عالی انفورماتیک و شورای عالی اطلاع رسانی در موافقت با اجرای طرح لینوکس فارسی دیر اقدام کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به‌اینکه هنوز در سیستم دولتی فرهنگ‌سازی برای استفاده از لینوکس صورت نگرفته است، گفت: فرهنگ‌سازی در این طرح از اجرای آن مهمتر است.

خوانساری یادآور شد:هرمجموعه‌یی که مایل باشد می‌تواند در رابطه با لینوکس فارسی سرمایه‌گذاری کند و ما به آنها مشاوره می‌دهیم تا در ایجاد بازار در این زمینه به آنها کمک کنیم.

  • ۸۴/۰۳/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">