ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

یکی از مهمترین مشکلاتی که بر سر راه دولت الکترونیکی بوده و هست به مشکل عدم تبادل اطلاعات میان دستگاه‌های مختلف برمی‌گردد؛ به نحوی که برخی از این دستگاه‌ها برای ارایه اطلاعات به یکدیگر طلب پول می‌کنند. این موضوعی بود که پیش از این بارها از سوی برخی از مسوولان از جمله رضا باقری اصل رییس سابق کمیسیون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات و دبیر فعلی شورای اجرایی فناوری اطلاعات مطرح شده بود.

حال اما اطلاعاتی منتشر شده که نشان می‌دهد که یکی از زیر مجموعه‌های وزارت ارتباطات که خود داعیه اجرای این طرح را دارد از سازمان امور مالیاتی برای ارایه اطلاعات درخواست پول کرده است!

 

لزوم رایگان بودن تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ها

پیش از این رضا باقری یکی از مدیران باسابقه وزارت ارتباطات و دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات بر لزوم رایگان بودن تبادل اطلاعات بین دستگاه‌های اجرایی تاکید کرده و گفته بود: دستگاه دولتی نباید امکان اخذ وجه از سایر دستگاه‌ها را برای تبادل اطلاعات داشته باشد و این اقدام بین دستگاه‌های اجرایی باید به صورت رایگان انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در بند ب ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه بر تبادل رایگان اطلاعات تاکید دارد، افزود: در قوانین بودجه سالانه این موضوع نقض شد و به یکسری از دستگاه‌ها اجازه داده شد برای ارایه خدمات به دستگاه‌های دیگر درخواست وجه کنند.

دبیر اجرایی فعلی شورای فناوری اطلاعات همچنین ابراز داشته بود: مطالبه وجه برای تبادل اطلاعات، مانع جدی برای ارایه خدمات مطلوب به مردم است و در لایحه برنامه ششم توسعه سعی شده است تا این مورد به دقت بررسی شود و راهکار رفع آن ارایه شود. در لایحه بودجه سال آینده هم ردیف‌های بودجه‌ای برای هزینه تبادل اطلاعات دستگاه‌ها در نظر گرفته شده که برخلاف برنامه پنجم توسعه و مانع تحقق دولت الکترونیکی است و این موضوع باید اصلاح شود.

باقری به مالکیت داده‌های عمومی اشاره کرد و گفت: مالکیت داده‌هایی که با بودجه عمومی و یا پول مردم تهیه شده، با دولت است. این موضوع یکی از معضلات اصلی و مانع تحقق دولت الکترونیکی بوده و انتظار می‌رود در برنامه ششم توسعه برطرف شود.

 

پست پول می‌خواهد

دو هفته پیش نامه‌ای مشروح از سوی رییس سازمان امور مالیاتی خطاب به معاون امور پارلمانی وزارت اقتصاد رسانه‌ای شد که در آن نام دستگاه‌هایی که مانع اجرا و پیاده‌سازی سامانه جامع مالیاتی شده و به نوعی تحقق شفافیت و عدالت مالیاتی را با مشکل مواجه کرده‌اند، اعلام شده بود.

در این نامه اولین دستگاهی که متهم به عدم همکاری شده بود شرکت پست است. سازمان امور مالیاتی طی این نامه رسما اعلام کرد که شرکت پست (زیرمجموعه وزارت ارتباطات) خواستار دریافت پول به ازای دریافت اطلاعات شده است.

متن کامل بخش اول نامه سازمان امور مالیاتی که خطاب به شرکت پست نوشته شده به این شرح است:

«به منظور اطمینان از صحت اطلاعات محل فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی، دسترسی برخط به اطلاعات ابزاری و به‌روز از الزامات سیستم مالیاتی می‌باشد. لذا لازم است شرکت پست اطلاعات مربوط به کدپستی و همچنین گشت پستی کلیه اماکن در تمامی استان‌های کشور را به‌روزرسانی و در اختیار سازمان قرار دهد. هرچند که اطلاعاتی در این خصوص به سازمان ارایه شده است ولی تا این تاریخ شرکت فوق از امضای تفاهم‌نامه همکاری با سازمان امور مالیاتی خودداری کرده، لذا همکاری کامل در خصوص تبادل اطلاعات از قبیل شرکت‌های طرف قرارداد با پست، GNAF و ... صورت نمی‌گیرد. لازم به توضیح است است که شرکت مذکور (پست) ارایه برخی از اطلاعات به سازمان را منوط به پرداخت هزینه از طرف سازمان اعلام کرده است.»

 

شرکت پست: تکذیب می‌کنیم

ما اما منتظر پاسخ و واکنش رسمی ماندیم که چرا و چطور شرکت پست که زیر نظر وزارت ارتباطات به عنوان یکی از مدعیان بزرگ تسهیل‌گر دولت الکترونیکی و انتقادکننده از دیگر دستگاه‌ها به شمار می‌رود، حالا خود متهم به طلب پول برای ارایه اطلاعات به یک دستگاه دولتی (سازمان امور مالیاتی) شده است؟

انتظار ما برای ارایه پاسخی رسمی و مشروح از سوی شرکت پست بی‌نتیجه بود. لذا خود پیگیر موضوع و چرایی سکوت در این خصوص شدیم.

یک مقام آگاه در شرکت پست اما به شکل غیر رسمی اظهارات سازمان امور مالیاتی درخصوص درخواست پول از سوی پست را رد کرده و از برگزاری نشستی هماهنگ میان سازمان امور مالیاتی و شرکت پست که در 15 تیر ماه برگزار شد، خبر داد.

آنطور که در اخبار آمده سرپرست معاونت فناوری پست و سرپرست مرکز فاوای سازمان امور مالیاتی در راستای گسترش همکاری‌ها با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند و حسینی‌لر سرپرست معاونت فناوری و احمدی سرپرست فاوای سازمان امور مالیاتی در خصوص انعقاد تفاهم‌نامه و گسترش همکاری‌ها گفت‌وگو کردند.

این مقام آگاه در خصوص بی‌نتیجه بودن این خبر و این که نه قراردادی منعقد شده و نه پاسخی به درخواست پول، گفت: این تفاهم‌نامه به زودی به امضای مدیرعامل پست و رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور خواهد رسید.

 

جمع‌بندی

اما جا دارد برای نتیجه‌گیری از مجموع آن چه بیان شد ماجرایی از پیامبر اکرم (ص) ذکر کنیم که نکته‌ای که در آن وجود دارد حاوی پند خوبی است.

در زمان حضرت رسول (ص)، مادری فرزندش را نزد ایشان می‌آورد و می‌گوید: یا رسول‌الله! دیگر از دست این بچه عاجز شده‌ام. حرف مرا نمی‌شنود. رطب بسیار دوست دارد و آنقدر رطب خورده که به مریضی افتاده. او را نصیحت کنید. حرف شما را گوش می‌کند. پیامبر(ص) پس از شنیدن سخنان این زن، به او می‌گوید برود و فردا نزد او بیاید. مادر بچه را برد و فردا نزد پیامبر (ص) آورد. ایشان طبق فرموده خود، به وعده عمل کردند و با زبانی شیرین و کودکانه طفل را نصیحت کردند که رطب زیاد نخورد و به دلیل بیماری که دارد، از خوردن آن پرهیز کند. زبان ایشان به حدی گیرا و شیوا بوده که کودک به راحتی آن حرف‌ها را می‌پذیرد. وقت رفتن مادر فرزند از آن حضرت می‌پرسند که با وجود این راحتی، چرا ایشان همان دیروز این حرف‌ها را به کودک نزدند. پیامبر می‌فرمایند چرا که دیروز خودشان هم رطب خورده بودند. حرف خوب زمانی اثرگذار است که گوینده خود به آن عمل کرده باشد. (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">