ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

علی شمیرانی - فاز دوم اجلاس سران درباره جامعه اطلاعات که از فردا به شکل رسمی آغاز به کار خواهد کرد پیرامون مسایلی تصویب برنامه عمل ، دستیابی به یک توافق میان کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه بر سر راهبری اینترنت و یافتن مکانیزم های مالی جهت کمک به توسعه جامعه اطلاعات در کشورهای فقیر است. در همین ارتباط "نیتین دسایی" مشاور ویژه دبیر کل سازمان ملل طی مصاحبه ای به تشریح چالش های پیش روی سران در این اجلاس پرداخته است که در پی می آید.
هدف اصلی اجلاس WSIS تونس چیست؟
هدف اصلی ما در این اجلاس یافتن راه هایی است که از آن طریق بتوان به کشورهای در حال توسعه کمک کرد تا بهره یشتری از دسترسی به اینترنت و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی ببرند تا از این طریق بتوانند استانداردهای زندگی خود را ارتقا داده و به آگاهی بیشتری در برابر مسایلی همچون گسترش بیماری ها و سایر مسایل حاد برسند.

این امر نیز مستلزم ایجاد پلی برای پر کردم شکاف بزرگ دیجیتال در جهان است. این مهم شامل برقراری ارتباط روستاها، اماکن عمومی، مدارس، دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، کتابخانه ها، مراکز پزشکی، بیمارستان ها و مراکز دولتی به یکدیگر و اینترنت است. در این فاز دولت ها تشویق می شوند تا در خصوص دستیابی به این اهداف به ارایه راه کار های ممکن بپردازند.
مسایل لاینحل در این اجلاس چه مواردی هستند؟
مهمترین چالش ها در این اجلاس به موضوع راهبری اینترنت ، مسایل مالی و فقدان آزادی بیان در برخی از کشورهای در حال توسعه مربوط می شود. مسایلی همچون حریم خصوصی افراد، قیمت بالای اینترنت و عدم دسترسی به شاهراه اطلاعاتی در برخی از کشورهای دنیا از دیگر مشکلات موجود به شمار می روند. در حال حاضر آمریکا منابع اصلی اینترنت در اختیار آمریکایی ها است اما امروزه کشورهای دنیا که تا پیش از این هیچ نقشی را برای راهبری اینترنت برای خود متصور نبودند امروز به این نتیجه رسیده اند که می بایست به یک همکاری بین المللی در راهبری اینترنت دست بیایند.
پیشرفت امور را چگونه ارزیابی می کنید؟
در حال حاضر فرصت مناسبی در دنیا برای به کار گیری فناوری اطلاعات وارتباطات در جهت توسعه کشور ها شکل گرفته است.برای مثال وقتی شما به راهی که هند در استفاده از فناوری اطلاعات به کار گرفته نگاه می کنید نه تنها متوجه سود اقتصادی این کشور می شوید بلکه می بینید به خوبی در ایجاد اشتغال نیز موفق بوده اند. با این وجود کمپانی های اندکی در دنیا وجود دارند که به کار روی فونت های محلی جهت تقویت قدرت فناوری اطلاعات در این مناطق بپردازند. به همین منظور ما باید اقدامات زیادی را در جهت گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در سراسر دنیا به کار بگیریم.

از سوی دیگر در حال حاضر توافقاتی جهت ایجاد یک صندوق حمایت از سوی کشورها، شرکت های بزرگ و بخش های دیگر نیز مطرح شده و به جدیت نیز دنبال می شود.
نقش سازمان ملل در این تحولات چیست؟
در طول اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعات، سازمان ملل سعی کرده تا بستر آزاد و بازی برای گفت و گوهای بین المللی فراهم کند. ما به دنبال طرحی هستیم که به کمک آن سران دولت ها، صنایع و جامعه مدنی را وادار به اقدام در برابر موضوع شکاف دیجیتال کنیم و طبیعی است که سود این همکاری به همه خواهد رسید. ما می خواهیم کاری کنیم که دولت ها سطح همکاری خود را افزایش داده و انعطاف بیشتری نیز از خود نشان دهند.

ما همچنین به دنبال آن هستیم تا سایر ارایه دهندگان خدمات و گروه های ذینفع را به سمتی هدایت کنیم تا برای گسترش فواید فناوری در سال های آینده مهیا شوند.

  • ۸۴/۰۸/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">