ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فناوری اطلاعات 12 تیر ـ هم‌اکنون 65 هزار نفر در رشته‌های مرتبط با فناوری اطلاعات در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در حال تحصیل هستند.

سهیل مظلوم رییس انجمن شرکت‌های انفورماتیک در برنامه نشست ملی فناوری اطلاعات با بیان این مطلب افزود: با فرض حفظ تعادل در جذب فارغ‌التحصیلان رشته فناوری اطلاعات با کمبود 50 هزار نیروی متخصص در این رشته در سال 86 مواجه خواهیم بود.

وی همچنین در خصوص بازار فناوری اطلاعات گفت: بازار 6 هزار میلیارد ریالی سال 80 فناوری اطلاعات در سال 83 با رشدی معادل 5/2 برابر به 15 هزار میلیارد ریال رسید و این در حالی است که در بخش سخت‌افزار از لحاظ تعداد رایانه‌های شخصی از 5/4 میلیون دستگاه در سال 80 به 7 میلیون دستگاه در سال 83 رسید که شاهد افزایش ضریب نفوذ رایانه شخصی از 7 درصد به 4/10 درصد در سال 83 بوده‌ایم.

وی افزود: در بخش نرم‌افزار حجم بازار سالیانه از 200 میلیارد ریال در سال 80 به 2500 میلیارد ریال در سال 83 رسید که این بیانگر رسیدن به 17 درصد سهم بازار فناوری اطلاعات به نرم‌افزار است.

وی در خصوص شرکت‌های انفورماتیکی گفت: در بخش تعداد شرکت‌های احراز صلاحیت شده توسط شورای عالی انفورماتیک 600 شرکت در سال 80 به 1423 شرکت در پایان سال 83 رسید که این معادل رشد 4/2 برابری تعداد شرکت‌های انفورماتیکی است.

سهیل مظلوم در خصوص شاغلان بخش فناوری اطالعات کشور گفت: تعداد شاغلان این عرصه از 30 هزار نفر در سال 80 به 75 هزار نفر در سال 83 رسیده است که با توجه به روند رشد بازار فناوری اطلاعات در سال 86 این تعداد از 250 هزار نفر هم فراتر خواهد رفت.

وی در پایان افزود: بازار توسعه یافته نیازمند حضور صاحبان صنعت در عرصه تصمیم‌گیری در جهت تنظیم و اجرای قواعد و مقررات توسعه‌یافته و کارآمد است. امیدواریم این امر با تشکیل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور محقق شود.

  • ۸۴/۰۴/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">