ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

به گفته یک کارشناس حقوقی، نمایندگان مجلس بایستی به مساله قراردادهای موقتِ کارگران ورود کرده و برای امنیت شغلی قانونگزاری کنند.

علیرضا مقدم (حقوقدان و وکیل دادگستری) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با سامانه ثبت قراردادها و لزوم تبعیت کارفرمایان از ثبت قرارداد گفت: این سامانه اگر فاقد ضمانت اجرایی باشد، فقط می‌تواند خاصیت نظم‌بخشی داشته باشد.

وی با بیان این که قرارداد چهارنسخه‌ای و تحویل آن به وزارت کار به تنهایی برای تامین امنیت شغلی ملاک نیست، افزود: قراردادها می‌تواند شفاهی باشد؛ لذا بایستی این دست طرح‌ها سازوکار اجرایی دقیق و ضمانت اجرایی داشته باشد تا از حالت سمبلیک خارج شود و بتواند به اجرا دربیاید.

این وکیل دادگستری از وکلای ملت در مجلس خواست تا در تکمیل اقدامات اخیری که از سوی وزارت کار انجام شده است، به موضوع امنیت شغلی کارگران ورود کنند و موضوع را در دستور کار قرار دهند.

وی در این رابطه گفت: تا زمانی که توسط نمایندگان مجلس، قراردادهای شغلی ساماندهی نشود و در قالب لایحه یا طرح، برای سامانه ثبت قراردادها، ضمانت اجرایی طراحی نشود، این حرکت، در حد یک کنشِ سمبولیک باقی خواهد ماند.

مقدم با بیان این که گرچه گام نهادن در این مسیر از سوی وزارت کار مثبت است، تاکید کرد:  بهترین اقدام، ساماندهی اصولی قراردادهای موقت کار است تا کارگران بتوانند از نتایج قانونگذاری در این زمینه منتفع شوند.

 

آغاز فعالیت سامانه ثبت قراردادهای کار از دو هفته آینده
معاون وزیر کار در امور روابط کار از آغاز به کار سامانه‌های «ثبت قراردادهای کار» و «ثبت دادخواست» از دو هفته آینده خبر داد.

احمد مشیریان در گفتگو با مهر درباره زمان آغاز به کار سامانه جامع روابط کار که اخیرا رونمایی شد، گفت: در راستای راه‌اندازی سامانه جامع روابط کار به زودی طی حدود دو هفته آینده دو سامانه «ثبت قراردادهای کار» و «ثبت دادخواست‌ها» در یک یا دو استان به صورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز می‌کنند و پس از شناسایی نقاط ضعف در سراسر کشور اجرایی می‌شود.

معاون وزیر کار در پاسخ به این سوال که چرا مدت زمانی برای قراردادهای موقت کار تعیین نشده است گفت: بر اساس تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار که کارهای با ماهیت مستمر تعریف شده، بخشنامه‌ای از طرف اداره کل روابط کار وزارت کار صادر شده بود که در آن اعلام شده بود در صورتیکه قرارداد کار به صورت صریح و ضمنی تجدید شود دائم تلقی می‌شود اما این بخشنامه توسط دیوان عدالت اداری نقض شد.

وی با بیان اینکه تعیین مدت زمان برای قراردادهای موقت تابع مقررات و آیین‌نامه‌ است افزود: به همین دلیل در نظر داریم در مرحله اول با تعیین حداکثر مدت موقت برای کارهای با «ماهیت غیرمستمر» ساماندهی قراردادهای کار را کلید بزنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، هفته گذشته سامانه جامع روابط کار با حضور وزیر کار رونمایی شد.ذیل سامانه جامع روابط کار بیش از ۳۰ نرم افزار و سامانه طراحی شده که یکی از این نرم افزارها مربوط به ثبت قراردادهای کار و ثبت دادخواست‌ها است.با رونمایی از سامانه ثبت قراردادهای کار در آینده نزدیک تمام کارفرمایان موظف به ثبت قراردادهای منعقده خود با نیروی کار در این سامانه خواهند بود.مهمترین مزیت سامانه ثبت قراردادها، تفکیک نوع قراردادها اعم از دائم و موقت از یکدیگر است که امکان شناسایی و ساماندهی قراردادهای کار را به وزارت کار می دهد.در عین حال با رونمایی از سامانه ثبت دادخواست، امکان ثبت هر گونه شکایت و دادخواست از سوی کارگران بدون مراجعه حضوری به مراجع حل اختلاف فراهم می‌شود.

  • ۹۶/۰۵/۲۱

وزارت کار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">