ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سامانه گزارش‌گر‌ان فساد تشکیل می‌شود

| چهارشنبه, ۴ تیر ۱۳۹۹، ۰۲:۱۰ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس سازمان بازرسی کل کشوراز راه‌اندازی سامانه گزارش‌گران فساد در سازمان بازرسی کل کشور خبر داد.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام حسن درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نشست خبری اظهار داشت: پس از انتصاب حجت‌الاسلام رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه در دوره تحولی این قوه هستیم و در حکمی که رهبر انقلاب برای حجت‌الاسلام رئیسی داشتند، به این مسأله توجه شده بود.

وی افزود: اقدامات تحولی در سازمان بازرسی بر اساس سند تحول که تدوین و ابلاغ شده صورت گرفته است و توجه به همه ظرفیت‌های قانونی برای اعمال نظارت در سازمان بازرسی در دستور کار بوده و انجام شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تأکید بر اینکه مبارزه با فساد در اموریت قوه قضائیه قرار دارد‌ گفت:‌خبرنگاران می‌توانند بازرسان افتخاری سازمان بازرسی باشند ما تلاش داریم از ظرفیت همگانی برای نظارت بهره‌مند شویم.

درویشیان گفت:  علاوه بر سامانه رسیدگی به شکایات که 80 درصد شکایات از این طریق رسیدگی و پیگیری می شود امسال سامانه گزارش‌گران فساد را نیز راه‌اندازی می‌کنیم که اصحاب رسانه و عموم می‌توانند گزارش‌های مربوط به فساد را از طریق این سامانه به ما اطلاع دهند.

وی با تأکید بر اینکه موضوعات کلان از جمله مسکن، خودرو و معضلات اقتصادی و معیشتی در اولویت ما قرار دارد، گفت:‌ هر چند پیشگیری اصل مهمی در زمینه کاهش تخلفات محسوب می‌شود ولی از طریق سامانه گزارش‌گران فساد تلاش خواهیم کرد که اقدامات لازم به موقع صورت گیرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: کوتاهی دستگاه‌ها و مطالبه‌گری از دستگاه نیز جزو برنامه‌های ما بوده است و پیگیری تحقق شعار سال نیز در اولویت کارمان قرار دارد. 

 

*ثبت 100 هزار و 20 شکایت مردمی طی سال گذشته

وی در ادامه از ثبت 100هزار و 20 شکایت از سوی مردم در سازمان بازرسی کل کشور خبر داد و گفت:‌82 درصد از این شکایات از طریق سامانه رسیدگی به شکایات ثبت شده بود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: 10 هزار کاربر  در دستگاه‌های اجرایی داریم که موظف هستند به شکایت‌های مردمی رسیدگی و در زمان مناسب پاسخ آن را به ما اعلام کنند.

 

* رشد 51 درصدی شکایات در سال 98

درویشیان با بیان اینکه در سال گذشته نسبت به سال 97، 51 درصد میزان شکایات رشد داشته است گفت:‌این مسأله به دلیل امیدوار شدن مردم به قوه قضائیه در دوره جدید بوده است و نشان از افزایش اعتماد به این قوه و سازمان بازرسی دارد.

وی گفت:‌ارزش ریالی مطالباتی که سال پیش وصول شد و به خزانه واریز شده است 2500 میلیارد تومان بوده است همچنین 5 هزار و 600 میلیارد تومان مالیاتی که تشخیص داده نشده بود به خزانه کشور بازگشت داده شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: از معضلات کنونی کشور با توجه به وضعیت منابع مالی موانع مالیاتی است  که خوشبختانه اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته است.

 

*انجام 5 هزار بازرسی طی سال گذشته

درویشیان اعلام کرد: در سال گذشته حدود 5 هزار بازرسی انجام گرفته که 8500 مورد آن گزارش بوده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: در مجموع گزارش‌های اصلی 3854 مورد بوده که بیش از 10 هزار مورد آنها را برای موارد اجرایی و کاربردی ارائه کرده‌ایم. همچنین 1242 گزارش معرفی به مراجع قضایی شده و 4400 نفر نیز برای رسیدگی به اتهامات معرفی شده‌اند.

وی بیان داشت: همچنین 3383 گزارش تخلفات اداری داشتیم که 10600 نفر به مراجع رسیدگی به تخلفات اداری در سال گذشته معرفی شده‌اند.

درویشیان افزود: در سه ماهه امسال نیز 2121 مورد بازرسی صورت گرفته و 1234 گزارش ارسال شده است. همچنین 3700 پیشنهاد اجرایی و کاربردی انجام گرفته است. 

 

* دولت از علل نابسامانی بازار مسکن

درویشیان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه سازمان بازرسی کل کشور چقدر به موضوع مسکن و اجاره‌بها و گلایه‌مندی مردم در این راستا توجه کرده و چه اقداماتی صورت گرفته است، اظهار داشت: در حوزه مسکن ما قبلا ورود کرده‌ایم و گزارش‌هایی نیز اعلام کردیم ولی باید توجه داشت که تکالیفی طبق قانون بر عهده دولت بوده که انجام نشده و این مسأله از علل نابسامانی بازار مسکن است.

وی افزود: به طور مثال دولت سامانه مالی املاک و اسکان کشور را باید طی 6 ماه راه‌اندازی می‌کرد ولی تازه به این دو حوزه ورود یافته این مسأله سبب می‌شد که همه معاملات مسکن و مستغلات  در این سامانه ثبت شود از آشفتگی جلوگیری شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: این سامانه از سال 94 قرار بوده است تشکیل شود ولی تا کنون اقدامی صورت نگرفته بود همچنین از جمله بحث‌های امروز موضوع خانه‌های خالی و اخذ مالیات از آنها است که طبق اعلام دولت 2.5 میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد که می‌توان به این موضوع نیز توجه کرد.

درویشیان گفت:‌سال گذشته یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرد فردی در تهران 700 واحد مسکونی دارد همچنین گفته می‌شود فرد دیگری 2500 واحد مسکونی دارد لذا اگر نظارت‌های درستی انجام گیرد و سامانه‌های مربوطه تشکیل شود همه این موضوعات قابل شناسایی است و می‌توان اخذ مالیات و کنترل بازار را انجام داد.

وی تأکید کرد: دولت باید اجرای کامل قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن را مورد توجه قرار دهد همچنین بحث واگذاری اراضی که اخیرا توسط دولت مطرح شده و یا توجه به بافت‌های فرسوده برای تولید مسکن از عوامل تأثیرگذار در کاهش قیمت مسکن است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد: مسکن،‌خودرو، ارز و سکه به عنوان کالای سرمایه‌ای مورد توجه قرار گرفته همچنین کاهش ساخت و ساز توسط بخش خصوصی، افزایش مصالح ساختمانی و دلالی بورس‌بازی در این زمینه سبب افزایش قیمت مسکن و اجاره بها شده است.

درویشیان گفت: ما به جد پیگیر این مسأله هستیم تا ساماندهی مهم انجام گیرد.

 

*سرانجام ساماندهی کارت‌های بازرگانی

وی در مورد ساماندهی کارت‌های بازرگانی گفت: این موضوع قصه پر غصه است اگر بسترها اصلاح شود امکان فساد وجود نخواهد داشت.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود:‌تا زمانی که مبحث کارت اجاره‌ای مطرح باشد فساد به وقوع می‌پیوندد خوشبختانه با اقدام قوه قضائیه دیگر امکان وکالت کارت بازرگانی وجود ندارد.

درویشیان تصریح کرد: ما معتقدیم که کارت‌های بازرگانی باید حذف شود تا بتوان اقدامات بهتری در جهت ساماندهی این قضیه انجام داد.

 

*تمهیدات سازمان بازرسی جهت پیشگیری از قاچاق کالا

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در مورد قاچاق کالا اظهار داشت: بسیاری از دستگاه‌ها طبق قانون جهت پیشگیری از این مسأله وظایفی را بر عهده دارند و تا پایان سال 98، باید سامانه تجارت تکمیل می‌شد و به بهره‌برداری می‌رسید.

وی گفت: وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی، گمرک، وزارت صمت و ... تکالیفی را داشته‌اند که ما به صورت ویژه آن را پیگیری کرده‌ایم.

درویشیان خاطرنشان کرد:‌بانک مرکزی بسترهایی را برای تکمیل و بهره‌برداری سامانه تجارت فراهم کرده است ولی برخی از دستگاه‌ها همچون وزارت بهداشت و گمرک اقدامات لازم را انجام نداده‌اند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">