ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ستاره‌های چند ساعته

| دوشنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۶ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - نسل ما نسل کم ستاره‌ای بود. از مشاهیر ایران‌زمین همیشه چند اسم بیشتر در آسمان شهرت ایران نمی‌درخشیدند و همواره چند نام و چند موضوع خاص بود که دهان به دهان می‌چرخید و تا سال‌ها هم در ذهن ما ماندگار بودند.

این ستاره‌ها و مشاهیر آنقدر بزرگ و ماندگار بودند که گاه هرگز حس همزادپنداری هم به بعضی دست نمی‌داد و در خیالمان فکر هم نمی‌کردیم روزی مثل فلان شخص، بزرگ و محترم و مشهور شویم. چون بزرگان نسل ما با زحمت و مشقت زیاد به آن جایگاه رسیده بودند.

امروز اما نسل جدید و حتی قدیم ما به واسطه فضای سایبری و ابزارآلات موجود در آن شاهد ظهور ستاره‌ها و مشاهیری چند ساعته هستند. سوژه‌ها هم چند ساعته شده‌اند و صبح که بیدار می‌شوی به ظهر همان روز نرسیده، شخص و سوژه دیگری شهره شهر می‌شود و تا شب چند ستاره دیگر هم می‌درخشند و صبح فردا همه به فراموشی سپرده می‌شوند و بازهم موضوعات و ستاره‌های جدید ظهور می‌کنند.

آفت ستاره‌ها و سوژه‌های چند ساعته اما بر همه چیز این مرز و بوم سایه افکنده است. برای مثال برخی روزنامه‌نگاران ما به معنای واقعی کلمه "روز" نامه‌نگار شده‌اند و فردای آن روز قلم به دست گرفته و در موج ستاره‌ها و سوژه‌های چند ساعته دنیای مجازی غرق می‌شوند و صبح فردا نیز به همین منوال پیش می‌روند. در حالیکه حرفه روزنامه‌نگاری با جریان مرسوم در شبکه‌های اجتماعی که صرفا «حباب‌های اطلاعاتی» تولید می‌کنند، متفاوت است و یک روزنامه‌نگار باید تا انتها پیگیر مسایل، مشکلات و وعده‌های حوزه کاری خود باشد، نه دنبال‌روی جریان‌های چندساعته!

از خود ما روزنامه‌نگاران که بگذریم، مشاهیر چند ساعته، روی نسل نوجوان و جوان ما هم تاثیرات خاص خود را گذاشته است. حالا نسل جدید تصور می‌کند باید شکل و شمایل الگوهای جدید را بیابد تا در دنیای مجازی به نام و شهرتی برسد. اما آیا این الگوهای موقتی با عکس‌های خاص، متلک‌های یک خطی، جوک ساختن، تقلید صدا و غیره می‌توانند نقش بزرگان، مشاهیر و الگوهای موفق جامعه را بازی کنند؟

کسب و کارها نیز تاثیرات مخرب "جا نماندن از غافله دنیای مدرن و توجه چند ساعته" را دیده‌اند. این روزها کم نیستند جوانانی که از کسب و کارها، تنها سطح آن را دیده و تصور می‌کنند با سخنرانی در اتاق‌های 12 متری و یک جمع 12 نفری می‌توانند، شهرتی کسب کنند که به واسطه آن به نان و نامی برسند و نمی‌دانند که تنها چند ساعت با ترکیدن این حباب و سقوط فاصله دارند.

این دنیای سطحی اما وقت بزرگ و کوچک را هم به خود مشغول کرده و دنیای مجازی از صبح تا شام پر است از تهمت و تخریب و فساد و افشاگری جدید. گویی روی زمین دیگر کاری نمانده و همه در فضای سایبر زندگی می‌کنند و اتفاقا پاسخ به تخریب‌ها و تهمت‌ها و فسادها هم تا شب و در همان فضای مجازی جمع و جور می‌شود تا فردا و سوژه‌های دیگر!

آری! حالا علاوه بر ستاره‌های چند ساعته، سوژه‌ها هم چند ساعته شده‌اند و حجم پمپاژ موضوعات در فضای سایبر به حدی است که همه می‌دانند که حتی اگر با سنگین‌ترین اتهامات هم مواجه شوند، فقط چند ساعت با فراموشی مطلق فاصله دارند و اندکی که تحمل کنند موج بعدی در راه است و خطری آنها را تهدید نمی‌کند.(منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">