ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سرانجام اینترنت ماهواره‌ای در اندروید و آیفون

| چهارشنبه, ۴ مرداد ۱۴۰۲، ۰۳:۲۸ ب.ظ | ۰ نظر

مهسا زحمتکش - در ماه‌های اخیر و دقیقا بعد از رونمایی ایلان ماسک از استارلینک و آیفون 14 شما هم خبرهایی از اینترنت ماهواره‌ای شنیده‌اید. از طرفی بعضا عبارت «ارتباط ماهواره‌ای» را همان «اینترنت ماهواره‌ای» می‌دانند، در صورتی که چنین چیزی نیست و آنها باهم متفاوت هستند. «ارتباط ماهواره‌ای» لزوما به‌معنی «اینترنت ماهواره‌ای» نیست.

 

اینترنت ماهواره‌ای

اینترنت ماهواره‌ای به قابلیت دریافت و انتقال داده‌ها از دیش‌های ماهواره‌ای کوچک در سطح زمین و ارتباط با ماهواره‌های مخصوص موجود در فضا می‌گویند.
در واقع اینترنت ماهواره‌ای یک اتصال بی‌سیم است که شامل 3 دیش ماهواره‌ای است. یکی در مرکز شرکت خدمات اینترنتی، یکی در فضا و دیگری متصل به دیش شماست. علاوه بر بشقاب ماهواره‌ای به یک مودم و کابل‌هایی نیز نیاز دارد.
اما اتصال ماهواره‌ای دقیقا چیست؟ و در آیفون و اندروید چگونه کار می‌کند؟

اتصال ماهواره‌ای چیست؟

تلفن ماهواره‌ای (Satellite phone) درست برخلاف گوشی‌های هوشمند امروزی ما است که به برج‌های تلفن همراه زمینی متصل می‌شوند. در واقع تلفنی است که از طریق ماهواره‌هایی که به دور زمین می‌چرخند به شبکه تلفن متصل می‌شود. نحوه انتقال سیگنال‌ها توسط تلفن‌های ماهواره‌ای و تلفن‌های هوشمند ما تفاوت اساسی بین این دو است.
تلفن هوشمند در درجه اول به یک برج تلفن همراه در خشکی متصل می شود. اگر بتوانید سطح زمین را به عنوان یک شبکه غول پیکر تصور کنید، آنگاه هر شبکه واحد کوچک را می‌توان به عنوان یک سلول مجزا در نظر گرفت. هر سلول برای سرویس دهی به منطقه جغرافیایی کوچک در شبکه خود به یک برج سلولی نیاز دارد و هرچه به دکل تلفن همراه نزدیکتر باشید، دریافت شبکه تلفن همراه شما بهتر است. البته در مناطق روستایی که چنین برج‌هایی وجود ندارد، با خطا در اتصال به شبکه روبرو می‌شویم که چنین مناطقی کم هم نیست.
اینجاست که تلفن‌های ماهواره‌ای کاربردی می‌شوند. تلفن‌‎های ماهواره‌ای به جای اتصال به برج‌های تلفن همراه روی زمین، به ماهواره‌هایی که به دور زمین می چرخند متصل می‌شوند. سیگنال تلفن مستقیماً به نزدیکترین ماهواره ارسال می‌شود و هر ماهواره سطح بزرگ‌تری از زمین را در مقایسه با یک برج سلولی منفرد ارائه می‌دهد. تلفن ماهواره‌ای به یک آسمان باز و یک خط دید بین تلفن و ماهواره نیاز دارد.
ساخت برج های سلولی در سراسر زمین امکان پذیر نیست، به ویژه در مناطقی که جمعیت کم یا سایر محدودیت های قانونی وجود دارد. و از آنجایی که تلفن‌های ماهواره‌ای به دکل‌های تلفن همراه مستقر در زمین نیاز ندارند، در هنگام بلایایی که روی شبکه‌ برج‌های سلولی تأثیر می‌گذارد، مانند بلایای طبیعی یا جنگ، فعال باقی می‌مانند. این امر باعث می‌شود تلفن‌های ماهواره‌ای به نیازی حیاتی پاسخ دهند که تلفن‌های همراه نمی‌توانند.

 

اتصال ماهواره ای در گوشی های هوشمند مدرن

تلفن‌های همراه اکنون به گوشی‌های هوشمند تبدیل شده‌اند که می‌توانند بیش از اتصال به یک شبکه تلفن همراه و امکان تماس یا ارسال پیام‌های متنی انجام دهند. این فناوری به اندازه‌ای تکامل یافته است که می‌توان سطحی از اتصال ماهواره‌ای را به گوشی‌های هوشمند مدرن اضافه کرد. به عنوان مثال، تلفن‌های هوشمند ممکن است به طور کامل جایگزین واحدهای ارتباطی اختصاصی در کشتی‌های اقیانوسی نشوند، اما می‌توانند برای ارتباطات اضطراری و سیگنال‌های خطر توسط افراد استفاده شوند. ما در مورد آینده‌ای خیال پردازی می‌کنیم که در آن گوشی‌های هوشمند مدرن به طور مساوی و یکپارچه در شبکه‌‎های سلولی و ماهواره‌ای کار کنند و برای استفاده از تلفن خود نیازی به تلفن ماهواره‌ای اختصاصی یا حتی فناوری اتصال ماهواره‌ای در تلفن خود ندارید و بنابراین تلفن هوشمند فعلی شما باید به خوبی به آن متصل شود.
 

آیفون

زمانی که آیفون 14 راه اندازی شد، یکی از نکات کلیدی آن اتصال ماهواره‌ای آن بود. در مواقع اضطراری، حتی زمانی که مطلقاً سیگنال تلفن همراه وجود ندارد، سری آیفون 14 می‌تواند به یک ماهواره مدار پایین متصل شود و یک پیام SOS ارسال کند. البته اندروید نیز خیلی از این قافله عقب نخواهد ماند، زیرا بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات اندرویدی اکنون قول داده‌‎اند که از اتصال ماهواره‌ای پشتیبانی کنند.

اپل به جای رویکرد شبکه محوری، رویکرد سخت افزار محوری را در پیش گرفته است. سری آیفون 14 اولین مجموعه از تلفن‌های هوشمندی هستند که به طور گسترده در دسترس‌اند و به وسیله آنتن‌های تخصصی از اتصال ماهواره‌ای پشتیبانی می‌کنند، این ویژگی در زمان راه اندازی تنها در ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، ایرلند، آلمان و فرانسه در دسترس است. توجه داشته باشید که این ویژگی برای دو سال اول رایگان است و اپل جزئیاتی را ارائه نکرده است که پس از این دوره چه چیزی را شارژ خواهد کرد. اپل برای این سرویس با ارائه دهنده ماهواره Globalstar شریک شده است.
برای استفاده از این ویژگی، باید در مکانی بدون سیگنال شبکه باشید و برای موارد اضطراری شماره گیری کنید. سپس آیفون SOS اضطراری را از طریق ماهواره پیشنهاد می کند و متن شما را همراه با موقعیت مکانی شما به نزدیکترین سرویس اضطراری ارسال می کند.
 

ماهواره کوالکام اسنپدراگون برای اندروید

Snapdragon Satellite برای اندروید مشابه ویژگی SOS اضطراری اپل است که نوید ارسال پیام دو طرفه یعنی امکان ارسال و دریافت پیام را می‌دهد. کوالکام به جای محدود شدن به تعداد کمی از دستگاه‌ها، در ابتدا این سرویس را برای چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 در دسترس قرار می‌دهد. سازنده‌ها می‌توانند انتخاب کنند که یک گوشی هوشمند با این ویژگی اتصال بسازند، اما توجه داشته باشند که در دسترس گوشی‌های موجود قرار نخواهد گرفت زیرا به آنتن های سخت افزاری خاصی نیاز دارد که در دستگاه های فعلی وجود ندارد. از این رو سازنده‌های اندرویدی در مارس 2023 قول داده‌اند که این ویژگی برای چیپست‌ها و مودم‌های آینده را فراتر از سری پرچم‌دار نیز در دسترس قرار خواهند داد، بنابراین یک تلفن مقرون‌به‌صرفه نیز برای ارسال SOS اضطراری و اتصال ماهواره‌ای خواهیم داشت. (تبیان)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">