ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سه تخمین اکونومیست درباره آینده تکنولوژی

| دوشنبه, ۱۰ دی ۱۳۸۶، ۱۲:۲۶ ب.ظ | ۰ نظر

1- سرعت مرور کردن پایین خواهد بود

سال 2008 سالی خواهد بود که ما در آن نمی‏توانیم استفاده راحت‏تر از اینترنت را بدیهی فرض کنیم. اینترنت دچار وقفه در خدمات نخواهد شد اما با رشد روز‏افزون کاربران و بهره‏گیری آنان از اینترنت به شیوه های گوناگون این ابر بزرگراه روز به روز با ترافیک بیشتری روبرو خواهد شد.

بزرگترین مانع در این مسیر هرزنامه‏ها هستند که 90 درصد ترافیک اینترنت مربوط به آن‏ها ست. شرکت‏های مخابراتی و خدمات دهنده های بزرگ سال‏هاست که با هرزنامه‏ها مدارا کرده‏اند چرا که حل این مشکل هزینه های زیادی دربرخواهد داشت و از جهت دیگر نابود کردن این هرزنامه‏ها به نفع مشتریان آن‏ها خواهد بود نه خود آن‏ها.

چرا این طور است؟ به خاطر این که کانال‏های اطلاعاتی که خدمات دهنده ها از آن‏ها استفاده می‏کنند به صورت موازی کار می‏کنند و پهنای باند برابری برای جریان بارگذاری و دریافت اطلاعات در اختیار دارند. وقتی یک شرکت میلیارد‏ها هرزنامه می‏فرستد در واقع در حال بهره گیری از قابلیت جریان بارگذاری شرکت مخابراتی است که خالی مانده بود.

میلیون‏ها فرد و قطعه کوچک به خیل کاربران اینترنت افزوده خواهند شد. هر قطعه سیلیکونی کوچکی ارتباط مخصوص به خود با اینترنت دارد و خودش را به روز می‏کند و با دیگر اجزای الکترونیکی ارتباط برقرار می‏کند و از کاربر خود جلو می‏زند.

به زودی دستگاه‏های پخش چند رسانه‏ای، دوربین‏های دیجیتال و تلفن‏های همراه بدون اتصال به اینترنت نمی‏توانند به خوبی کار کنند. اگر یک آلبوم عکس دیجیتال بتواند چنین ارتباطی داشته باشد می‏تواند آخرین عکس‏ها را از فلیکر بگیرد و دائما خود را به روز کند.

در همین حال، نحوه استفاده کاربران از اینترنت تغییر کرده است و کاربران حجم زیادی داده را امروز بارگذاری می‏کنند. آن ها این را مدیون شبکه‏هایی مانند Face Book ، YouTube و MySpace هستیم.

با حمایت این صنعت از رشد روزافزون محتوای کاربرمحور یک تقارن بی‏سابقه به وجود خواهد آمد. همه ناگهان تبدیل به شبه اسکورسیزی‏هایی می‏شوند که می‏خواهند ویدئو‏های خانگی خودشان را با دیگر کاربران You Tube به اشتراک بگذارند.

در ضمن شبکه‏های بسیار بزرگی هم برای به اشتراک گذاشتن فایل‏های صوتی، تصویری و ... به وجود آمده‏اند. این امر ترافیک دو طرفه را به وجود می‏آورند و هر کاربر در این شکل ارتباط در همان لحظه که دریافت کننده یک فایل است به طور هم زمان در حال بارگذاری یک فایل دیگر بر روی شبکه است.

این فقط آغاز مساله است. به صورت قانونی یا غیر قانونی تعداد ویدیو‏های باکیفیت با حجم چند گیگابایتی روز به روز رایج‏تر می‏شوند و به زودی تبدیل به هنجار این فضا می‏شوند. شبکه‏های تلویزیونی فهمیده‏اند که از تبلیغات هنگام پخش رایگان برنامه‏های خود بر روی اینترنت سود بسیار بیشتری خواهند برد و استودیو‏های سینمایی هم کم کم این را آموخته‏اند. به هر حال باز هم این نابرابری روز به روز در حال تشدید شدن است و نتیجه همه‏ی این حالات چیزی نیست جز ترافیک بیشتر این شبکه‏ها.

نتیجه یک بن بست شبکه‏ای خواهد بود. شرکت‏های مخابراتی دیگر پهنای باندی برای ارائه ندارند و این را می‏توان از سفارش‏های متعدد آنها برای تاسیات جدیدتر فهمید.
2- به دنبال جستجوی سریع‏تر

اوایل این ماه گوگل تصمیم گرفت بخش اعظم طیف بیسیم 700 مگا هرتزی که کمیسیون فدرال ارتباطات اقدام به فروش آن کرده است را خریداری کند. طول موج‏های 700 مگا هرتزی توسط کانال‏های 52 و 69 تلویزیون آنالوگ اشغال شده بود که با دیجیتال شدن آن‏ها تا سال 2009 این فرکانس‏ها خالی خواهند شد.

همه شرکت‏های تلفن همراه به دنبال دست‏یابی به چنین طول موج 700 مگا هرتزی هستند تا بتوانند خدمات راه دور ارائه دهند. آنها خدمات بسیار سودمندی را می‏توانند از این طریق به مشتریان خود ارائه دهند.

اما باند 700 مگا هرتزی علاوه بر این‏ها آخرین امید برای دست‏یابی به یک راه سریع برای دسترسی به اینترنت در آمریکاست. چنین شبکه بی‏سیمی می‏تواند یک جایگزین جدی برای دسترسی‏های ضعیفتر ADSL باشد.

هدف آن‏ها دسترسی آزاد و بدون محدودیت سرعت و حجم است تا کاربران بتوانند هر قدر می‏خواهند بازی و فیلم دانلود کنند، جستجو کنند و هر قدر که دوست دارند تماس رایگان برقرار کنند.

اگر گوگل موفق شود که مزایده این باند 700 مگا هرتزی را ببرد باید منتظر باشیم که گوگل به عنوان برترین خدمات دهنده دسترسی بی‏سیم اینترنت خود را معرفی کند.

به خاطر همین است که تجارت اصلی گوگل دسته بندی دانش‏ها و ارائه دادن آن‏ها به کاربران است. گوگل از موتور جستجوی خود با برقراری رابطه تبلیغ‏گر و خریدار پول کلانی به دست می آورد و این امر از طریق یک ورودی کوچک اطلاعات ممکن نخواهد بود.
3- هرچیز مربوط به کامپیوتر باز خواهد شد

خوشحال باشید : چیزی که ما در سال 2008 شاهد آن خواهیم بود این است که کارخانه‏ها و شرکت‏ها کامپیوتری مجبورند به باز بودن اطلاعات روی بیاورند و تکنولوژی دیگر جزئی از دارایی‏های آن‏ها نخواهد بود.

حتی "اپل" با سیستم بسته‏ی تاریخی خود هم به سمت دیدگاه‏های باز‏‏تر حرکت می‏کند. سیتم آیفون آن‏ها که به سختی محافظت می‏شد توسط کاربرانی که می‏خواستند نرم افزار " اسکایپ " را روی تلفن همراه خود داشته باشند در عرض چند روز هک شد.

"اپل" می‏خواست با یک برنامه بسیار قوی‏تر پاسخ این حمله را بدهد . اما یک دادگاه در آلمان دستور داد که همه آیفون‏هایی که در آن منطقه فروخته می‏شود بدون چنین قفلی باشد. این خبر بسیار خوبی برای دارندگان آیفون در همه جا بود.

نمونه همین امر را در باره لینوکس می‏توانیم مشاهده کنیم. لینوکس با ارئه یک سیتم عامل با منبع باز باعث شد که ویرایش‏های متعدد و گوناگون از خود ارائه دهد و امروز به یکی از بهترین سیتم‏های عامل به لحاظ گرافیکی و جلوه‏های بصری تبدیل شود. این امر علاوه بر پیشرفت بسیار بالای لینوکس باعث ارزان تمام شدن این سیستم عامل هم شد و سبب شد که نسخه‏های متعددی از این سیستم عامل در نهاد‏های دولتی و غیر دولتی آمریکایی نصب شود.

شرایطی به وجود آمده که هیچ کدام از تولیدات نرم افزاری مایکروسافت یا اپل به لحاظ قیمت تمام شده نمی‏تواند با هیچ کدام از نرم افزار‏های لینوکس برابری کند.

  • ۸۶/۱۰/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">