ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سواستفاده روسیه از تیک‌تاک

| سه شنبه, ۱۵ فروردين ۱۴۰۲، ۰۴:۳۵ ب.ظ | ۰ نظر

کارشناسان ادعا کردند که روسیه از تیک‌تاک برای پیشبرد روایت طرفدار مسکو در مورد اوکراین استفاده می‌کند.
به گزارش سایبربان؛ داده‌های کارشناسان ادعا کرده‌اند که حداقل برخی دشمنان ایالات متحده از برنامه اشتراک‌گذاری ویدیویی بسیار محبوب تیک‌تاک (TikTok) برای اعمال نفوذ استفاده می‌کنند.

گزارش اتحادیه تأمین دموکراسی (ASD) نشان داد که روسیه در تلاش برای تضعیف حمایت غرب از اوکراین از این برنامه برای پیشبرد روایت خود استفاده کرده است.

در گزارش حامی امنیت انتخابات مستقر در ایالات متحده که عوامل رسمی دولتی و رسانه‌های مورد حمایت دولت را ردیابی می‌کند، آمده است : «بر اساس تحلیل ما، برخی کاربران بیشتر با رسانه‌های دولتی روسیه در ارتباط هستند تا سایر خبرگزاری‌های مستقل معتبرتر در این پلتفرم. بیشتر کاربران تیک‌تاک «RT» را به جای نیویورک تایمز دنبال می‌کنند.»

طبق گزارش اتحادیه تأمین دموکراسی، تا 22 مارس سال جاری، 78 رسانه خبری تحت حمایت روسیه در تیک‌تاک وجود داشت که مجموعاً بیش از 14 میلیون دنبال کننده داشتند؛ همچنین علیرغم تعهد تیک‌تاک به برچسب‌گذاری حساب‌ها به تعلق به رسانه‌های تحت کنترل دولتی، 31 حساب از این حساب‌ها برچسب‌گذاری نشده‌اند.

با این حال به نظر می‌رسید که حتی برچسب زدن به حساب‌ها تأثیر کمی بر توانایی آن‌ها در جذب مخاطب داشته باشد.

کارشناسان در گزارش اتحادیه اظهار داشتند : «بر اساس برخی معیارها، از جمله عملکرد پست‌های برتر، حساب‌های دارای برچسب رسانه دولتی روسیه نسبت به سایر پلتفرم‌ها به مخاطبان بیشتری در تیک‌تاک دسترسی دارند. برترین پست تیک‌تاک ریا نووستی (RIA Novosti) تاکنون در سال 2023 بیش از 5.6 میلیون بازدید داشته است. در توییتر، پست برتر آن کمتر از 20 هزار بازدید داشته است.»

این گزارش در مورد استفاده رسانه‌های دولتی روسیه از تیک‌تاک در حالی منتشر می‌شود که مقامات ایالات متحده دوباره نگرانی خود را در مورد احتمال استفاده از تیک‌تاک برای کمپین‌های اطلاعات غلط و عملیات‌های نفوذ خارجی ابراز کرده‌اند.

جان پلامب (John Plumb)، مشاور سایبری اصلی وزیر دفاع ایالات متحده، به اعضای یک کمیته فرعی خدمات مسلح مجلس نمایندگان گفت : «تعداد زیادی از مردم در ایالات متحده از تیک‌تاک استفاده می‌کنند. چین احتمالاً کنترل مستقیم اطلاعات را از طریق این شبکه اجتماعی دارد و از آن به عنوان پلتفرم اطلاعات غلط استفاده می‌کند.»

پل ناکاسون (Paul Nakasone)، فرماندهی سایبری ایالات متحده، با اشاره به اینکه تیک‌تاک 150 میلیون کاربر در ایالات متحده دارد، هشدار داد : «این اپلیکیشن یک پلتفرم برای یک کشور خارجی به منظور عملیات‌های اطلاعاتی فراهم می‌کند. یک سوم جمعیت بزرگسال اخبار خود را از این اپلیکیشن دریافت می‌کنند. یک ششم فرزندان ما می‌گویند که دائماً در این برنامه هستند.»

تیک‌تاک، متعلق به «ByteDance» مستقر در چین، به دنبال برطرف کردن نگرانی‌ها است.

شو زی چو (Shou Zi Chew)، مدیرعامل تیک‌تاک در جلسه استماع هفته گذشته به قانونگذاران آمریکایی گفت : «اجازه دهید این را به صراحت بیان کنم : ByteDance نماینده چین یا هیچ کشور دیگری نیست. ما به درخواست دولت چین محتوا را تبلیغ یا حذف نمی‌کنیم.»

کارشناسان مدعی هستند که او تلاش می‌کند تا نگرانی‌ها در مورد شیوه‌های جمع‌آوری داده‌های شرکت و قوانین چین را کم‌اهمیت جلوه دهد و شرکت را ملزم می‌کند در صورت درخواست، آن اطلاعات را با دولت چین به اشتراک بگذارد. قانونگذاران، مقامات اطلاعاتی و امنیتی اما تردیدهای خود را دارند.

مارکو روبیو (Marco Rubio)، نماینده جمهوری‌خواه ارشد کمیته اطلاعاتی سنا، اوایل این ماه هشدار داد که تیک‌تاک احتمالاً یکی از با ارزش‌ترین ابزارهای نظارتی در این سیاره است.

یک روز بعد، ناکاسون به اعضای کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان گفت که تیک‌تاک مانند یک تفنگ پر شده است، در حالیکه کریستوفر رِی (Christopher Wray)، مدیر اف‌بی‌آی (FBI) ادعا کرد که الگوریتم توصیه تیک‌تاک می‌تواند برای انجام عملیات‌های نفوذ استفاده شود.

او خاطرنشان کرد : «این چیزی نیست که به راحتی قابل تشخیص باشد.»

  • ۰۲/۰۱/۱۵

تیک تاک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">