ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شبکه ملی اطلاعات، پَر!

| شنبه, ۵ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۲۲ ق.ظ | ۰ نظر

مجید تربت‌زاده : ...شبکه ملی ...شبکه ملی ...اینترنت ملی ...اسمش از سال ۸۴ افتاد سر زبان‌ها. اول سر زبان مسؤولان بعد هم شد ورد زبان مردم.هدفش کاهش وابستگی به اینترنت جهانی بود. قرار بود ۳ ساله به بهره برداری برسد.سال ۸۵ هم یک بار دگر بحث «اینترنت ملی» شد بحث روز. تا سال ۸۸ اتفاق چندانی نیفتاد، فقط حرفش بود و تصویب یک سری کلیات در هیأت وزیران. سال ۸۹ فقط اسمش با کلاس‌تر شد: «شبکه ملی اطلاعات» !

اما تیتر یکی از خبر‌های دیروز این بود: «شبکه ملی اطلاعات از برنامه ششم توسعه حذف شد»این را مدیر دفتر فناوری‌های نوین مجلس گفته بود و ادامه داده بود که در پیش‌نویس برنامه ششم، شبکه ملی اطلاعات دیده نشده بنابراین در بودجه 95 هم اعتباری برای این مورد وجود ندارد!
جالب است بدانید بعد از افشاگری‌های «اسنودن» درباره جاسوسی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس از کشورهای مختلف، بسیاری از کشورها تصمیم گرفتند به فکر راه انداختن شبکه ملی اطلاعات باشند، یعنی همین شبکه‌ای که ما در بودجه سال 95 و احتمالاً تا چهار سال بعد، اعتباری برای آن در نظر نگرفته ایم!
کشورهایی مثل کره جنوبی،چین و انگلستان هم که مدت‌ها قبل از ما این شبکه را راه انداخته بودند. الان باید پرسید چرا پروژه‌ای به این مهمی و دهان پرکنی را 10 سال تمام کش می‌دهیم؟ هر سال از اهمیت و ضرورت‌هایش در جلسات مختلف و اخبار سخن می‌رانیم، اسمش را عوض می‌کنیم، برایش افق چند ساله ترسیم می‌کنیم ، امنیت اطلاعاتی کشور را به وجود آن گره می‌زنیم و هزینه‌های مادی و معنوی برایش انجام می‌دهیم، در نهایت هم برای برنامه ششم توسعه بی خیال شبکه ملی اطلاعات می‌شویم؟ فکرش را بکنید، مسؤولان ادعا می‌کنند تمرکز برنامه ششم توسعه، روی دولت الکترونیک است و جنس برنامه هم از نوع تولید محتواست آن وقت برای «شبکه ملی اطلاعات» که بستر اصلی و زیرساخت لازم برای دولت الکترونیک محسوب می‌شود یک ریال بودجه در نظر نگرفته‌ایم، به نظر شما چرا؟ (منبع:قدس)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">