ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شبکه ملی اطلاعات در ایران راهبرد ندارد

| سه شنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۳:۳۳ ب.ظ | ۰ نظر

غلامرضا قربانی مقدم اظهار داشت: ما امروزه بر اساس راهبردهای کشورهای مختلف دنیا در حوزه شبکه ملی اطلاعات گام برمی داریم، با توجه این که کشورهای غیر ایرانی با لحاظ اهداف خود راهبردها و ارتباطات را تنظیم و تعریف می کنند.

برنامه گفت و گوی اجتماعی با موضوع بررسی شبکه ملی اطلاعات و چالش های فرا روی آن، با حضور غلامرضا قربانی مقدم (استاد دانشگاه، کارشناس سیستم ها و اطلاعات) و علی ساری (عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.
غلامرضا قربانی مقدم با اشاره به این که اینترنت ملی برای هر جامعه یک ضرورت به شمار می آید، گفت: در حال حاضر شبکه ملی اطلاعات که الان بیشتر به فضای مجازی مربوط می شود، تحت تاثیر شبکه ملی اطلاعات غیر از فضای مجازی قرار می گیرد.
وی افزود: گردش اطلاعاتی که امروزه در فضایی غیر از اینترنت و فضای مجازی حاکم است، باید به طریقی از نظر حقوقی و برنامه ریزی محتوایی در شبکه ملی ارتباطات مجازی هم حاکم شود.
این کارشناس سیستم ها و اطلاعات با اشاره به این که زیرساخت های سخت افزاری شبکه ملی اطلاعات به تعویق افتاده است، اظهار داشت: متاسفانه امروزه هنوز زیرساخت های داخلی جایگزین زیرساخت های خارج از کشور نشده اند.
وی با اشاره به این که برای اجرای شبکه ملی اطلاعات برنامه ریزی مدونی شکل نگرفته است، عنوان کرد: در حال حاضر هیچ سازمانی در حوزه نظارت محتوایی و راهبردی شبکه ملی اطلاعات در کشور مشخص نشده است.
قربانی مقدم در مصاحبه با رادیو گفت و گو با اشاره به این که شبکه ملی اطلاعات در ایران فاقد راهبرد است، تصریح کرد: ما امروزه بر اساس راهبردهای کشورهای مختلف دنیا در حوزه شبکه ملی اطلاعات گام برمی داریم، با توجه این که کشورهای غیر ایرانی با لحاظ اهداف خود راهبردها و ارتباطات را تنظیم و تعریف می کنند.
وی اضافه کرد: ورود به زیرساخت های خارجی در حوزه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به دلیل اهداف تعریف شده خارجی امری خطرناک است که باعث می شود مطالبی غیر مناسب با جامعه ایرانی در داخل کشور ترویج پیدا کنند.
این کارشناس سیستم ها و اطلاعات با اشاره به این که سخت افزار شبکه های اجتماعی خارجی با نظر به اهداف غیر ایرانی شکل گرفته اند، اظهار داشت: استفاده از زیرساخت های خارجی محدودیت را از دسترسی به اطلاعات خارجی سلب می کند.
وی افزود: متاسفانه ما هنوز نمی دانیم که در داخل کشور چه کسی مسئول تامین زیرساخت های سرعت بالای اینترنت است؟ در حالی که قوانین نظارتی بر فرهنگ تبادل اطلاعات ایجاد نشده است.
قربانی مقدم با اشاره به این که شبکه ملی اطلاعات باید وظایف افراد را در دل خود مشخص کند، عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از کارشناسان شبکه ملی اطلاعات در کشور اطلاعی از متولی این موضوع ندارند، چه برسد به مرحله ای که ملت از شبکه ملی اطلاعات انتظار اجرایی داشته باشند.
در ادامه برنامه گفت و گوی اجتماعی از شبکه رادیویی گفت و گو علی ساری با اشاره به این که در جریان عدم وجود شبکه ملی اطلاعات در ایران نمی توان تمامی قصور را بر عهده دولت انداخت، گفت: بخشی از قصور عدم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به برنامه های نوشته شده در این حوزه مربوط می شود، در حالی که بخش اعظم محقق نشدن شبکه ملی اطلاعات ریشه در حوزه اجرایی کشور دارد.
وی افزود: در حالت کلی هنگام تدوین برنامه های مختلف برای کشور معمولا دولت نظرات و ایده های اولیه خود را مطرح می کند و در کنار پیشنهادهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی برنامه برای تصویب به رای گذاشته می شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد: کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در حوزه شبکه ملی اطلاعات یک کمیسیون فرعی به شمار می آید و در این رابطه فقط به مباحث اجتماعی موجود در این شبکه می پردازد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">