ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شبکه ملی اطلاعات در تعاریف باقی نماند

| چهارشنبه, ۱ آبان ۱۳۹۲، ۰۳:۰۸ ب.ظ | ۰ نظر

یک فعال فضای مجازی با بیان اینکه مسئولان اجرایی دولت یازدهم نباید در دام تعاریف بیفتند، گفت: در سال اول راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات 90 هزار شغل جدید ایجاد و حدود 300 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی خواهد شد.

مهدی صرامی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: شبکه ملی اطلاعات یک تکلیف قانونی مشخص است که اگر به قانون التزام داشته باشیم باید تعریف قانونی شبکه ملی اطلاعات را بپذیریم.

مدیرعامل مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی (فرا) افزود: برای گریز از اجرای یک تکلیف، راحت‌ترین راه این است که در تعاریف قانونی مناقشه کنیم، تأخیر ایجاد کنیم و در نهایت تأخیر ایجاد شده را توجیه کنیم.

وی گفت: «پیشنهاد من به مسئولان اجرایی دولت یازدهم این است که در دام تعاریف نیفتند کمااینکه مسئولان گذشته افتادند.»

صرامی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات چه نتایجی خواهد داشت، توضیح داد: در نخستین مورد، تحقیق‌ها نشان می‌دهد ایجاد این شبکه سبب افزایش پارامترهای کارکردی شبکه‌ها و افزایش پهنای باند در اختیار مردم می‌شود.

مدیرعامل مجمع فرا ادامه داد: با فناوری فعلی اینترنت، حداکثر می‌توان پهنای باند را تا چند برابر افزایش داد اما با شبکه ملی اطلاعات، افزایش پهنای باند در حد چند 10 برابر ممکن می‌شود و در عین حال قیمت تا یک دهم کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: در روش موجود شبکه اینترنت، حتی اگر پهنای باند چند برابر شود برای قیمت نمی‌توان نسخه‌ای پیچید؛ زیرا قیمت وابسته به قیمت خارج و ارز است. بنابراین در شرایط موجود، حداکثر هنر حفظ قیمت است و تداوم مدل کنونی اینترنت با معماری 15 ساله به نفع مصرف‌کننده نیست و منجر به فشار به مردم می‌شود.

صرامی تصریح کرد: دومین دلیل، بحث امنیت است. کشورهای مختلف برای حفظ امنیت خود شبکه‌های بومی و محلی را تقویت می‌کنند. همچنان که به تازگی دویچه تله کام در واکنش به افشای فوق سری اسنودن مبتنی بر جاسوسی نیم میلیارد مکالمه تلفنی، ارتباط ایمیلی و پیام‌های متنی کاربران ساکن آلمان در یک ماه توسط امریکا، اعلام کرد با تغییر مسیرهای پیشین و انتقال ترافیک اینترنت آلمان به اتصالات تماما داخلی در این کشور، ارتباطات دیجیتال آلمان و در آینده نزدیک کشورهای حوزه شینگن را از گزند سیستم‌های عظیم جاسوسی امریکا دور نگه می‌دارد.

مدیرعامل مجمع فرا ادامه داد: همچنین فرانسه در خصوص جاسوسی اینترنتی گسترده امریکا از مردم کشورش از مقامات امریکایی توضیح رسمی خواسته است.

وی اظهار داشت: سومین مزیت ایجاد شبکه ملی اطلاعات، ایجاد اشتغال پایدار و بومی است. طبق پژوهش‌های انجام شده معتقدیم در سال اول راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات (در حدی که قانون تکلیف کرده)، 90 هزار شغل جدید از این محل در کشور ایجاد خواهد شد. یکی از روش‌های تحقق این پیش‌بینی نیز افزایش علاقمندی بازدیدکنندگان و کاربران داخلی به استفاده از سایت‌های داخلی خواهد بود.

صرامی چهارمین مزیت ایجاد شبکه ملی اطلاعات، را مقابله با خروج ارز عنوان کرد و توضیح داد: معتقدیم در سال اول راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در حد تکلیف قانونی، حدود 300 میلیون دلار در سال اول صرفه‌جویی ارزی خواهد شد و سال‌های بعد این میزان به تناسب بیشتر می‌شود.

مدیرعامل مجمع فرا با بیان پنجمین مزیت ایجاد شبکه ملی اطلاعات ادامه داد: با ایجاد این شبکه قیمت هاستینگ (میزبانی) و نگهداری اطلاعات تا حد یک دهم کاهش پیدا می‌کند و هاستینگ در کشور نسبت به سایت‌های خارجی دارای مزیت رقابتی می‌شود. به این ترتیب، با ابزار قیمتی، روش انتخابگرانه جایگزین اجبار دولتی در انتقال میزبانی‌ها به داخل کشور خواهد شد.

وی اظهار داشت: شبکه ملی اطلاعات، زمینه برقراری عدالت در دسترسی به اطلاعات و تمرکززدایی با راه حل مبتنی بر فناوری اطلاعات بومی را فراهم می‌کند.

صرامی ادامه داد: با این شبکه بحث رسانه تعاملی می‌تواند عملی شود و مردم به شیوه تعاملی، رسانه ملی واقعی و دانشگاه واقعی را شاهد باشند.

وی تاکید کرد: ادامه مسیر تامین اینترنت به شکل موجود و با اینترنت ناکارآمد وابسته به خارج، نتیجه‌ای جز اتلاف منابع ندارد که با توجه به مشکل تحریم ممکن است روزی به بن‌بست برسد. بنابراین با توجه به مزایای متعدد شبکه ملی اطلاعات، ارزشمند است که در این پروژه تحقیقات شود و فعالان و پژووهشگران کمک کنند تا تصمیمات درستی در این رابطه اتخاذ شود.

  • ۹۲/۰۸/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">