ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شبکه ملی اطلاعات و موجودات فضایی

| شنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۴، ۰۹:۳۲ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - نام شبکه ملی اطلاعات در ایران بعد از یک دهه همچون یکی از پرسش‌های بی‌پاسخ بشر در مورد حیات بیگانگان و موجودات فضایی تبدیل شده که هر کس نظریه‌ای در خصوص آن ارایه می‌کند.

یکی می‌گوید این موجودات وجود دارند و یکی آن را رد می‌کند. برخی فیلم‌ها و شواهدی درباره آن ارایه می‌کنند و برخی نیز آن‌ها را ساختگی و غیرواقعی می‌دانند.

اما فرق شبکه ملی اطلاعات و موجودات بیگانه در این است که شبکه مذکور یک ابرپروژه است. اما وقتی می‌گوییم پروژه یعنی چه؟ «یک پروژه مجموعه‌ای از فعالیت‌ها است که برای دستیابی به منظور یا هدف خاصی انجام می‌گیرد. به عبارت دیگر پروژه‌ها شامل فعالیت‌هایی هستند که باید در تاریخ‌های معین، با هزینه‌هایی معین و کیفیت تعیین‌شده‌ای به انجام برسند و لازمه موفقیت هر پروژه، دستیابی توام به هر سه عامل زمان، هزینه و کیفیت معین است و خارج شدن هر یک از سه عامل مذکور از حدود تعیین شده، می‌تواند به انجام پروژه‌ای ناموفق و غیراقتصادی منجر شود.»

اما این تعریف روشن و دقیق، در مورد شبکه ملی اطلاعات ما ظاهرا به درستی مصداق پیدا نمی‌کند. همه هم می‌دانند که در مورد شبکه ملی اطلاعات چه بحث‌ها و نظراتی وجود دارد. موضوعی که در این میان همچنان بی‌پاسخ مانده، این است که چه شخص یا مرجعی حرف آخر را در این خصوص می‌زند؟

بر اساس قانون مجری پروژه شبکه ملی اطلاعات وزارت ارتباطات است. این وزارتخانه معتقد است پروژه مذکور طبق برنامه پیش می‌رود. ظاهرا ناظر بر این پروژه نیز شورای عالی فضای مجازی است. اما این شورا نیز دو بخش دارد، یک بخش دولتی و نزدیک به دولت که نظر وزارت ارتباطاتی‌ها را تایید می‌کند و یک بخش غیر دولتی که آن را تایید نمی‌کند. مجلس نیز به واسطه جایگاه قانونی خود نظرات و انتقاداتی در خصوص کم و کیف پیشرفت پروژه شبکه ملی اطلاعات دارد.

رسانه‌ها نیز در خصوص نظرات دو و چندگانه پیرامون این شبکه، وضعیت مشابهی دارند. لیکن آنچه مسلم است شبکه ملی اطلاعات اگرچه از جهاتی سرنوشتی شبیه دارد اما منطقا از جنس موجودات فضایی و بیگانگان نیست. لذا اگر سرنوشت دقیق این پروژه دستخوش ابهاماتی شده جا دارد که برای مثال شورای عالی فضای مجازی نقش دیده‌بان و ناظر را به عهده گرفته و فصل‌الخطاب باشد، تا حداقل بخشی از ابهامات تعیین تکلیف شود. (منبع:فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">