ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پلیس در اعلام مهم ترین حوادث ۲۴ ساعت گذشته از شناسایی و دستگیری فردی خبر داد که با تغییر دادن اطلاعات داوطلبان کنکور در سازمان سنجش اقدام به انتقام‌گیری کرده بود.

به گزارش پلیس، سرهنگ مهدی دانش پور رئیس پلیس فتا کردستان روز یکشنبه در تشریح این خبر گفت:مردی جوان ضمن مراجعه به پلیس فتا عنوان داشت با توجه به کسب رتبه‌ مناسب در کنکور سراسری، یکی از رشته‌های مهندسی را انتخاب کردم، اما در زمان اعلام نتایج، متوجه شدم تمام اولویت‌های انتخابی من تغییر کرده است لذا به علت اینکه این اتفاق ممکن است باعث از بین رفتن آینده ام شود به همین دلیل قصد شکایت و پیگیری موضوع را دارم.

وی ادامه داد: با بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان پلیس فتا مشخص شد که متهم با ورود به صفحه انتخاب رشته شاکی تمام اولویت‌های انتخابی وی را به رشته‌های نامناسب تغییر داده است لذا با اقدامات فنی متهم که خود نیز از شرکت کنندگان در کنکور سراسری بوده و با شاکی اختلافات شخصی داشت، شناسایی شد.

سرهنگ دانش پور اضافه کرد: با پایان تحقیقات تخصصی کارشناسان این پلیس مشخص شد که نامبرده علاوه بر تغییر اطلاعات شاکی این پرونده، با سوءاستفاده از کد ملی و کد رهگیری ثبت‌نام سازمان سنجش هویت دو داوطلب دیگر را ویرایش کرده در نهایت متهم تحویل مرجع قضایی شد.

این مقام انتظامی بابیان اینکه خوشبختانه پس از مکاتبه پلیس فتا و سازمان سنجی، آن سازمان همکاری مناسبی با پلیس فتا داشته و اولویت‌های انتخابی شاکی را تصحیح کردند هشدار داد: عدم مراقبت از رمزهای شخصی می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای افراد به همراه بیاورد، لذا کاربران فضای مجازی حتماً در حفظ و نگهداری رمزهای خود کوشا باشند.

 

دستگیری عامل انتشار تصاویر خصوصی در پیج مبتذل

سرهنگ مرتضی ابوطالبی رئیس پلیس فتا استان یزد از دستگیری فردی که با قرار دادن تصاویر شخصی شاکی، در پیج مبتذل، موجب هتک حیثیت وی شده بود، خبر داد و گفت: با شکایت مردی‌۳۰ ساله مبنی بر اینکه تصاویر شخصی وی در صفحه اینستاگرام دیگری در کنار تصاویر مبتذل منتشر و موجب هتک حیثیت او گردیده بود، موضوع در دستور کار پلیس فتا قرار گرفت.

وی افزود: شاکی در اظهارت خود بیان داشت: شخص یا اشخاصی با استفاده از عکس‌های موجود در صفحه اینستاگرام بنده اقدام به ایجاد پیج جدید با آدرس من نموده و سپس عکس مرا در کنار تصاویر مبتذل قرار داده و شروع به ارسال پیام به مخاطبین مبنی بر اینکه من فردی دارای فساد اخلاقی هستم نموده است و قصد بردن آبرویم را دارند.

سرهنگ ابوطالبی گفت: با توجه به شواهد و مدارک موجود و تحقیقات تخصصی صورت گرفته متهم شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی به پلیس فتا انتقال داده شد.

وی ادامه داد: متهم در ابتدا منکر بزه ارتکابی بود ولی پس از مشاهده مستندات و ادله، لب به اعتراف گشود و انگیزه خود را خصومت شخصی با شاکی و قصد ضربه زدن به وی، عنوان کرد.

سرهنگ ابوطالبی با اشاره به ماده ۷۴۵ قانون جرایم رایانه‌ای تصریح کرد: هر کس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا دسترس دیگران قرار دهد، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از ۵ میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهدشد.

 

اخاذی اینترنتی با گرفتن عکس از برقراری تماس تصویری

رئیس پلیس فتا غرب استان تهران گفت:فردی که در حین صحبت کردن با طعمه های خود ضمن گرفتن عکس از صفحه گوشی خود؛ اقدام به تهدید و اخاذی می کرد؛ شناسایی و دستگیر شد.

به گزارش پایگاه خبری پلیس فتا، سرهنگ سیدنظام موسوی روز یکشنبه افزود: با مراجعه یکی از شهروندان به پلیس فتا و ارائه برگ شکواییه خود با موضوع انتشار تصاویر خصوصی در شبکه‌های اجتماعی، درخواست رسیدگی به این جریان را کرد.

وی اضافه کرد: در گام اول کارشناسان پلیس فتا اقدام به ثبت اظهارات شاکی کرده و در مرحله بعد کارشناسان متوجه شدند که شاکی در یکی از شبکه‌های اجتماعی با شخصی نامعلوم از طریق چت تصویری در ارتباط بوده که در حین صحبت کردن، طرف مقابل با گرفتن عکس از صفحه گوشی خود موجبات اقدام به تهدید و اخاذی از شاکی را فراهم کرده است.

سرهنگ موسوی افزود: کارشناسان پلیس فتا پس انجام تحقیقات تکمیلی و با استفاده از تجهیزات تخصصی توانستند شماره اکانت مالک پیج متخلف را شناسایی و بدست آورند.

رئیس پلیس فتا غرب استان تهران گفت: با شناسایی متهم و پس از هماهنگی با مقام محترم قضایی، متهم به پلیس فتا احضار شد و طی بررسی های به عمل آمده اعتراف کرد بدلیل اینکه مدتی بیکار بودم در فضای مجازی و در شبکه های اجتماعی غرق شدم که در این حین با فردی آشنا شدم و در ادمه با وی ارتباط تصویری برقرار کردم که درنهایت تصمیم گرفتم با تهیه اسکرین شات از جریان چت تصویری خود با شاکی از وی اخاذی کنم ولی اکنون واقعا پشیمان هستم.

سرهنگ موسوی افزود: پس از تکمیل پرونده و درج اعترافات متهم، پرونده به همراه شاکی و متهم جهت سیر مراحل قانونی به دادسرای مربوطه ارسال شد.

وی تاکید کرد : بر اساس ماده ۱۶ قانون جرائم رایانه ای هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

سرهنگ موسوی به مردم هشدار داد: شهروندان در هنگام استفاده از فضای مجازی باید مراقب باشند تا با افراد ناشناس در شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار نکنند چرا که همین امر باعث سوء استفاده فرصت طالبان می شود.

رئیس پلیس فتا غرب استان تهران از هموطنان خواست هرگونه محتوا و برنامه مشکوک را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir  لینک مرکز فوریت‌های سایبری با پلیس فتا در میان بگذارند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">