ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عباس پورخصالیان - آن دسته از خدمات دولت الکترونیکی که تنها پس از احراز هویت معتبر به شهروند ارایه می­شود، به سه طریق قابل دریافت است:

  • تجهیز کارت هوشمند ملی با مشخصات شهروندی و امضای دیجیتالی. این راه حل در ایران اجرا شده است و امکانات محدودی در اختیار شهروند می­گذارد؛ زیرا خوانشگر کارت هوشمند ملی معمولاً در اختیار کارگزاران دولتی و پیشخوان خدمات دولت الکترونیکی است. پیش­نیاز استفاده از این گزینه، ذخیره­سازی اطلاعات زیست­سنجی فرد در کارت هوشمندش و آمادگی نرم­افزاری پایگاه داده­های دولت الکترونیکی برای پردازش اطلاعات هویتی است.
  • پیش­بینی و نصب گزینه شناسه (یا شناسنامه) الکترونیکی (یا e-ID Option) در درون کارت هوشمندملی، و آزاد گذاشتن و اختیار عمل دادن به شهروند برای درخواست یا عدم درخواستِ فعال‌سازی آن توسط فراهم­آور خدمات دولت الکترونیکی. این راه حل از سال 2010 در آلمان اجرا و در کارت­های هوشمند شهروندان این کشور اِعمال شد ولی تا اواسط سال 2015 به طور میانگین تنها 30 درصد از شهروندان، گزینه شناسنامه الکترونیکی خود را فعال کرده بودند، در حالی که در شهر اینگـُل اشتات (Ingolstadt) بخاطر تعدد و جذابیت خدمات دولت الکترونیکی شهرداری این شهر، 63.67 درصد از کاربران، آن را فعال کرده‌اند. پیش­نیاز استفاده از این گزینه، پس از فعال کردن آن، وجود نمونه زیست­سنجی فرد در پایگاه داده دولت الکترونیکی است. 
  • فعال شدن خودکار شناسنامه الکترونیکی (یا e-ID) در سِروِر دولت الکترونیکی، بدون نیاز به کارت فیزیکی هوشمند و مستقیماً از طریق دریافت الکترونیکی ویژگی­های طبیعی و منحصر به فرد شهروند (چهره، شبکه مویرگ­های چشمی، عنبیه، اثرانگشت و صوت) از دوربین و میکروفون پایانه­های همراه یا رایانه کاربر و مقایسه هر یک از آنها با نمونه متناظر ذخیره شده در سرور دولت الکترونیکی، و سپس سرویس­دهی در صورت مطابقت. در این مورد نیز، پیش­نیاز استفاده از این گزینه، پس از فعال کردن آن، وجود نمونه زیست­سنجی فرد در پایگاه داده دولت الکترونیکی است.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا، قرار است شناسنامه الکترونیکی (از نوع غیر فیزیکی، فاقد کارت و بدون تراشه‌های هوشمند) را از سال 2016 تا 2020 به طور کامل راه­اندازی کنند. بدین منظور، دولت آلمان از تمام دستگاه‌های اجرایی دولت فدرال و دولت­های ایالتی در خواست کرده بود تا 28 اردبیهشت 1394 (18 می 2015) نیازمندی­های خود به کارشناس، آموزش و راهنمایی کارشناسی برای راه‌اندازی شناسنامه الکترونیکی را اعلام کنند (در این زمینه رجوع شود به http://www.government2020.de/blog/?p=1420).

 

سیاست­های احراز هویت در کشورهای برگزیده

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان بین­الملل حریم خصوصی (privacyinternational.org) ، حدود یکصد کشور دارایِ کارت ملی و بقیه فاقد کارت ملی احراز هویت شهروندی‌اند. برای مثال، شهروندان استرالیایی مجبورند برای احراز هویت، شماره حداقل سه سند عکس­دار رسمی‌شان را اعلام کنند، تا از خدمات مبتنی بر اعلام هویت، برخوردار شوند. همین­طور در کانادا، دانمارک، هندوستان، ایرلند، ژاپن، نیوزلند، نروژ، انگلستان و ایالات متحده آمریکا برای انجام امور اداری در داخل کشور، نیازی به داشتن و ارایه کارت رسمی هویت نیست یا شهروندان، هیچ اجباری به دریافت و ارایه کارت ملی برای احراز هویت ندارند، زیرا، در صورت نیاز به احراز هویت در داخل کشور، ارایه چند سند رسمی، مثلِ گواهینامه رانندگی، گذرنامه و حساب بانکی، کافی است تا هویت شهروند احراز شود. در برخی از کشورها، مثلِ: استرالیا، فنلاند، ایسلند، سوئد، سوئیس و فرانسه، گرفتن و داشتن کارت هویت، یا مرسوم نیست یا اختیاری است. در مورد مجارستان، شهروندان مختارند یکی از سه مدرک رسمی و معتبر زیر را برای احراز هویت ارایه کنند، اما داشتن و ارایه حداقل یکی از آن سه، ضروری است:

  • گواهینامه عکس­دار، گذرنامه، کارت ملی هویت

در انگلستان تا پایان سال 2010 کارت ملی صادر می­شد ولی از اول ژانویه 2011 به بعد، دیگر کارتی صادر نشده و حتی پایگاه داده­های هویتی شهروندان بریتانیا نیز از میان برداشته شده است. در ایالات متحده هم، کارت هویت برای کسانی صادر می­شود که مایل نیستند گواهینامه رانندگی بگیرند یا نمی­خواهند از گواهینامه رانندگی خود به صورت کارت هویت استفاده کنند؛ لذا چنین افرادی برای دریافت کارت هویت باید به اداره راهنمایی و رانندگی (department of motor vehicles) رجوع، و کارت هویت درخواست کنند.

در بعضی از کشورهایی که در آنها کارت ملی هویت صادر نمی­شود، کارت هویت صنفی صادر می­شود. برای مثال در انگلستان، برای رانندگان «تاکسی­کـَب» (Taxicab Drivers)، یک کارت ویژه فاقد عکس؛ اما برای مدیران ارشد، بازرسان، کارگزاران (Operatives) ساختمانی و مأموران غربال­گری معتادان کارتی عکس­دار با درج صلاحیت و مهارت­های دارنده کارت روی کارت، صادر می­شود. در ایالت کوینزلند استرالیا، برای مأمورانی که از پرورشگاه­های کودکان بازدید می­کنند، "کارت آبی" (Blue Card) یا "کارت کار با کودکان" (Working with Children Card) صادر می­شود. در کره جنوبی برای هرکسی که به سن 17 سال می­رسد، کارت هویتی موسوم به "جومین­دِئونگ­رُک­جه­ئونگ" (Jumindeungrokjeung) در ابعاد استاندارد ایزو 7810، صادر می­شود و صاحب کارت باید این کارت را همیشه با خود داشته باشد، در غیر این صورت باید مبلغ ناچیزی جریمه بپردازد. کارت مذکور چاپی است و علاوه بر عکس دارنده آن، یک شماره هویت 15 رقمی روی آن چاپ شده است. این شماره، براساس الگوریتمی معین، از روی تاریخ تولد و کد محل ولادت محاسبه و روی کارت چاپ می­شود. در تولید این کارت، از یک نوع فناوری هولوگرام نیز به منظور پیشگیری از تکثیر، دستکاری و تقلب، استفاده می­شود. بجز داده­های مزبور، هیچ اطلاعات دیگری در کارت یا روی کارت درج نشده است. دولت کره جنوبی، بجز این کارت، سه مدرک دیگر را به عنوان سند رسمی احراز هویت به رسمیت می­شناسد: گواهینامه رانندگی، گذرنامه و کارت کارمندی (اشتغال در یکی از دستگاه­های دولتی). دلیل ساده بودن و "هوشمند" نبودن این کارت، استفاده از فناوری شناسنامه الکترونیکی به طور گسترده است. 

 

نتیجه­گیری و جمع­بندی (از گزارش هفته پیش و گزارش حاضر)

  • براساس آیین­نامه اجرایی بند (د) ماده 46 قانون برنامه پنجم، سازمان ثبت احوال موظف شده است، نسبت به ایجاد و بهره­برداری از مرکز صدور امضای الکترونیکی اقدام کند [هم اکنون در ایران یک مرکز CA (certification authority) در مجموعه وزارت بازرگانی، مجوز صدور امضای دیجیتالی برای بازرگانان را دارد. متقاضی دریافت امضای دیجیتالی می‌تواند یک بازرگان یا مدیر عامل شرکت باشد که باید به نمایندگی از شرکت‌های متبوع خود برای دریافت این امضا به مرکز CA مراجعه کند. براساس مسائل امنیتی و استاندارد‌های بین المللی لازم است متقاضی امضا برای تکمیل یک سری اطلاعات و فرم‌های مربوط شخصاً در مرکز CA حاضر شود. این امضا درحضور شخص به "ژتون" یا "توکن" (به صورت حافظه‌ای سخت افزاری) منتقل و به متقاضی تحویل داده می‌شود. اما به دلیل این که مراجعه حضوری همه متقاضیان در سراسر کشور به مرکز CA شهر تهران از لحاظ وقت و هزینه مشکلاتی را در پی دارد، به همین دلیل مرکز CA اقدام به راه‌اندازی مراکزی با مجوز ارایه امضای دیجیتالی در سازمان‌های بازرگانی استان‌های کشور کرده است. اکنون در کشور، قوه قضائیه، بانک مرکزی، وزارت کشور و بخش خصوصی نیز امضای دیجیتالی تولید می­کنند و معلوم نیست این مراکز، دارای وحدت رویه‌اند یا دچار تشتت.]. به نظر می‌رسد که سازمان ثبت احوال تنها یکی از چندین مرکز صدور امضای الکترونیکی در کشور است.
    •  براساس برنامه زمان­بندی شده مندرج در آیین­نامه اجرایی بند (د) ماده 46 قانون برنامه پنجم، سازمان ثبت احوال می‌بایست تا پایان سال 94، نسبت به لغو کارتِ غیر هوشمند اقدام کند [آیین‌نامه اجرایی بند (د) ماده 46 قانون برنامه پنجم حکم کرده که: در سال 1391: دومیلیون کارت، در سال 1392: شانزده میلیون کارت، در سال 1393: بیست و پنج میلیون کارت، و در سال 1394: برای بقیه شهروندان واجد شرایط، کارت هوشمند ملی صادر شود.] اما این سازمان تا پایان 1394 که سال پایانی برنامه پنجم بود، تنها موفق ­­شده است، کمتر از چهار میلیون کارت هوشمند ملی صادر کند.
    • اگر سرعت صدور کارت هوشمند ملی، در آینده نیز به کـُندیِ تاکنونی‌اش باشد، سازمان ثبت احوال، تا سال پایانی برنامه ششم توسعه (1399) نیز نخواهد توانست، برای همه شهروندان واجد شرایط، کارت هوشمند ملی صادر کند.
    •  سازمان ثبت احوال با کارت هوشمند ملی‌اش، یک کارت بر سایر کارت‌های الکترونیکی مورد استفاده شهروندان افزوده، بجای آن که تمام یا اغلب کارت‌های رایج در کشور را یکی و یکپارچه کند، زیرا نهادهایی که از تولید و صدور کارت الکترونیکی خود سود می­برند، هنوز حاضر به همکاری متقابل با سازمان ثبت احوال نشده‌اند.
    • هزینه­های مادی و معنوی عدم همکاری متقابل دستگاه­های دولتی تنها به شهروندان تحمیل نمی­شود و دیر یا زود، ناهماهنگی و ناکارآمدی دولت در بهره­مندی از فرصت­های دیجیتالی، از اقتدار دولت در خدمت­گذاری به مردم می­کاهد.  
    • اکنون در سال پایانی برنامه پنجم توسعه، جمهوری اسلامی ایران دارای سه نوع سند رسمی احراز هویت شهروندی است: یک شناسنامه دفترچه­ای برای نوزادان و نوجوانان؛ به علاوه دو نوع کارت: کارت شناسایی ملی (پلاستیکی)؛ و «کارت هوشمند ملی» برای بزرگسالان.
    • در فرایند صدور کارت هوشمند ملی، پایگاه­های اطلاعات ثابت و متغیر هویت شهروندان تکمیل می­شوند و در صورت پیوند و تأمین بهره­برداری متقابل این پایگاه­ها با سایر پایگاه­های دولت همراه (M-Government)، و رواج استفاده شهروندان از گوشی تلفن همراه هوشمند، شهروندان بی نیاز از استفاده کارت هوشمند ملی خود می­شوند. لذا ضروری است که با دوراندیشی لازم، به سیاست­های تاکنونی احراز هویت، به هزینه شهروند پایان داده شود و دستور کار ملی برای تحقق شناسنامه الکترونیکی، تعریف و با عزم ملی پیگیری شود.
    • رویکرد کره جنوبی به کارت غیر هوشمند ملی و تحقق چارچوب قابلیت بهره­برداری متقابل پایگاه­های دولت الکترونیکی، بهترین نمونه سیاست دوراندیشانه برای رسیدن به شناسنامه الکترونیکی شهروند بدون صدور و توزیع کارت هوشمند ملی است.
    • شهروندان کشورهای دارای جوامع مدنی قوی و دولت‌های حزبی، از قبیل انگلستان، به دلیل احتمال سواستفاده سیاستمداران از اطلاعات حساس شهروندان، و معایب و آسیب­پذیری­های متعدد کارت هوشمند ملی و پایگاه­های اطلاعات هویتی، زیر بار هزینه­های مادی و معنوی پذیرش کارت­ها و پایگاه­های مذکور نمی­روند و از همین رو، با سیاست احراز هویت به روش صدور کارت هوشمند ملی مبارزه می­کنند.
    • با توجه به این که با در اختیار داشتن شمارة ملی و کدپستی و تجهیز دولت الکترونیکی به زیرساخت­های نوین اصالت‌سنجی دیجیتالی، می­توان به صدور شماره ملی و کدپستی برای شهروندان اکتفا و از ادامه صدور کارت هوشمند ملی جلوگیری کرد، زیرا هر شهروند حامل مشخصات طبیعی هویت خود است و با این مشخصات طبیعی هویت، می‌توان از «شناسنامه الکترونیکی» (e-ID) به روشی کارآمدتر از کارت هوشمند ملی استفاده کرد.
    • از این رو، ضروری است در آستانه بررسی لایحه برنامه ششم توسعه، در قوانین، آیین­‌نامه‌ها و مقررات صدور کارت هوشمند ملی تجدید نظر و امکان استفاده از e-ID بجای کارت فیزیکی، مطرح و قانوناً برنامه­ریزی مجدد شود.
    •  پاسخ­دهی مناسب به چالش­های فرهنگی، فقهی/­حقوقی و قانونی رویکرد دیجیتالی به مسائل احراز هویت الکترونیکی ایجاب می­کند، به ذکر چند حکم در رابطه با فناوری احراز هویت در قانون برنامه ششم  اکتفا نشود و این حوزه به صورت مستقل و مجزا مطرح و قانون­گزاری شود.
    • در پایان پیشنهاد می­شود به منظور کمک به تحقق پیشنهاد قبلی (پاسخ­دهی مناسب به چالش­های فرهنگی، فقهی/­حقوقی و قانونی رویکرد دیجیتالی به مسایل احراز هویت الکترونیکی...)، در سیاست‌های احراز هویت الکترونیکیِ سایر کشورها، مطالعه­ای تطبیقی و گزارشی ویژه در این خصوص تدوین شود.

در همین رابطه: صدور کارت ملی هوشمند متوقف شود

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">