ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

طرحی برای خصوصی‌سازی IT وجود ندارد

| دوشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۸۵، ۰۵:۳۰ ب.ظ | ۰ نظر

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌یی کشور گفت: شاهد بودیم که بعضی مناقصات نرم‌افزاری تحت عنوان صرفه‌جویی باطل شد، در صورتی که هر یک‌ریالی که در این حوزه‌ خرج نکنیم، کشور ده‌ها برابر ضرر متحمل خواهد شد و وقتی با این دید پیش رویم، نمی‌توانیم انتظار پیشرفت در این حوزه داشته باشیم.

امیرحسین سعیدی نائینی با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این که در هر حوزه‌ای‌ که بخش خصوصی وارد شود، آن بخش عملکرد موفقی خواهد داشت، اظهار کرد: مثال بارز این موضوع آن است که ما همزمان با ترکیه کار را در حوزه‌ی تلفن همراه آغاز کردیم، اما این کشور از طریق نیروهای بخش خصوصی وارد شد و در حال حاضر شرکتی دارد که با میلیارد‌ها دلار ارزش سهام، می‌خواهد برای ما اپراتور راه‌اندازی کند؛ اما ما به این خاطر که این کار را در دولت متمرکز کردیم، باید دست نیاز به سمت آن‌ها دراز کنیم که این موضوع جای تاسف دارد.

سعیدی نایینی.jpg
طرح منسجمی درباره‌ی خصوصی‌سازی وجود ندارد

سعیدی در بخشی از سخنان خود با بیان این که سازمان در راستای خصوصی‌سازی کمیته‌ای به نام کمیته‌ی مشاوران تشکیل داده است، گفت: این کمیته متشکل از 27 نفر است و اعضای آن از مسوولان گذشته، جدید، اساتید و کارشناسان هستند و بحث فرهنگی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در این کمیته به آن پرداخته می‌شود که به نظر می‌رسد طرح منظم و منسجمی‌ از طرف دولت در این رابطه ارایه نشده، بنابراین ما در بخش خصوصی نهایت تلاش خود را می‌کنیم که ارایه دهنده‌ی این طرح به دولت باشیم.

وی در ادامه با اشاره به این که در راستای تحقق فرمان اخیر مبنی بر خصوصی سازی اقتصاد مشکلاتی وجود دارد، گفت: گاهی مواقع به دلیل عدم درک مسوولان مربوط، خلاف جریان خصوصی‌سازی را شاهدیم که از قرارداد تولید شش میلیون خط تلفن همراه که توسط کنسرسیوم عموما دولتی امضا شده و مناقصه‌ی بیلینگ اپراتور اول به صاایران که یک شرکت صددرصد دولتی و نظامی‌ است واگذار شده است.

او با طرح موضوع اعتراض سازمان گفت: این‌گونه قرارداد‌ها و بودجه‌ها باید به بخش خصوصی تزریق شود؛ ما در این زمینه اعتراضمان را به وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و وزیر دفاع اعلام کردیم و به نظر می‌رسد اقداماتی در این رابطه انجام شده و ما امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه‌ی مطلوب خود برسیم.

وی با اشاره به ابلاغیه‌ا‌ی که توسط دبیر هیات دولت مبنی بر گرفتن مجوز شرکت‌ها برای خرید هرگونه تجهیزات مخابرات صادر شده بود، گفت: آن‌چه جای تاسف دارد، این است که این بخش‌نامه ابلاغ شد که پس از پی‌گیری‌های سازمان، سخنگوی دولت گفت که منظورمان تمام تجهیزات مخابراتی نبود، بنابراین بخش‌نامه‌ی مذکور تا آخر سال معلق ماند و باز در ابتدای سال معاون فن‌آوری اطلاعات وزارت ارتباطات آیین‌نامه‌ای صادر کرد که درصدی از تجهیزات را مشمول این بخش‌نامه دانست؛ در صورتی که در بخش‌نامه عنوان "هرگونه" آورده شده بود؛ بنابراین این آیین‌نامه به لحاظ حقوقی و قانونی جایگاهی ندارد و فعلا این بحث به درستی مشخص نیست.

باید بخش خصوصی را تقویت و توانمند کرد

سعیدی با بیان این که فن‌آوری اطلاعات یک بحث فراسازمانی است، ادامه داد: از ابتدای کار اهل نظر می‌گفتند که این بحث یا باید در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و یا در یکی از معاونت‌های ریاست جمهوری باشد که به دلایلی این بحث به وزارت ICT منتقل شد؛ خود وزیر نیز در ابتدای وزارت خود در برنامه‌های پیشنهادی خود کلمه‌ای از فناوری اطلاعات نیاورد، از طرفی از نظر جایگاه موفقیت خوبی برای این موضوع در وزارت ICT وجود نداشت.

او با تبیین نگاه دولتمردانی که می‌گویند بخش خصوصی ضعیف است، گفت: عده‌ای این را می‌گویند تا نتیجه بگیرند که به دلیل ضعیف بودن این بخش نباید به او کاری ارجاع داد؛ اما عده‌ای دیگر در دولت هستند که می‌گویند چون این بخش ضعیف است، باید آن را تقویت و توانمند کرد که باید به این موضوع توجه شود و امیدواریم این بخش از دولت هر چه بیشتر قوی‌تر شود.

برخی مناقصه‌های نرم‌افزاری تحت عنوان صرفه‌جویی باطل شدند

وی با بیان این که حداقل 80 درصد اقتصاد کشورمان در دست دولت است، بنابراین نگاهی که دولت به توسعه‌ و قوی کردن این بخش‌ها دارد، بسیار مهم و قابل اهمیت ‌است، اظهار کرد: با فعالیت‌ها و انسجامی‌ که در بخش خصوصی به وجود آمد، این نتیجه حاصل شده که باید به بحث نرم‌افزار توجه شود؛ بنابراین مهم‌ترین موضوع نگاه دولت به این مساله است که اخیرا بهتر شده است.

سعیدی تاکید کرد: اگر این گونه نگاه‌ها درست شود، می‌توان گفت صنعت IT ما یکی از پررونق‌ترین صنایع در دنیا خواهد شد.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌یی در بخشی از سخنان خود گفت: سازمان دارای شورای انتظامی ‌است که از یک حقوقدان و چهار نفر منتخبان صنف تشکیل شده و در هر استانی وجود دارد و یک شورای انتظامی ‌تجدیدنظر هم وجود دارد که یک شورای انتظامی‌ کل دارد و نماینده‌ای از قوه‌ی قضاییه و استاندار در آن هستند و ریاست آن را دکتر میرکوهی - معاون وزارت دادگستری - به عهده دارد.

متاسفانه هنوز در بخش خدمات اینترنت نظام مهندسی نداریم

وی در ادامه یکی از مسائل مهم حوزه‌ی فناوری اطلاعات را نحوه‌ی برگزاری مناقصه و ارجاع قراردادها دانست و تصریح کرد: اصولا دولت وقتی می‌خواهد قراردادی بویژه در حوزه‌ی نرم‌افزار را اعلام کند، باید مراحل خاصی را طی کند، برای این مساله نیز نظام مهندسی نرم‌افزار (نماتن) طراحی شد که این نظام به تایید و تصویب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی رسید؛ بنابراین یکی از کارهایی که باید انجام شود این است که به سازمان‌ها و شرکت‌ها تاکید شود که بر طبق این نظام عمل کنند؛ زیرا همه‌ی مواد و مباحث مرتبط نرم‌افزار در آن مشخص شده است که فاز اول و دوم آن ابلاغ شده و فاز سوم آن نیز به شورای عالی انفورماتیک رفته است.

وی در ادامه تاکید کرد: همه‌ی فعالان این حوزه ملزم به رعایت این نظام مهندسی خواهند بود و در صورت تخلف، به شورای انتظامی‌ سازمان ارجاع خواهد شد. رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌یی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا یادآور شد:‌ متاسفانه ما هنوز در بخش خدمات اینترنت نظام مهندسی نداریم و دولت و سازمان باید هرچه سریع تر در این زمینه اقدام کنند.

دولت باید سرمایه‌گذاری‌های لازم را برای فیلترینگ انجام دهد

سعیدی در ادامه با اشاره به بحث فیلترینگ گفت: به نظر می‌رسد هیچ کس و در هیچ جای دنیا با فیلترینگ مخالف نیست؛ چرا که هر کشوری حساسیت‌های خاص خود را دارد، بنابراین همه به نحوه‌ی برروی این موضوع متفق‌اند؛ اما این بحث در کشورمان از حساسیت بیشتری برخوردار است، منتهی فیلترینگ کاری بسیار علمی ‌و حساس است که دولت باید آن را انجام دهد؛ اما به این خاطر که دولت از نظر علمی‌ و حتی فنی قادر به انجام این کار نیست یا اگر توانایی داشته باشد از انجام آن خودداری می‌کند، این کار به بخش خصوصی محول شده است، بنابراین اگر بخش خصوصی نیز از این کار طفره رود، شرکت‌های آن‌ها بسته می‌شود.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌یی در ادامه با بیان این که دولت بر روی این موضوع باید به لحاظ علمی‌ و فنی سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهد، گفت: از طرفی دولت باید دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای مورد نیاز را تهیه کند تا آن چیزی که به ارایه دهندگان خدمات اینترنت می‌دهد بی دردسر و کامل باشد تا آن‌ها فعالیت خود را انجام دهند.

سازمان نقطه‌ی تعامل دولت و بخش خصوصی است

او درباره‌ی نظام صنفی رایانه‌یی کشور نیز گفت: دولت نقش سیاست‌گذاری را در حوزه‌ی فن‌آوری اطلاعات داشته و بخش خصوصی نیز نقش اجرایی و سرمایه‌گذاری را در این زمینه به عهده دارد و برای تعامل این دو حوزه باید نقطه تعاملی وجود داشته باشد که این نقطه تعامل در حرفه‌ی ما سازمان نظام صنفی رایانه‌یی کشور است.

وی با بیان این که این نهاد مردمی‌ تاریخچه‌ی 11 ساله دارد، گفت: پیش از این انجمن شرکت‌های انفورماتیک ایران در این حوزه فعالیت می‌کرد که بیش از 95 درصد شرکت‌ها در آن عضو بودند؛ اما از آن جا که وزارت علوم،‌ وزارت کار و وزارت کشور و جاهای دیگر مجوزهای متعددی برای انجمن‌ها و سندیکاها می‌دادند، بنابراین برای ایجاد تعامل منطقی بین دولت و بخش خصوصی ضرورت وجود چنین سازمانی بیشتر احساس می‌شد.

سعیدی یاد آور شد: در ابتدای تشکیل سازمان ما با مقاومت‌هایی رو به رو بودیم، اما پس از گذشت یک سال اقبال شدیدی به سازمان شده و در حال حاضر دستگاه‌های دولتی اعتماد زیادی به ما دارند.

او گفت: سازمان برای نظم‌بخشی و سامان‌دهی بازار فناوری اطلاعات و همچنین اجرای دقیق قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزار و جلوگیری از مشکلاتی که تشتت در صنف به وجود می آورد، قانون‌گذار پیش بینی کرد که تمامی ‌شرکت‌ها موظف به عضویت در محلی به نام سازمان صنفی رایانه‌یی کشور باشند؛ بنابراین عضویت را اجباری کرد و این سازمان به عنوان تنها نقطه‌ی تعامل دولت و بخش خصوصی به وجود آمد و می‌توان گفت بزرگ‌ترین موفقیت حرفه‌ی ما در چند سال گذشته تشکیل این سازمان بود.

وی با بیان این که یکی از عوامل قوام و دوام کشورها تقویت نهادهای مردمی‌ است، گفت: در رابطه با توسعه‌ی نقش بخش خصوصی در اقتصاد بزرگ‌ترین تحول بر اساس ابلاغ سیاست‌های اصل 44 در رابطه با خصوصی‌سازی پدید خواهد آمد؛ در حال حاضر خوشبختانه شرایط خوبی برای این کار وجود دارد، اما قبل از این با بسیاری از مسوولان دولتی مشکل داشتیم؛ زیرا موضوع خصوصی‌سازی برای آن‌ها نهادینه نشده بود و نهایت تلاش برای تضعیف این بخش صورت می‌گرفت، اما در حال حاضر این مشکلات برطرف شده است.

  • ۸۵/۰۸/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">