عرضه بازی ایرانی پیشگیری از اعتیاد
نخستین بازی رایانه ای آموزش مهارت های زندگی در راستای پیشگیری از اعتیاد با عنوان «سرزمین آژمان» امروز- جمعه - همزمان با برگزاری نمایشگاه الکامپ در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، سبک این بازی ماجراجویی است که برای سنین 10 سال به بالا طراحی شده و دارای سه بعد سلامت جسمی، روانی و اجتماعی است.
در هر یک از این ابعاد کاربر در محیط های مختلف خانه، مدرسه، شهر و پارک در معرض انتخاب قرار می گیرد و با هر انتخاب درست امتیاز بالاتری گرفته و در نهایت می تواند با جمع آوری امتیازها از فروشگاهی که طراحی شده، خرید کند.
این نرم افزار اولین تجربه ساخت بازی رایانه ای با همکاری بخش دولتی و خصوصی به شمار می رود که با بکارگیری مفاهیم مختلف راه های پیشگیری از اعتیاد را به کودکان و نوجوانان آموزش می دهد.
قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم رونمایی از این بازی رایانه ای اظهار داشت:یکی از اصلی ترین ماموریت های سازمان بهزیستی پیشگیری است که برای تحقق این مهم یکی از راه های موثر آگاه سازی آحاد جامعه است.
سیدابوالحسن فیروزآبادی با بیان اینکه قابلیت های فضای مجازی می تواند در خدمت پیشگیری از اعتیاد به کار گرفته شود، افزود: بخش بزرگی از این فضا هنوز برای انسان ناشناخته است که می توان با کشف آن، در راستای به تصویر کشیدن تخیلات بشر از فضای مجازی استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه با توسعه فناوری های نوین، راه های انتقال تخیلات انسان به دیگران نیز افزایش یافته است، یادآورشد: سازمان بهزیستی اکنون با بهره گیری از فناوری های سخت افزاری و نرم افزاری گام هایی برای ورود به فضای مجازی برداشته است که البته می توان با سرمایه گذاری صحیح و خلق بازی ها و سرگرمی های مناسب با جهان ارتباطات همگام شد.
رییس سازمان بهزیستی کشور نیز در این مراسم با بیان اینکه پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی با بهره گیری از ابزارهای جدید می تواند بسیاری از ناهنجاری ها را برطرف کند، گفت: آموزش مهارت های زندگی یکی از سطوح اولیه مقابله با اعتیاد است.
همایون هاشمی از اعتیاد به عنوان یک سرطان اجتماعی و ام المصائب نام برد و ادامه داد:این سازمان در فاز اول پیشگیری از این عامل خانمانسوز در فضای مجازی اقدام به طراحی بازی رایانه ای آموزش مهارت های زندگی در راستای پیشگیری از اعتیاد کرده است.
وی افزود: تلاش کرده ایم با بهره گیری از این بازی رایانه ای قدرت مقابله با مشکلات، و نه گفتن و خطر پذیری را به کودکان آموزش دهیم.
- ۹۲/۰۹/۱۵