ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عرضه سه مدل گوشی داخلی از سال آینده

| جمعه, ۲۰ بهمن ۱۳۸۵، ۰۳:۳۱ ب.ظ | ۱ نظر

با تاکید مجدد دولت و مجلس مبنی بر ثابت ماندن تعرفه واردات گوشی در سال آینده و اعلام علاقه تعدادی از شرکت‌های داخلی برای مذاکره و ترغیب خارجی‌ها به تولید گوشی در داخل کشور به نظر می‌رسد از سال آینده سه مدل گوشی مونتاژ داخل به بازار عرضه شود.

به گزارش خبرنگار «جهان‌صنعت»، موضوع تولید گوشی در کشور از اوایل سال‌جاری و طی امضای یک تفاهمنامه میان وزارت صنایع و سه شرکت شکل رسمی به خود گرفت. پیرو این تصمیم تعرفه واردات تلفن‌همراه به کشور 60 درصد افزایش یافت تا به این ترتیب شرکت‌های داخلی در سایه حمایت‌های قانونی بتوانند تا پایان سال‌جاری شش میلیون گوشی تلفن‌همراه روانه بازار کنند.

تمام این اتفاقات و تصمیم‌گیری‌ها نیز در شرایطی انجام می‌شد که در سال‌جاری بالغ بر هفت میلیون سیم‌کارت از جانب اپراتورهای مختلف روانه بازار شد. از سوی دیگر و در شرایط عادی نیز نتایج یک تحقیق نشان داد که سالانه قریب به 10 میلیون دستگاه گوشی در کشور به فروش می‌رود.

اما نتیجه این تصمیم یعنی افزایش 56 درصدی تعرفه واردات گوشی، آماده نبودن شرکت‌ها برای تولید و تقاضای موجود در بازار موجب شد تا درآمد دولت از محل واردات گوشی کاهش یافته و قاچاق گوشی تا 60 درصد افزایش یابد.

به این ترتیب بازار شاهد تنش‌ها و درگیری‌های متعددی میان خریداران و فروشندگان بود که به علت سیاست عدم فعال‌سازی گوشی‌های قاچاق صورت می‌پذیرد ولی این پایان مسایل و مشکلات نبود چرا که به گفته یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این اثنا و از اول سال تاکنون قریب به 900 میلیارد تومان نصیب عده‌ای شد که با رانت‌خواری از فضای موجود بهره‌برداری کردند.

عرضه سه گوشی در سال آینده

شواهد نشان می‌دهد که قطعا تا پایان سال نباید منتظر تولید و عرضه شش میلیون گوشی تعهد شده توسط شرکت‌های طرف تفاهم وزارت صنایع بود اما آنچه که از لابه‌لای اخبار و گفته‌های مسوولان می‌توان منتظر آن بود عرضه سه مدل گوشی البته با تیراژ نامشخص توسط این کنسرسیوم در سال آینده است.

تاکنون مدیران و مسوولان شرکت‌های LG و کارخانه‌های مخابراتی ایران (ITMC) از توافقات نهایی برای تولید گوشی خبر داده‌اند. همچنین اظهارات وزیر صنایع و شرکت‌های واسط ایرانی نشان می‌دهد که ایشان در تلاش برای جلب نظر نوکیا برای تولید در داخل هستند و در این خصوص اظهار امیدواری و تفاهم شده است.

تعرفه واردات ثابت می‌ماند

اما در گام‌های بعدی فراهم‌سازی زمینه حضور و فعالیت شرکت‌های خارجی و داخلی در ایران، عضو کمیسیون صنایع معادن مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که تعرفه واردات گوشی‌ تلفن‌همراه، تغییر نمی‌کند.

تعرفه CBU و یا واردات گوشی‌های تلفن‌همراه، تغییر نمی‌کند بلکه این تغییرات تنها در تعرفه SKD,CKD صورت خواهد گرفت.

احمد بزرگیان در گفت‌وگو با سیتنا اظهار داشت: به همه افرادی که پیش از افزایش تعرفه 60 درصدی، گوشی تلفن‌همراه خریداری کرده‌اند- یعنی 45 روز نخست سال- فرصتی داده شد تا تعرفه را پرداخت کنند چراکه بعد از این فرصت، گوشی‌هایی که برای آنها تعرفه پرداخت نشده، در اپراتور اول شناسایی نمی‌شوند و در نتیجه قابل استفاده نخواهند بود.

بازار مشکلی ندارد!

بزرگیان درخصوص برخی انتقادات مبنی بر بروز اختلال در بازار تلفن‌همراه در اثر افزایش 60 درصدی تعرفه واردات، تصریح کرد: هیچ‌گونه اختلالی در بازار مشاهده نمی‌شود و بازار به کار خود ادامه می‌دهد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: با این شرایط، دیگر امکان سوء‌استفاده از این کالا، برای عده‌ای امکانپذیر نخواهد بود.

بزرگیان خاطرنشان کرد: گوشی‌ تلفن‌همراه، مانند غذا و دارو وسیله ضروری نیست و دولت باید در این گونه‌ بخش‌ها توجه خاصی داشته باشد.

نماینده سبزوار در مجلس هفتم در پایان، با تایید و استقبال از افزایش تعرفه واردات تلفن همراه، تصریح کرد: دولت، باید در اجرایی شدن دقیق تعرفه‌ها جهت واردات گوشی تلفن‌همراه، تمامی تلاش خود را به کار گیرد.

تولید گوشی تا 10 روز آینده

در همین حال وزیر صنایع و معادن در حاشیه مراسم رونمایی سمند سورن که در شرکت ساپکو برگزار شد درخصوص تولید گوشی تلفن‌همراه در کشور به خبرنگاران گفت: شاید قبل از پایان سال گوشی‌های تولید داخل به بازار عرضه شود.

طهماسبی خاطرنشان کرد: ‌بنا داشتیم بهره‌برداری از اولین خط تولید گوشی تلفن‌همراه را در برنامه دهه فجر بگنجانیم که به دلیل فشردگی برنامه‌ها امکانپذیر نشد.

وی گفت: اگر مشکلی پیش نیاید تصور می‌کنم افتتاح خط تولید گوشی موبایل را ظرف یک هفته تا 10 روز آینده خواهیم داشت.

به گزارش فارس، وزیر صنایع درخصوص تقاضاهای ایجاد شده برای تولید گوشی تلفن‌همراه اظهار داشت: تاکنون دو شرکت تقاضای تاسیس خط تولید گوشی موبایل را داشته‌اند و حتی دو شرکت در شهرستان‌ها پروانه بهره‌برداری آزمایشی دریافت کرده‌اند اما هنوز پروانه بهره‌برداری به آنها نداده‌ایم.

وزیر صنایع افزود: ما نیز تصور می‌کردیم برای تولید سی کی دی تعرفه 10 درصد بهتر است اما کمیسیون ماده یک 25 درصد را تصویب کرد.

وی با اشاره به انتقادات مطرح در رسانه‌ها مبنی بر نامناسب بودن این تعرفه برای تولید، افزود: ما تصور می‌کنیم همین تعرفه نیز مناسب است زیرا سیاست دولت و وزارت صنایع این نیست که تولید برای دراز مدت به شکل SKD ادامه پیدا کند.

شرایط خارجی‌ها مناسب نیست

طهماسبی افزود: تاکید ما بر تولید سی کی دی و مشارکت با شرکت‌های معتبر بین‌المللی است و امیدواریم خطوط تولید یکی دو شرکت ظرف چند ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

وی اضافه کرد: مذاکرات شرکت‌های بزرگ‌تر با شرکت‌هایی مانند نوکیا نیز هنوز ادامه دارد و بعضا نیز در وزارت صنایع جلساتی برگزار می‌کنند.

طهماسبی گفت: شرکت‌های خارجی برای ورود به بازارهای ایران شرایطی را می‌خواهند که ما نمی‌توانیم طبق آن الگو بپذیریم و سعی می‌کنیم طبق استاندارهای خودمان و امکاناتی که می‌توانیم فراهم کنیم برای تولید زمینه‌سازی کنیم.

حضور LG قطعی شد

اما در همین حال هفته گذشته خبر توافق LG برای تولید گوشی در ایران منتشر شد.

براین اساس این هفته و با حضور مسوولان وزارت صنایع، کارخانه تولید گوشی تلفن‌همراه با همکاری شرکت LG و نماینده این شرکت در ایران افتتاح شد.

این کارخانه که در هشتگرد کرج واقع شده در گام اول اقدام به مونتاژ گوشی با مارک تجاری LG می‌کند.

ITMC هم تولید می‌کند

در همین حال، محمدابراهیم مطلع، مدیرعامل کارخانه‌های مخابرات ایران خبر از راه‌اندازی خط تولید گوشی تلفن‌همراه با مارک تجاری ITMC تا پایان سال‌جاری و عرضه این گوشی‌ها تا سه ماهه نخست سال آینده داد.

وی در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: به منظور تسلط بر تکنولوژی و انتقال دانش فنی تولید گوشی به کشور سعی کردیم در جهت محورهای تحقیقاتی قدم برداریم به این دلیل با استفاده از طرح‌‏های طراحان گوشی در دنیا برند ITMC را برای تولید گوشی انتخاب کردیم.

مطلع با بیان اینکه آوردن قطعه از طریق یک برند معروف و مونتاژ آن به تنهایی نمی‌‏تواند دانش کافی منتقل کند، یادآورشد: طی توافقنامه‏ای که با طراحان شرکت‌‏های کره‏ای منعقد شد, گوشی ITMC با استفاده از آخرین تکنولوژی‌‏های روز دنیا به بازار عرضه می‌شود.

وی از تکمیل تجهیزات خط تولید و راه‌‏اندازی آن تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: خرید ماشین‌آلات و قطعات، نیازمند فراهم آوردن تسهیلات از سوی بانک‌‏های کشور و وزارت صنایع است که درخواست‌‏هایی از این بابت ارایه شده است.

مشکلات تعرفه

مدیرعامل کارخانه‌های مخابراتی ایران با تاکید بر اینکه تعیین تعرفه 30 درصدی SKD توجیه اقتصادی تولید گوشی را در کشور با مشکلاتی مواجه کرده است، خاطرنشان کرد: در تلاشیم برای مقرون به صرفه کردن این امر تسهیلاتی را از وزارت صنایع اخذ کنیم.

مطلع با بیان اینکه به منبع طراحان گوشی تلفن‌همراه دنیا متصل شده‏ایم، افزود: در تولید گوشی ITMC بسیار نزدیک به آنچه در دنیا طراحی می‌‏شود، هستیم.

وی اظهار داشت: طی سال‌‏های آینده، ظرفیت تولید سالانه دو میلیون گوشی تلفن‌همراه را خواهیم داشت که این امر مستلزم فروش در بازار داخلی و حتی عرضه در بازارهای خارجی است.

مطلع‌‏ همچنین درخصوص تشکیل کنسرسیوم بین شرکت‌‏های مورد توافق وزارت صنایع برای تولید گوشی تلفن‌همراه گفت: بنا بود این کنسرسیوم تشکیل شود اما به صورت رسمی شکل نگرفت.

  • ۸۵/۱۱/۲۰

نظرات  (۱)

hanooz sitemoon rah nayoftadeha (darim tarahiye qalebesho amade mikoni) matlabat kheili bahal bood ye lotf kon age karato update kardi ma ro bi khabar nazaria

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">