ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عرضه سیم‌کارت اپراتور سوم با گوشی ایرانی

| چهارشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۸۸، ۱۲:۳۰ ب.ظ | ۰ نظر

طی موافقتنامه‌ای میان وزارتخانه‌های صنایع و معادن و ارتباطات قرار شده سیم کارت‌های اپراتور سوم فقط با گوشی‌های تولید داخل به متقاضیان عرضه شود، این اتفاق با هدف جلوگیری از رکود در بازار خرید و فروش تلفن‌های همراه داخلی است.

به نوشته ایران: به هر ترتیب طی روزهای اخیر 2 کارخانه تولید تلفن همراه از چرخه تولید خارج شده‌اند و برای یک مدت نامعلوم قصد ادامه کار ندارند، حال فروش سیم کارت با تلفن همراه می‌تواند باعث آشتی مردم با تولیدات داخلی شود.

محمود لیائی مدیرکل دفتر صنایع برق، الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت صنایع و معادن که به علت وضعیت نامناسب تولیدکنندگان تلفن همراه روزه سکوت گرفته بود، خبری داد که بیانگر حمایت دولت از تولید تلفن همراه در کشور است.

او می‌گوید: برنامه‌های جدیدی برای بخش تولید تلفن همراه تدوین شده است که یکی از آنها ملزم کردن اپراتور سوم به فروش

سیم کارت با تلفن همراه تولید داخل است. در این رابطه با مخابرات مذاکراتی صورت گرفته که بزودی نهایی خواهد شد.

وی درباره توقف خط تولید تلفن همراه در داخل کشور، یادآور شد: از 6 کارخانه فعال تولید تلفن همراه، 2 کارخانه به طور موقت تولیدات خود را متوقف کردند و امیدوارند با سیاست‌های حمایتی دولت طی ماه‌های آینده خط تولید خود را احیا کنند.

لیائی تصریح کرد: 2 کارخانه‌ای که مجبور به توقف خط تولید خود شده‌اند نتوانستند به نحو مطلوبی بازاریابی کنند، البته در این جریان بحران اقتصادی غرب بی‌تأثیر نبوده است.

به هر ترتیب در سه ماه نخست سال جاری میلادی تعداد 258 میلیون تلفن همراه در سراسر جهان تولید شد که این رقم از پیش‌بینی‌های صورت گرفته بیشتر بود اما با این وجود نسبت به عرضه گوشی‌ها در مدت مشابه از سال قبل کاهش 11 درصدی را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بحران اقتصادی گریبانگیر تولیدکنندگان تلفن همراه داخلی نمی‌شد با برنامه‌های تدوین شده وزارت صنایع و معادن این بخش می‌توانست برای افزایش فروش و تولید خود گام بردارد.

لیائی با بیان اینکه فروش تلفن همراه در بازارهای خارجی بشدت پائین آمده است، گفت: کارگروه حمایت از تولیدازورشکستگی تولیدکنندگان تلفن همراه جلوگیری خواهد کرد.

احمد روضاتی رئیس انجمن تولیدکنندگان گوشی تلفن همراه نیز درباره تعطیلی کارخانجات تولیدکننده تلفن همراه، گفت: میزان تولیدات داخلی تلفن همراه به حدی کاسته شده است که برخی از تولیدکنندگان دست از تولید برداشته‌اند و قرار است در مقطعی دیگر که یک مقدار قوانین حمایتی تقویت شد، مجدداً وارد عرصه تولید شوند.

وی تأکید کرد: متأسفانه تولید داخل نسبت به واردات کمتر است.

زمانی که کارگروه حمایت از تولید، به واسطه ایجاد بحران غرب تشکیل شد تمام بخش‌های صنعتی کشور به روزهای آینده کاری خود امیدوارتر شدند و برای بقا جنگیدن را آغاز کردند. اما در این مسیر بخش تلفن همراه نتوانست

پا به پای سایر صنایع حرکت کند و اکنون این بخش با مشکلات متعددی مواجه شد که نسبت به سال 85 که اولین کارخانه تولید تلفن همراه شکل گرفت به مراتب بیشتر است. در حال حاضر فقط 4 تولیدکننده تلفن همراه وجود دارد که برخی از آنها نیز با بن‌بست روبه‌رو شده‌اند. حال در شرایطی که بیش از 85 درصد بازار تلفن همراه توسط قاچاق تأمین می‌شود‌و سایر برندها برای گرفتن بازار، قیمت‌های خود را کاهش داده‌اند طبیعی است که تولیدکنندگان داخلی بی حمایت دولت با بحران روبه‌رو شوند.از این رو برنامه دولت در فروش سیم‌کارت با گوشی تلفن همراه، خبر خوبی است اما این مهم بایستی از روز تولد تولیدکنندگان تلفن همراه آغاز می‌شد. به هر ترتیب تولید ملی و حمایت از آن امری ضروری است که بایستی در بخش تلفن همراه بیشتر دیده شود.

براساس این گزارش، در سال 84 بیش از 3 میلیون تلفن همراه وارد کشور شد و در سال 85 نیز این میزان به بیش از یک میلیون رسید. اما این شاید در سال 86 به میزان 300 هزار دستگاه کاهش یافت. ولی در سال 87 مجدداً میزان واردات گوشی بالا رفت و البته در این جریان میزان قاچاق گوشی نیز افزایش یافت.
منبع : ایران

  • ۸۸/۰۴/۳۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">