ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عرضه گوشی‌های توقیفی دردی را دوا نمی‌کند

| يكشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۴۱ ب.ظ | ۰ نظر

نائب رییس کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد عرضه گوشی‌های توقیفی با نرخ ارز دولتی یا با قیمت کارشناسی شده دردی را دوا نکرده و نهایتا تاثیرات کوته مدت بر بازار خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون ICT اتاق بازرگانی ایران، نائب رییس کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تاثیر احتمالی عرضه600 هزار گوشی با ارز دولتی و یا با نرخ کارشناسی شده، بر قیمت موبایل در کشور  ابراز داشت: توجه داشت باشید که عرضه 600هزار موبایل با نرخ ارز دولتی و یا با نرخ کارشناسی‌شده دردی را دوا نمی‌کند؛ ممکن است این اقدام در کوتاه مدت به شکل کمرنگ اثراتی داشته باشد اما امروز بازار قیمت را به شکل خودکار مدیریت می‌کند.

وی افزود: به علاوه باید مشخص شود که این 600 هزار گوشی چه نوع گوشی‌هایی هستند و چه تنوعی دارند. ضمنا باید روشن شود به چه طریقی این گوشی‌ها قرار است وارد بازار شوند و مدل‌های گوشی‌هایی که قرار است وارد شوند چیست. اگر تمام این موارد به شکل درست و مطلوب باشد نتیجه مثل عملکرد یک قرص مسکن خواهد بود و باز هم شش ماه بعد یا یک سال بعد با مشکل مواجه می‌شویم چراکه تحریم‌ها به تازگی شروع شده و در آینده سخت‌تر هم می‌شوند.

نائب رییس کمیسیون فاوا اتاق در حاشیه جلیه کمیسیونICT اتاق بازرگانی ایران همچنین ابراز داشت: توجه داشته باشید در بازار موبایل خریدار به صورت خودکار کاهش پیدا کرده و موبایلی که 3 ماه پیش 4 میلیون تومان بوده الان قیمتش به 10 میلیون تومان رسیده و طبیعتا درآمد مردم هم افزایش پیدا نکرده است. به این ترتیب افراد زیادی از بازار خرید حذف می‌شوند. لذا اگرچه ممکن است در یک پروسه زمانی فروشنده کسب درآمد کند  اما در طولانی مدت این مساله با کاهش حجم فروش به ضرر فروشندگان نیز هست. درحال حاضر روند فروش بازار موبایل و حتی سایر محصولات فاوا دارد روز به روز کندتر می‌شود.

نوروزی در ادامه با اشاره به مشکلات صنعت نرم‌افزار کشور ادامه داد: قبل از تحریم‌های جدید تولیدکنندگان حوزه فاوا داشتند روابط بین‌المللی ایجاد می‌کردند و حتی برخی شرکت‌ها جهت تولید نرم‌افزار برای شرکت ثالث در خارج از ایران برنامه‌ریزی کردند. باتوجه به این که منابع انسانی متفکر و با تجربه در ایران داریم، لذا می‌توانیم با هزینه کمتر تولید و خدمات را برای کشورهای دیگر داشته باشیم. اما باتوجه به تحریم‌های فعلی و روند افزایشی نرخ ارز در دراز مدت در صنعت نرم‌افزار با چالش مواجه می‌شویم چون یک مرکز تولید نرم‌افزار برای خرید نرم‌افزارهای مورد نیاز جهت تولید و نیز سخت‌افزارهایی که باید در اختیار نیروهای خود بگذارد با چالش جدی مواجه می‌شود. با توجه به افزایش نرخ ارز امکان خرید دستگاه و نرم‌افزارهای جدید وجود ندارد لذا به مرور کیفیت کار پایین آمده و سرعت تولید نیز نسبت به تکنولوژی‌های روز دنیا عقب خواهد ماند.

وی در خاتمه خاطرنشان ساخت: از سوی دیگر باتوجه به تحریم‌ها، امکان مبادلات اقتصادی با کشورهای خارجی وجود نخواهد داشت و در نتیجه حتی اگر محصول با کیفیتی نیز تولید شود، امکان فروش آن وجود ندارد؛ پس بازار خود را از دست خواهیم داد. در نتیجه این شرایط افراد نخبه‌ای که توان تولید نرم‌افزار را دارند از کشور می‌روند و حتی اگر به کشورهای غربی نروند، راهی کشورهای همسایه از همسایه‌های عربی تا کشورهایی نظیر ارمنستان و تاجیکستان می‌شوند.

  • ۹۷/۰۶/۱۱

بازار موبایل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">