ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عمر مفید سیم‌کارت تلفن همراه چقدر است؟

| دوشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۸۶، ۰۷:۲۶ ب.ظ | ۰ نظر

موضوع سیم‌کارت‌های تلفن همراه که بی‌دلیل می‌سوزد، معضلی است که هنوز هم پاسخ مشخصی برای آن وجود ندارد و برخی از مشترکان همچنان از سوختن ناگهانی سیم‌کارت‌هایشان احساس نارضایتی دارند.

طبق آمار برخی دفاتر ارتباطی، تعداد سیم‌کارت‌هایی که بی‌دلیل می‌سوزند نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده، حتی برخی مشترکان معتقدند که ممکن است مخابرات به دلیل خصوصی‌سازی، قصد داشته باشد تمام سیم‌کارت‌های خود را بر اساس شبکه‌ی MCI ارائه داده و در نتیجه سوختن بی‌دلیل برخی سیم‌کارت‌ها در جهت تعویض سیم‌کارت‌های قدیمی شبکه‌ی TCI و تحویل سیم‌کارت‌های جدید باشد.

به گزارش (ایسنا)، به گفته‌ی مسوولان مخابراتی نمی‌توان عمر استانداردی برای سیم‌کارت‌های تلفن همراه تعریف و مشخص کرد و بر اساس آخرین آمار هر ساله حدود هفت تا10 درصد سیم‌کارت‌ها به دلایل مختلف می‌سوزند و می‌توان گفت که حدود 95 درصد آن‌ها به دلایل مختلف و به غیر از اشکالات فنی دچار این مشکل شده‌اند و کمتر از پنج درصد از این تعداد به دلیل مسائل شبکه‌یی و نقائص فنی دچار سوختگی شدند.

مصرف زیاد سیم‌کارت و گرفتن تماس یا ارسال پیامک به میزان زیاد، حجم زیاد شماره ذخیره شده در سیم‌کارت و یا مدت زمان تماس و برخورد با آب و یا در معرض آفتاب قرار گرفتن به میزان زیاد از دلایلی است که می‌تواند به سوختن سیم‌کارت منجر شود.

به گفته‌ی مدیر کل روابط عمومی شرکت ارتباطات سیار، سیم‌کارت‌های قدیمی با عنوان TCI برروی گوشی هستند اما سیم‌کارت‌های جدیدی که واگذار و یا سیم‌کارت‌هایی که به هر دلیلی تعویض می‌شوند، در شبکه‌ی MCI واگذار می‌شوند و اگر سیم‌کارت‌ها معیوب بوده و نقص فنی داشته باشند، این نقص به سرعت مشخص شده و سیم کارت می‌سوزد.

زارعیان با اشاره به این که سیم‌کارت‌هایی که به دلیل نقایص فنی بسوزند به صورت رایگان تعویض می‌شوند، گفت: مشترکانی که با این مشکل مواجه می‌شوند در مراجعه به یکی از ادارات دولتی و انجام تست سیم‌کارت، متوجه می‌شوند که دلیل سوختن سیم‌کارتشان چه بوده است.

برخی معتقدند که ممکن است مخابرات به دلیل خصوصی‌سازی، تمام سیم‌کارت‌های خود را بر اساس شبکه‌ی MCI ارائه داده و در نتیجه سوختن بی‌دلیل برخی سیم‌کارت‌ها و تحویل سیم‌کارت‌های جدید به همین دلیل باشد.

اما مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات در این باره تاکید کرد: ما هیچ برنامه‌ای برای جمع‌آوری سیم کارت‌های TCI نداریم، اما اگر سیم‌کارتی به هر دلیلی بسوزد، سیم‌کارت جدیدی که به او داده می‌شود MCI خواهد بود و از حدود یک و نیم تا دو سال پیش سیم‌کارت‌های جدید بر اساس MCI ارائه می‌شوند.

به گفته‌ی او استفاده از بلوتوث و اشعه‌ی مادون قرمز از دیگر مواردی است که در جذب ویروس بسیار موثر است و موجب سوختن سیم‌کارت می‌شود که در آن زمان گوشی به طور اتوماتیک شماره‌گیری کرده و یا تماس از دست رفته می‌اندازد و همه‌ی این‌ها در عمر سیم‌کارت موثر است.

زمانی که سیم‌کارت تولیدی و در زمان فعال شدن کیفیت لازم را نداشته و فاقد تکنیک‌ها و استانداردهای لازم باشد مشکلاتی به وجود آمده و موجب سوختن سیم‌کارت می‌شود که این‌ موضوع به گفته‌ی زارعیان از عواملی است که به تولیدکنندگان مرتبط است و البته در مواردی نیز خود شبکه‌ی مخابراتی دارای مشکلات فنی مثل تنظیم نبودن تشعشات، آنتن‌های BTS و یا نوسانات برق که بسیار نادر است، می‌شود.

به گزارش ایسنا پیش از این محمد آبایی - مدیر کل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات شرکت ارتباطات سیار - از مجهز شدن 300 دفتر بخش خصوصی و خدمات ارتباطی در سال 87 به دستگاه‌های آزمایش سیم‌کارت‌های سوخته خبر داده و گفته بود: در حال حاضر امکان آزمایش و تست سیم‌کارت‌هایی که به دلایل فنی آسیب دیدگی و یا پر شدن ظرفیت تماس می‌سوزند، در استان‌ها فقط در مراکز استان و در تهران فقط در ادارات دولتی فراهم است، مشترکان باید برای آزمایش و تست سیم‌کارت‌های سوخته‌ی خود به این مراکز مراجعه کنند تا در صورتی که مشکل مربوط به تامین کننده سرویس و شرکت ارتباطات سیار (همراه اول) باشد بدون اخذ هزینه و به صورت رایگان کار تعویض سیم‌کارت آن‌ها انجام شود.

به گفته‌ی او به دلیل این که دستگاه‌های تست سیم‌کارت قیمت زیادی ندارند، قرار است تست سیم‌کارت‌ها به دفاتر بخش خصوصی تسری داده و به آن‌ها نیز آموزش داده شود؛ هم‌اکنون کلیه دفاتر دولتی سراسر کشور امکان ارائه خدمات اشاره شده را داشته و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و رفع موانع موجود در سال 87 حداقل 300 دفتر بخش خصوصی این کار را انجام خواهد داد که پیش از این، این کار تنها در دفاتر دولتی انجام می‌شد.

آبایی یادآور شد: این روزها شاهد افزایش تعداد سیم‌کارت‌های سوخته شده هستیم که خود به خود می‌سوزند و دلیل آن ممکن است به دلیل اشکالات موجود در خود سیم‌کارت، کیفیت نامناسب چیپ آن و یا پر شدن کنتر آن باشد.

اما محمدمهدی عطوفی - معاون بازاریابی و امور مشترکان شرکت ارتباطات سیار - پیش از این سوختن بی‌دلیل گروهی‌ از سیم‌کارت‌های جدید واگذار شده از سوی این اپراتور را رد کرده و به خبرنگار ایسنا گفته بود: آمار شبکه هیچ تغییری در شمار تعویض سیم‌کارت نشان نمی‌دهد زیرا سیم‌کارت تلفن همراه وسیله‌ی الکترونیکی است و در تمام قراردادها، پیمانکاران شش‌ماه تضمین می‌دهند و اگر به دلایل نقص فنی مثل معیوب‌ بودن قطعات، سیم‌کارتی از کار افتاد، آن را تعویض می‌کنند.

به گفته‌ی ابوالفضلی - مدیر روابط عمومی شرکت ارتباطات سیار- بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که به طور متوسط در سال حدود کمتر از یک درصد مشترکان به دلیل سوختن سیم‌کارت و به همان میزان نیز به دلیل سرقت و مفقودی، سیم‌کارت‌هایشان را تعویض می‌کنند.

گزارش‌هایی هم از دفاتر خدمات امور مشترکان تلفن همراه و برخی مشترکان مبنی بر سوختن برخی از سیم‌کارت‌های تلفن‌ همراه بدون علت خاص که ظاهرا تاریخ مصرف آن‌ها به پایان رسیده است، شنیده می‌شود.

سیدعلی علویان - رییس پیشین هیات مدیره‌ی شرکت ارتباطات سیار - در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ی گزارش‌هایی از دفاتر خدمات امور مشترکان تلفن همراه مبنی بر سوختن برخی از سیم‌کارت‌های تلفن‌ همراه بدون علت خاص که ظاهرا تاریخ مصرف آن‌ها به پایان رسیده است، اظهار کرده بود: معمولا شرکت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات تلفن همراه به منظور کنترل و جلوگیری از سوء استفاد‌ه‌های احتمالی مانند کپی سیم‌کارت، شمارنده‌ای (کانتر) در سیم‌کارت‌های تلفن همراه در نظر می‌گیرند، به همین منظور شرکت ارتباطات سیار نیز این شمارنده را برای تعدادی از سیم‌کارت‌ها از چند سال قبل در شبکه ایجاد کرده که برای چهل و هشت هزار بار تنظیم شده است.

به گفته‌ی وی به عبارت دیگر، بعد از این تعداد روشن و خاموش شدن یا جابه‌جایی در محدوده‌ی مراکز سوییچ مختلف، سیم‌کارت مربوط غیر فعال می‌شود؛ اگر فرض را بر آن بگیریم که روزانه به طور متوسط یک دستگاه تلفن همراه ده بار روشن و خاموش یا مجددا در شبکه ثبت شود، در سال در حدود سه تا چهار هزار بار این تجدید ثبت در شبکه انجام‌ می‌گیرد که با در نظر گرفتن این تعداد، عمر مفید سیم‌کارت بیش از ده سال طول می‌کشد.

در هر حال به گفته‌ی کارشناسان سه مقوله‌ی سوختن، مفقود شدن و سرقت سیم‌کارت از دلایل تعویض و تغییر سیم‌کارت است و حرارت، امواج، ضربه، تغییرات ولتاژ و اشتباه قرار دادن سیم‌کارت، از عوامل عمده سوختن سیم‌کارت به‌شمار می‌رود و این موضوع با توجه به نزدیک شدن ایام تعطیلات نوروز اهمیت ویژه‌ای برای مشترکان پیدا می‌کند.

  • ۸۶/۱۲/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">