ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عملکرد شرکت مخابرات تا سال 94

| سه شنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۴، ۰۲:۳۸ ب.ظ | ۱ نظر

شرکت مخابرات ایران همزمان با سی و هفتمین بهار انقلاب، با اعلام آخرین وضعیت این شبکه در کل کشور، از رشد ۴۱ برابری تعداد خطوط اینترنت پرسرعت خبر داد.
در دهه فجر امسال، ۴۴۴ پروژه مخابراتی از جمله رونمایی از نسل جدید مراکز مخابراتی مبتنی بر IP (شبکه NGN/IMS) و پروژه سراسری ویدئو کنفرانس ابری، با مجموع سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.با بهره برداری از این پروژه ها از ابتدای سال جاری تاکنون در مجموع بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری (روز جهانی مخابرات، ۴۹۴ میلیارد تومان، هفته دولت ۷۱۷ میلیارد تومان و طرح های توسعه ای به بهره برداری رسیده در دهه فجر بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان) در شرکت مخابرات ایران انجام شده و قرار است در ۲۷ اردیبهشت سال ۹۵ همزمان با روز ارتباطات نیز ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در این بخش انجام شود.


پوشش ۱۰۰ میلیون مشترک 


شرکت مخابرات ایران اعلام کرد در سال های پس از خصوصی سازی، با واگذاری چهار و نیم میلیون تلفن ثابت، چهار میلیون پورت اینترنت پرسرعت  و ۳۶ میلیون سیم کارت، نزدیک به ۱۰۰ میلیون مشترک را پشتیبانی می کند. براساس آمار، تعداد پورت های اینترنت پرسرعت بهره برداری شده توسط شرکت مخابرات ایران بین سال های ۸۸ تا ۹۳ بیش از ۴۱ برابر شده است. درحالی که تا سال ۸۸ تنها ۹۸ هزار پورت اینترنت پرسرعت در کشور نصب شده بود، در پایان سال ۹۳ این رقم به بیش از چهار میلیون پورت رسیده است. این افزایش چهار میلیون پورتی، رشد شتابانی دارد و مقایسه دو سال ۹۲ و ۹۳ از رشدی ۴۷ درصدی خبر می دهد. ضمن اینکه تا سال ۸۰ مردم کشور ما امکان استفاده از این خدمات مخابراتی را نداشتند. همچنین تعداد شماره های تلفن ثابت از سال ۸۸ تا بهمن ماه سال جاری ۴.۵ میلیون شماره افزایش یافته است. به بیان دیگر، درحالی که در پایان سال ۸۸ در کل کشور ۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار شماره دایر بوده ، در بهمن ماه سال جاری این عدد به ۳۰ میلیون شماره رسیده است.

تعداد کل تلفن های واگذار شده در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی کمتر از یک میلیون شماره بوده است . میزان سرمایه گذاری ها در بخش ارتباطات سیار نیز در بخش تجهیزات و دارایی ها،حدود ۷۸۵۰ میلیارد تومان برآورد می شود که جمعا ۲۲ هزار پروژه را شامل می شود و تمام این پروژه ها، بعد از خصوصی سازی مخابرات اجرا شده است. هم اکنون این شرکت با واگذاری بیش از ۶۴ میلیون سیم کارت رتبه اول در ایران و منطقه را دارا است.شرکت مخابرات ایران برنامه هایی نیز در زمینه توسعه پهنای باند داشته است که از جمله آن ها می توان به راه اندازی ۱۷ هزار سایت از جمله هفت هزار سایت نسل های سه و چهار و ۱۰ هزار سایت وای فای (Wi-Fi) آفلودینگ در سال ۹۴ اشاره کرد.
همچنین مجموع سرمایه گذاری مخابرات در سال های پس از خصوصی سازی در بخش تلفن ثابت به بیش از ۷۰۰۰ میلیارد تومان و در بخش تلفن همراه به ۸۰۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است.


 تغییر ماهیت مخابرات با یکپارچه سازی


اکنون نیز مجموعه مخابرات ایران، در حال پوست اندازی دوباره ای با اجرای طرح یکپارچه سازی ساختار است به علاوه با توجه به آینده فناوری در جهان و نیاز کشور به توسعه، برنامه های مختلفی برای توسعه در نظر گرفته که طی چهار سال آینده سرمایه گذاری بالغ بر ۷۲۰۰ میلیارد تومان را در بخش های تلفن ثابت، همراه و دیتا شامل می شود.
شرکت مخابرات ایران در حال حاضر ارتباط رسانی به ۵۳ هزار روستا را به اتمام رسانده و بعد از خصوصی سازی ۳ درصد از درآمد تلفن همراه را برای توسعه روستاها به دولت داده است .


 درآمد ۲۰۰ هزار میلیاردی دولت از مخابرات


مخابرات، جذب کارگزاران روستایی را بر اساس مصوبه مجلس از دیگر اقدامات خود طی سال های اخیر عنوان کرده است. این شرکت اعلام کرد که در راستای اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی برجذب کارگزاران مخابرات روستایی، ضمن پرداخت همه حقوق و مزایا و حق بیمه، نسبت به جذب این گروه اقدام کرده است.
همچنین در سال های ۸۸ تا ۹۴، شرکت مخابرات ایران بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد ریال به دولت پرداخته است. این در حالی است که طی همین سال ها پرداختی شرکت مخابرات ایران به سهامداران بین ۱۳۰ تا ۴۳۵ ریال به ازای هر سهم بوده که تقریبا یک سوم پرداختی به دولت است. مبلغ پرداختی شرکت مخابرات ایران به دولت به تنهایی بیش از بودجه وزارت ارتباطات در کل سال های بعد از انقلاب بوده و می توان گفت که شرکت مخابرات ایران، این بخش از دولت را از پول نفت، بی نیاز کرده است و اگر خصوصی سازی حمایت شود می تواند به سایر بخش ها هم کمک کند .
 

نظرات  (۱)

به به ماشالله من دارم با اینترنت مخابرات پرواز میکنم از بس که سرعتش زیاده راستیی داداش اون زیر خسته نشدید حالا بیایید بالای ساخت

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">