ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عوامل موثر در موبایل قاپی از زبان پلیس

| پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۰۱ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس پلیس آگاهی ناجا گفت: در راستای مقابله و پیشگیری از موبایل قاپی، پلیس با اجرای طرح‌های عملیاتی با حساسیت بالایی به پی جویی این جرم و برخورد با مالخران مبادرت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار محمدرضا مقیمی رئیس پلیس آگاهی ناجا در پاسخ به این سوال که آیا با افزایش روند قیمت گوشی های همراه شاهد افزایش سرقت های خرد در این حوزه( موبایل قاپی) هستیم؟ اظهار داشت: برای ارتکاب سرقت گوشی (موبایل قاپی) وجود سه عامل؛ سارق بالقوه و با انگیزه، بزه دیده و محیط مساعد، برای وقوع جرم موثر است.

وی افزود: به عبارت دیگر افزایش استفاده از تلفن همراه با سهل انگاری و عدم توجه به توصیه ها، سارقان را به ارتکاب موبایل قاپی خصوصاً از گروه های در معرض سرقت (زنان، کودکان، افراد کهنسال و...) ترغیب می کند.

رئیس پلیس آگاهی ناجا اضافه کرد: در بررسی انگیزه های ارتکاب سرقت گوشی تلفن همراه توسط سارقان، مشخص می شود که اکثریت قریب به اتفاق این دست از سارقان به انگیزه کسب مال و در نتیجه در اکثر موارد تبدیل مال به نقدینگی اقدام به سرقت می کنند.

سردار مقیمی با بیان اینکه یکی از راه های بسیار موثر در پیشگیری و مقابله با موبایل قاپی ایجاد اختلال و یا بر هم زدن چرخه خرید و فروش گوشی های مسروقه می باشد، گفت: در واقع سارقان قبل از سرقت از امکان فروش گوشی تلفن همراه اطمینان حاصل می کنند.

سردار مقیمی،افزود: در راستای مقابله و پیشگیری از موبایل قاپی، پلیس با اجرای طرح های عملیاتی با حساسیت بالایی به پی جویی این جرم و برخورد با مالخران مبادرت می کند.

وی توصیه کرد: شهروندان می توانند با رعایت جوانب ایمنی، از جمع شدن عوامل موثر در موبایل قاپی جلوگیری کرده و با انصراف سارقان از ارتکاب سرقت، خود را در مقابل آسیب های مادی و جانی ناشی از سرقت گوشی تلفن همراه حفظ کنند.

این مقام ارشد انتظامی تاکید کرد: بعضی از افراد به علت عدم رعایت اصول و قواعد سبک زندگی، مستعد قربانی شدن هستند و به نوعی بیشتر در معرض بزه دیدگی موبایل قاپی قرار دارند.

رئیس پلیس آگاهی ناجا به احراز مالکیت گوشی های همراه و سیم کارت ها از سوی شرکت مخابرات تاکید کرد و افزود: دقت نظر و کنترل روی فروش سیم کارت و همچنین گوشی های همراه نه تنها باعث کم شدن سرقت گوشی می شود بلکه کلاهبرداری هایی که از طریق سیم کارت های مسروقه انجام می شود، نیز کاهش پیدا می کند.

وی  اشاره کرد: کشف و بازگرداندن گوشی های سرقتی نسبت به سایر سرقت ها فرایند طولانی تری دارد اما پلیس با دقت نظر  پرونده های مربوط به این حوزه را تا کشف و استرداد اموال به مال باخته  دنبال می کند و در این راستا یا مالخران نیز به جد برخورد می شود.

سردار مقیمی با بیان اینکه افزایش هزینه های ارتکاب جرم برای مجرمان در کاهش وقوع جرایم موثر است، خاطرنشان کرد: شهروندان می توانند با رعایت توصیه های پلیسی و جاذبه زدایی، از وقوع موبایل قاپی جلوگیری کرده و با ناامن سازیِ محیطی برای سارقان، بازدارندگی لازم را ایجاد نمایند.

وی در پایان به خانواده ها توصیه کرد: با توجه به اینکه در آستانه بازگشایی مدارس هستیم والدین حتما از در اختیار قرار دادن گوشی های همراه گران قیمت به دانش آموزان خودداری کنند تا زمینه سرقت برای سارقان فراهم نشود

  • ۹۷/۰۶/۲۹

پلیس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">