ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شبکه آمریکایی «فاکس‌نیوز» در گزارشی، از این‌که فیلتر کردن سایت‌های اینترنتی در چین و ایران، با استفاده از توانایی‌های شرکت‌های بزرگ آمریکایی انجام می‌شود، به شدت انتقاد کرده است.

«فاکس‌نیوز» به نقل از فعالان حقوق بشر، مواضع رسمی آمریکا، مبنی بر محکومیت فیلترینگ و محدودیت دسترسی به اینترنت را در تناقض با همکاری گسترده شرکت‌های آمریکایی برای فیلتر کردن سایت‌های اینترنتی توسط جمهوری اسلامی ارزیابی کرده است.

این شبکه با اعلام این‌که برنامه اصلی فیلترینگ در ایران « smart filter» نام دارد، احتمال فروش آن از سوی آمریکا از طریق واسطه به ایران را مطرح کرده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل «بازتاب» به نقل از فاکس‌نیوز، شرکت‌های فنی ـ تکنولوژیکی آمریکایی، برای سانسور کردن اینترنت، به دولت‌ها کمک می‌کنند.

به گزارش «فاکس‌نیوز»، تریبون‌های آزاد، از کار گروهی از شرکت‌های آمریکایی که گفته‌اند، با حکومت‌های سرکوبگر، نظیر چین، ایران و عربستان سعودی، مشارکت و همکاری خواهند داشت تا این کشورها را در فیلتر کردن و کنترل فعالیت‌های اینترنتی شهروندانشان یاری دهند، اظهار نارضایتی نموده‌اند.

در سال‌های اخیر، شرکت‌های بزرگی همچون «مایکروسافت»، «یاهو» و «سیسکوسیستم» که در عرصه تکنولوژیک مطرح هستند، به دلیل فراهم کردن ابزار لازم برای دولت‌های خارجی که می‌خواهند در کاربری از اینترنت، خلل ایجاد کنند، مورد انتقادهای شدید قرار گرفته‌اند، اما منتقدان می‌گویند که نمی‌توانند کاری جز شکایت انجام دهند.

«لوسی موریلون»، نماینده واشنگتن از گروه خبرنگاران بدون مرز گفته است: این شرکت‌ها فاقد اصول اخلاقی هستند و این مسئله به شدت نگران‌کننده است. این سازمان برون‌مرزی، یک گروه حمایت‌کننده بین‌المللی برای روزنامه‌نگاران است و اقدامات سرکوبگرانه دولت‌ها را در مورد شبکه جهانی اینترنت، کنترل می‌کند و کار تهیه گزارش‌های مستندی از دگراندیشان و مخالفانی را بر عهده دارد که متهم به نقض قوانین اینترنتی کشورشان شده‌اند. برای مثال، این سازمان گزارش می‌دهد که امروزه به طور تقریبی، شصت مخالف مجازی در زندان‌های چین، در حبس به سر می‌برند.

«موریلون» می‌گوید: این نقش سازمان‌های دیده‌بان مثل ما و هر شهروند دیگری است که تمایل دارند، این شرکت‌ها بدانند که این موضوع با مسئله حقوق بشر ارتباط دارد و وظیفه ماست که به این شرکت‌ها پیغام بفرستیم و ناراحتشان کنیم.

ماه پیش، منتقدان، مایکروسافت را ـ که بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری دنیاست ـ به باد انتقاد و سرزنش گرفتند؛ این کار زمانی صورت گرفت که اخبار مربوط به همکاری این شرکت با دولت چین برای سانسور شبکه اینترنتی چینی‌زبان و ابزار وبلاگی جدید این کشور و همچنین فضای «MSN» انتشار یافت.

با توجه به فیلترینگ خودکار، محتویات انتقال‌یافته از راه سایت‌های اینترنتی، ایمیل، صفحات پیام، چت‌روم‌ها و وبلاگ‌ها، دولت کمونیست چین در ماه ژوئن اعلام کرد: هر کس در چین وبلاگی منتشر سازد، باید تا پایان ماه، نامش در فهرست دولتی قرار گیرد.

امروز در چین هر فردی که سایت اینترنتی باز می‌کند، باید در فهرست پلیس ثبت‌نام شود؛ بنا بر شواهد، این کار با مشارکت دانشگاه «تورنتو»، «هاروارد» و «کمبریج» انجام پذیرفته است.

به گزارش «فاکس‌نیوز» روش فیلترینگ اینترنتی چین، پیچیده‌ترین تلاش در نوع خود در جهان به شمار می‌آید.

به نوشته «فاکس‌نیوز»، ایران یکی از کشورهای مطرح در این زمینه، به ویژه در منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود که با تکیه بر نرم‌افزار تجاری تهیه شده توسط شرکت‌های انتفاعی آمریکایی عمل می‌کند؛ این شرکت‌ها هسته مرکزی و کار فلیترینگ این کشور را بر عهده گرفته است.

گزارش «ONI» حاکی است، ایران برای تأثیرگذاری هرچه بیشتر در ارتباط با این‌که شهروندانش به چه خدماتی از اینترنت می‌توانند دست یابند، تصمیماتی گرفته و آن را در اختیار شرکت آمریکایی قرار داده است که سودهایی نیز برای شرکت آمریکایی در بر دارد.

ONI همچنین گزارش داده است که ایران به نرم‌افزار فیلترینگی تکیه دارد که توسط شرکت کامپیوتری امنیتی مستقر در آمریکا موسوم به smart filter طراحی شده است؛ این شرکت در راستای مسدود کردن طیف وسیعی از کلمات، موضوعات و تصاویر ممنوعه، کار می‌کند که بیشتر آنان، مطالبی است که تهران می‌گوید با عقاید سخت مسلمانان کشور، مغایرت دارد.

برخلاف چین، فروش تکنولوژی به ایران به واسطه تحریمات آمریکا، غیرقانونی است.

«دیوید برت»، سخنگوی شرکت کامپیوتری امنیتی، اظهار داشت: سرویس‌دهنده‌های بزرگ اینترنتی در ایران که تحت نظارت دولت هستند به طور غیرقانونی از «smart filter» استفاده می‌کنند.

وی گفته است: ما هیچ قراردادی با هیچ‌یک از شرکت‌های ISP در ایران نداریم. دو مورد از بزرگ‌ترین سرویس‌دهنده‌های اینترنت در ایران به طور غیرقانونی از نرم‌افزارهای ما استفاده می‌کنند و من فکر می‌کنم، گزینه‌های ما برای تعقیب این شرکت‌های خارجی محدود است.

  • ۸۴/۰۵/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">