ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فاکس‌نیوز: یک بازی کامپیوتری تهران را خشمگین کرد!

| يكشنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۵۸ ق.ظ | ۰ نظر

«ایران خشم خود را نسبت به این بازی اعلام کرده است و حتی خوانساری را به تبلیغ علیه نظام متهم کرده است ...»
پایگاه شبکه فاکس نیوز در گزارشی تحت عنوان "بازی کامپوتری که انقلاب ۱۹۷۹ ایران را به تصویر می کشد، تهران را خشمگین کرد" به مصاحبه با نوید خوانساری، از مؤسسان شرکت تولید کننده این بازی "آی‌ان‌کی استوریز" و مدیر پروژه ساخت بازی "جمعه سیاه" پرداخته است.
روشن نیست فاکس نیوز به چه اظهار نظری در این رابطه اشاره دارد که از آن با عنوان "تهران را خشمگین کرد" یاد می کند و هیچ سندی نیز در این رابطه ارائه نمی کند.
نوید خوانساری در سن ۱۰ سالگی و سه ماه پس از انقلاب اسلامی از ایران به همراه خانواده به کانادا مهاجرت کرده است، تنها خاطرات وی از انقلاب حضور در تظاهرات­ها به همراه پدر بزرگش است.
خوانساری در رابطه با این بازی می گوید: «من می­خواهم مردم احساس شور و شوق، و عشق بودن در یک انقلاب را از نزدیک حس کنند، انقلابی که می­تواند یک تغییر ایجاد کند.
من دیدگاه واقع بینانه­ ای از آنچه در آن زمان و مکان اتفاق می افتاد ندارم. برای من به عنوان یک پسر ۱۰ ساله دیدن ماشین­های نظامی در خیابان، دیدن خیل عظیم مردم در محله و منطقه و تظاهرات­های انبوه جذاب و جالب توجه بود»
فاکس نیوز در ادامه آورده است: «ایران خشم خود را نسبت به این بازی اعلام کرده است و حتی خوانساری را به تبلیغ علیه نظام متهم کرده است؛ اتهاماتی که خوانساری را از بازگشت به ایران بازمی دارد.»
البته برخی از پایگاه های خبری نسبت به "ضد ایرانی" بودن این بازی هشدار داده اند. سایت فرافر در گزارشی انتقادی درباره این بازی می نویسد:
«این بار با استفاده از بازی‌های رایانه‌ای، تاریخ انقلاب ما را هدف قرار داده‌اند. برای این کار، نوید خوانساری، کارگردان سینمایی بازی‌های GTA و Max Payne، انتخاب شده است. این بازی به طور کامل به وقایع و حوادث پایتخت ایران، تهران، در سال های ۱۹۷۹ میلادی می ­پردازد و حتی اسم آن نیز ” انقلاب ۱۹۷۹“ است. موضوع بازی کاملا مربوط به حوادث سرنگونی شاه و انقلاب می­باشد. این بازی دارای داستان چند مسیره است به گونه­ ای که بازیکن در حین بازی و با توجه به تصمیمات خود مسیر پیشرفت داستان را مشخص می­کند.
به گزارش جام نیـوز، خوانساری با اشاره به این بازی می گوید: "در نسل جدید به خصوص در غرب و سایر کشورهای دنیا ایران را به عنوان جایی میشناسند که زنان آن محجبه و مردان آن ملا هستند. من برای تغییر این دیدگاه و دیدن سالهای دهه ۷۰ میلادی توسط مردم جهان این بازی را تولید کردم... من فکر میکنم که تاریک ترین روزها در ایران بعد از انقلاب اومد."
نکته قابل تأمل، طرز تفکر خوانساری و پیام‏هایی است که می‏خواهد از طریق این بازی به مخاطب منتقل کند. برخی از این پیام‏ها به شرح زیر است:
تحت تاثیر جو بودن انقلابیون و اینکه هدف محکمی برای انقلاب خود نداشتند
تبدیل تدریجی انقلابیون به ضد انقلاب به خاطر اقدامات دولت‏های پس از انقلاب
بی‏حجاب بودن انقلابیون زن پیش از انقلاب و ستم شدن به آن‏ها پس از انقلاب
موجه بودن برخی اقدامات گروهک مجاهدین، قبل و بعد از انقلاب
مطرح نبودن اسلامیت انقلاب، قبل از وقوع آن و مصادره انقلاب توسط اسلام‏گرایان
سیاه‏ بودن دوران پس از انقلاب و پشیمانی مردم از انقلاب»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">