ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فبلت بخریم یا تبلت؟

| شنبه, ۹ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۳۸ ق.ظ | ۰ نظر

لیلا محمدنظامی- حتما این روزها اسم فلبت به گوشتان خورده و برایتان جای سوال شده که فبلت چیست. می‌توان گفت فبلت‌ها یک خانواده دو رگه بین تلفن‌های هوشمند و تبلت ها هستند که اندازه نمایشگر آنها بین ۵ تا ۶٫۹ اینچی است که بیشتر این کالای ارتباطی به دلیل استفاده از اینترنت طراحی و تولید شده است.

معمولا همه بر این باورند که تولید فبلت‌ها فقط یک هوس زودگذرند و مدتی دیگر از بین خواهند رفت، با این حال، کسانی که از تبلت ها استفاده می کنند بسیار از آن ها و کاراییشان راضی هستند، در ادامه این متن به بررسی دقیق تر و انتخاب مابین فبلت و تبلت می‌پردازیم.
** فبلت چیست؟

در واقع می‌توان گفت فبلت ترکیبی از گوشی و تبلت است(phone-tablet) از این رو به آن فبلت می‌گویند. در سال 2012 سامسونگ با تولید گلکسی نوت اولین فبلت را وارد بازار کرد و لقب این غول عظیم الجثه را حلقه ی گمشده در بازار اسمارت فون ها گذاشتند و پس از سامسونگ دیگر شرکت ها نیز به تولید فبلت ها روی آوردند.

فبلت‌ها نسل جدیدی از محصولات چند رسانه ای هستند که فرقشان با تبلت به دارا بودن امکانات ارتباطی تلفن های همراه،سایز کوچکتر و حمل راحت تر خلاصه می شود. همچنین لازم به ذکره که فبلت‌ها امکانات تبلت‌هارو به علاوه ی امکان ارتباط در اختیار کاربر قرار می دهد.

ویژگی‌هایی که مردم را به فبلت‌ها علاقمند ساخته است می‌تواند شامل این شود که در مسیر به تماشای فیلم بنشینید، مرور اینترنت را راحت تر انجام دهد و اینکه بدون بزرگ کردن اندازه، عکس‌ها را تماشا کنند و اینکه راحت تر با اپلیکیشن ها کار کنید.

مسلما مردم در خانه، نمایشگرها و تلویزیون های بزرگتر را دوست دارند، پس جای تعجبی نیست که آن ها گجت های قابل حمل بزرگتر را دوست نداشته باشند.

طی چند سال گذشته سامسونگ تلفن همراه هوشمندی با عنوان “گلکسی نوت” را به بازار عرضه کرد که با داشتن یک نمایشگر ۵.۳ اینچی به عنوان حلقه گمشده میان هوشمندها و تبلت‌ها معرفی کرد و بعد از آن Pureview 808 تلفن همراه هوشمند نوکیا که از تمام عملکردهای عادی یک “اسمارت فون” برخوردار است، برپایه حسگرها و لنز Carl Zeiss با وضوح تصویر ۴۱ مگاپیکسل بود عرضه شد.

و بعد از آن ال جی با معرفی فبلت Optimus Vu پا در این عرضه گذاشت این مدل دارای یک پردازشگر ۱.۵ گیگاهرتزی Qualcomm Snapdragon با ۱ گیگابایت حافظه “رم” و سیستم عامل آندروید ۲.۳ (قابل ارتقاء به بستنی نانی ۴.۰ از سه ماه پس از عرضه) بود.این فبلت که از یک پانل نمایشگر “ال. سی. دی” ۵ اینچی برخوردار بود.
** تبلت چیست؟

تبلت (Tablet) نوعی کامپیوتر شخصی قابل حمل، دارای رابط نمایشگر لمسی، وزن سبک و ابعاد کوچکتر از لپ‌تاپ و کمی بزرگتر از گوشی تلفن هوشمند (Smartphone) است.

تبلت یک کامپیوتر قابل حمل شبیه نوت بوک یا یک دستگاه لوح مانند کتابخوان الکترونیکی است که دارای یک نمایشگر لمسی یا قلمی بوده که به کاربر خود این امکان را می دهد تا به جای موس و کیبورد توسط انگشت دست یا یک قلم مخصوص به نام Stylus کارهای خود را انجام دهد و در این روزها بیش از لپ تاپ و گوشی موبایل مورد استقبال و استفاده کاربران قرار گرفته است.

Table PC ها توسط اتصالات بیسیم (wireless) به شبکه و اینترنت متصل می شوند. شکل لوح مانند این کامپیوترها این امکان می دهد تا آنها در مکان هایی که استفاده از لپ تاپ ها مشکل یا سنگین است قابل استفاده باشند.

در سال ۲۰۰۷ زمانی که بیل گیتس دنیا را با tabletpc آشنا کرد فکر آن را نمی کرد که روزی تبلت‌ها پرچم دار این دستگاه ها باشند. در همین راستا استیو جابز نیز توانست مفهومی جدید از یک تبلت را ارایه کند و کاربران را متقاعد سازد که یک تبلت برای آنها بسیار سودمند است.

تبلت بنا بر کاربرد دارای انواع مختلفی از لحاظ ساختاری است. Slate یا لوحی یکی از انواع تبلت محسوب می‌شود که فاقد کیبورد است. هر چند امکان اتصال جداگانه کیبورد USB یا بلوتوث به آنها وجود دارد. این نوع تبلت معمولاً دارای نمایشگر از نوع LCD با سایز بین 8.4 تا 14.1 اینچ هستند و به عنوان کامپیوتر کار در شغل های ایستاده مانند پزشکی، آموزش و ... بسیار استفاده می شوند. از انواع دیگر تبلت می توان به تبلت های قابل تبدیل (Convertibles) اشاره کرد. این نوع از Tablet PC یک بدنه اصلی دارای کیبورد و یک نمایشگر داشته و شباهت زیادی به لپ تاپ های پیشرفته دارد و اغلب بزرگ تر و سنگین تر از نوع Slate هستند.

اغلب نمایشگر این نوع تبلت از طریق یک مفصل به بدنه متصل است. این مفصل به نمایشگر این امکان را می دهد که 180 درجه حول محور خود بچرخد و بتواند به صورت برعکس روی بدنه و کیبورد قرار بگیرد و یک صفحه تخت قابل نوشتن ایجاد می کند. این قابلیت یک نقطه ضعف برای این نوع کامپیوتر محسوب می شود. زیرا این نوع از تبلت در محل مفصل خود ضعیف هستند و به راحتی آسیب می بینند.

البته انواعی از مدل ها با استحکام بالاتر در دسترس است. تبلت های ترکیبی (Hybrid) از دیگر مدل های این دستگاه است که به بازار عرضه شده است. این نوع از Tablet ها در حال حاضر مشهورترین نوع در میان دیگر انواع هستند زیرا به افرادی که هنوز به استفاده از قلم یا دست برای کار با کامپیوتر عادت ندارند این امکان را می دهد تا بتوانند از کیبورد استفاده کنند. آخرین مدل این دستگاه ها مدل ترکیبی (Hybrid) است. مدل های دو رگه یا ترکیبی خصوصیات Slate ها و Convertible ها را با هم دارند.

این انواع دارای یک کیبورد هستند که قابلیت جدا شدن از دستگاه را دارد. نوع دو رگه نباید با انواع Slate که دارای کیبورد قابل جدا شدن هستند اشتباه گرفته شود. کیبوردهای قابل جدا شدن انواع Slate قابلیت چرخش و تبدیل به یک کامپیوتر شبیه Convertible ها را ندارند.
** فبلت از نوع بی اقبال

در حالی که برندهای مختلف و صاحب نام به تولید و عرضه انواع فبلت‌ها پرداختند اما این کالای ارتباطی نتوانست جایگاه قابل ملاحظه‌ای در میان کاربران دیجیتالی در کشور پیدا کند.

با فراگیری تبلت در کشور و تمایل مشتریان به این نوع کالا‌ها بیشتر فبلت‌ها در میان پشت ویترین مغازه ها باقی ‌ماند.

برخی از کارشناسان حوزه آی تی معققدند که یکی از معایبی که باعث عدم استقبال مشتریان از انواع فبلت در کشور شد می‌توان به حمل و استفاده روزانه سخت از این دستگاه دیجیتالی اشاره کرد.

برخی دیگر نیز معتقدند که به دلیل عدم برخورداری از اینترنت پرسرعت در ایران فبلت‌ها که بیشتر به همین جهت تولید شده بودند بلااستفاده ماندند از سویی ابعاد و طراحی برخی از مدل فبلت‌ها باعث شده تا شاهد فروش بالایی از این نوع کالای ارتباطی و دیجیتالی در کشور نباشیم.

از جمله معایب فبلت که منجر به سردی تمایل مشتریان به این کالا شد می‌توان گفت که این فبلت‌ها به دلیل بزر‌گ تر بودن از گوشی موبایل و کوچک تر بودن از تبلت نتوانست با اقبال مشتریان روبرو شود چرا که به طور مثال فرض کنید می خواهید یک تماس تلفنی بگیرید: شما با یک دست گوشی را از جیبتان خارج می کنید، با همان دست دکمه Power را فشار می دهید، با همان دست شماره گیر را باز می کنید و شماره می گیرید و با همان دست گوشی را مقابل گوشتان می گیرید. همان طور که می دانید این کار با یک گلکسی نوت غول پیکر بسیار کار سختی است و شاید تلاش زیادتان منجر به زمین خوردن گوشی گران قیمتتان شود.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که مسوولان و واردکنندگان موبایل، فبلت و تبلت به کشور معتقدند که با وجود عرضه مدل‌های متنوع از فبلت در بازار دیجیتال کشور نتوانست نظر مشتریان را به خود جلب کند به طوری که تبلت‌ها بازهم آمار بیشترین تقاضا را از آن خود کردند.
** سخن آخر

شواهد و بررسی‌های موجود دربازار دیجیتال کشور حاکی از آن است که میزان تقاضا برای انواع تبلت به خصوص تبلت‌های معتبر و صاحب برند در بازار دیجیتال کشور افزایش یافته به طوری که شاهد پیوستن فعالان زیادی در زمینه واردات این کالای ارتباطی هستیم.از سوی دیگر بی‌میلی مشتریان به انواع فبلت‌ها باعث شده تا بازار این کالاها گرم‌تر از گذشته سپری شود.(منبع: موبنا)

  • ۹۲/۰۹/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">