ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فرار مالیاتی کاسبان مجازی محرز است

| يكشنبه, ۸ دی ۱۳۹۸، ۰۲:۰۶ ب.ظ | ۰ نظر

عضو جامعه مشاوران مالیاتی کشور گفت: برخی اشخاص حقیقی نه تنها مجوز ندارند بلکه مکان مشخصی هم برای کسب‌شان نداشته و به صورت اینترنتی و در فضای مجازی کار می‌کنند و قطعاً فرار مالیاتی هم دارند.
فناوران - محمد رزاقی در برنامه "گفت و گوی اقتصادی" رادیو گفت و گو با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی کشور برای شناسایی کسب و کارهای اینترنتی آمادگی کامل ندارد و در ابتدای راه است افزود: اخذ مالیات از کسب و کارهای مجوزدار قطعاً ساده‌تر است چراکه اسم و پرونده‌های مالیاتی آنها مشخص است.
عضو سابق شورای عالی مالیاتی افزود: برخی اشخاص حقیقی نه تنها مجوز ندارند بلکه مکان مشخصی هم برای کسبشان نداشته و به صورت اینترنتی و در فضای مجازی کار می‌کنند و قطعاً فرار مالیاتی هم دارند.
رزاقی با بیان اینکه رفتار مأموران مالیاتی عامل همه مشکلات نیستند تأکید کرد: مشکل از عدم شناخت کافی مودیان و ممیزان از کسب و کارهای اینترنتی است.
عضو جامعه مشاوران مالیاتی کشور پیش داوری درباره اخذ مالیات مقطوع از کسب و کارهای نوپا در فضای مجازی را اشتباه خواند و گفت: ماهیت این حوزه بسیار گسترده‌تر از حد تصور است، مالیات مقطوع تعاریفی دارد و در هر حوزه‌ای متفاوت است لذا اخذ مالیات از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی به روش مقطوع توصیه نمی‌شود.
این استاد دانشگاه از نحوه قانون نویسی انتقاد و بیان کرد: قانون نویسی در تخصص هر کسی نیست و باید توسط افراد متخصص و آگاه به همه مسایل انجام شود. به عنوان مثال قانون مهلت پرداخت مالیات را از سه سال به پنج سال رسانده‌اند درصورتیکه همان سه سال هم زیاد بوده و معتقدم این کار عملا راه فرار مالیاتی را باز کرده است.
وی انباشت پرونده‌های مالیاتی را نیز ناشی از همین مساله دانست و بر لزوم تغییر نحوه قانون نویسی، ایجاد هماهنگی، ریشه کن کردن انتصابات رابطه ای و روزآمدسازی پرونده‌های مالیاتی تأکید کرد.
رزاقی همچنین دستیابی به اطلاعات مربوط به فعالیت‌های کسب و کارهای اینترنتی و همکاری بین مجامع حرفه‌ای و سازمان مالیاتی را از ضروریات برشمرد.
در بخش دیگری از این برنامه رضا الفت نسب عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کار مجازی گفت: جهل به قانون باعث شده کسب و کارهای اینترنتی بدون تشکیل پرونده مالیاتی کار کنند.
الفت نسب در رابطه با اقدامات اتحادیه برای شناسایی کسب و کارهای اینترنتی بدون مجوز گفت: بیش از ۵۰ هزار کسب و کار آنلاین نماد اعتماد الکترونیکی دریافت کرده‌اند درصورتیکه طبق ماده ۸۷ قانون نظام صنفی باید همزمان امکان دریافت جواز کسب نیز برای این افراد فراهم می‌شد.
وی با بیان تخلف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای این کار گفت: بیش از ۳۰ هزار کسب و کار صنفی جواز کسب ندارند و تنها هزار و ۲۰۰ مجوز صادر شده است.
عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کار مجازی افزود: طبق ماده ۸۷ آیین‌نامه، هر کسی برای دریافت نماد اعتماد همزمان باید جواز کسب هم بگیرد تا گواهی ۱۸۶ مالیاتی را ارایه کند اما متاسفانه این کار انجام نمی‌شود.
الفت نسب با بیان اینکه غالب کسب و کارهای اینترنتی متعلق به جوانان محدوده سنی ۱۸ تا ۲۰ سال است گفت: متاسفانه جهل به قانون باعث شده این افراد بدون تشکیل پرونده مالیاتی کار کنند و وقتی پس از چند سال به سازمان امور مالیاتی مراجعه می‌کنند با جریمه مواجه می‌شوند.
وی یکی از دلایل عدم دریافت مجوز کسب و کارهای اینترنتی را ناشی از عدم اطلاع برخی ممیزان مالیاتی از این نوع کسب و کارها دانست و اضافه کرد: علاوه براین، صاحبان کسب و کارهای نوپا برای رسیدن به سرمایه اولیه خود پنج سال زمان لازم دارند لذا از تشکیل پرونده مالیاتی نگرانند.
عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کار مجازی مالیات مقطوع را روش مناسبی برای کسب و کارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها دانست و گفت: عدم شناخت ممیزان مالیات از کسب و کارهای اینترنتی محاسبه مالیاتی را دچار مشکلات عدیده‌ای کرده و لذا این روش مالیاتی ستانی می‌تواند مفید و کارساز باشد.
الفت نسب گفت: وقتی سازمان امور مالیاتی هزینه‌های کسب و کارهای نوپا را به رسمیت نمی‌شناسد و از آنها طلب مالیات گزاف می‌کند مالیات مقطوع بهترین نوع مالیات است.
وی درخصوص روش اداره مالیاتی بیان داشت: این اداره کسب و کارها را رصد می‌کند اما به فرد مورد نظر اطلاع نمی‌دهد و بعد از دو سال که فرد برای دریافت مجوز مراجعه می‌کند گرفتار پرونده مالیاتی و بدهی می‌شود.
عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کار مجازی یادآوری شد: قرار بود در "طرح نوآفرین" سال گذشته کسب و کارهای نوپایی که زیر ۵۰۰ میلیون تومان تراکنش بانکی دارند از مالیات معاف شوند که البته خبری هم نشد.
وی قدم اول در شناسایی کسب و کارهای اینترنتی را تشکیل پرونده مالیاتی همزمان با دریافت نماد اعتماد الکترونیکی دانست و مطرح کرد: عامل ترس کسب وکارها از پرداخت مالیات این است که سازمان امور مالیاتی هزینه‌های این کسب وکارها را بابت کارت‌های اعتباری خارجی و خرید سرور برای تبلیغات به دلیل شرایط تحریمی ‌به رسمیت نمی‌شناسد.
الفت نسب در پایان گفت: در کنار ضرورت ارایه آموزش و اطلاع رسانی به ممیزان و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی، خود این افراد هم حتماً باید به فکر پرداخت مالیات باشند چراکه بعدها دچار مشکل می‌شوند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">