ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فراکسیون فضای مجازی با ۷۱ عضو تشکیل شد

| سه شنبه, ۱ آبان ۱۳۹۷، ۰۱:۵۱ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس فراکسیون فضای مجازی با اعلام موجودیت این فراکسیون با ۷۱ عضو، گفت: مجلس طرحی برای واگذاری زیرساخت اینترنت و فضای مجازی به نیروهای مسلح ندارد.

به گزارش فارس، سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست علنی امروز پارلمان در نشست خبری خود اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی از اسفند ماه سال گذشته به صورت ویژه به موضوع فضای مجازی ورود پیدا کرد و با برگزاری جلسه غیرعلنی 4 ساعته به صورت خاص به حوزه فضای مجازی پرداخت.

وی افزود: با توجه به اینکه فضای مجازی تأثیر بسیار مهمی در حوزه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد و آثار آن را حتی می‌توان در بحران اخیر ارزی مشاهده کرد؛ مجلس ابتدا تصمیم گرفت که ضمن تشکیل یک کمیسیون ویژه برای حوزه فضای مجازی و همچنین تشکیل کمیته‌ای در ذیل کمیسیون فرهنگی با عنوان کمیته فضای مجازی با تعداد 4 نماینده فعالیت خود را آغاز کند اما با توجه به اهمیت این فضا فراکسیونی متشکل از 71 نماینده مجلس با حضور نمایندگانی از کمیسیون‌های مختلف تشکیل شد.

نماینده مردم فریمان، سرخس، بخشهای احمدآباد ورضویه در مجلس یادآور شد: پیش از این مجلس، فراکسیون‌هایی در حوزه رسانه، اطلاع‌رسانی، مطبوعات و روزنامه‌نگاری داشت اما فراکسیون فضای مجازی یک فراکسیون همه‌جانبه‌نگر به فضای مجازی است و ارتباطات خوبی را با شورای عالی فضای مجازی و همچنین قرارگاه ویژه فضای مجازی در نیروهای مسلح برقرار کرده است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مقرر است فراکسیون فضای مجازی در دو عرصه ورود جدی داشته باشد، اول اینکه در حوزه تقنینی شاهد این هستیم که در اکثر کشورهای دنیا بیش از 15 تا 20 قانون در این حوزه وجود دارد اما قوانین موجود در ایران تنها 4 قانون است.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: پیشرفت‌ها در عرصه فضای مجازی قانونگذار را ناچار به تطبیق مسائل فضای مجازی با مشکلات جامعه می‌کند و در این زمینه نیاز است برای جرائمی که در کشور رخ می‌دهد، قوانین ما پاسخگوی نیاز این فضا باشد.

وی افزود: در مسائل اقتصادی موضوعاتی مانند وجود هکرها، نفوذ در شبکه‌های بانکی و سرقت‌های اینترنتی وجود دارد که موضوعات حقوقی و تقنینی در این حوزه کاملا متفاوت از سایر حوزه‌ها است.

رئیس فراکسیون فضای مجازی اضافه کرد: دلیل تأخیر در اعلام موجودیت فراکسیون فضای مجازی این بود که قرار بود پیش از این یک کمیسیون ویژه فضای مجازی در مجلس تشکیل شود اما این کمیسیون تشکیل نشد و نهایتا با همفکری با اعضای کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی به این نتیجه رسیدیم که این فراکسیون را برای ساماندهی در حوزه تقنینی و ارتباط با سایر نهادها و قرارگاه‌های فضای مجازی در کشور تشکیل دهیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: در حال حاضر طرحی در کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص ساماندهی و حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی در دست تدوین است و این طرح در حال حاضر در مرحله کارشناسی بوده و پیش‌نویس اولیه آن با اخذ نظریه مرکز پژوهش‌ها و کارشناسان حوزه فضای مجازی در دست تدوین است.

وی ادامه داد: امیدواریم با همت کارشناسی که در کمیسیون فرهنگی مجلس وجود دارد بتوانیم تا پایان سال مصوبه‌ کمیسیون فرهنگی در خصوص این طرح را سریعتر به صحن علنی مجلس ارائه دهیم چرا که ما در این حوزه فاقد قانون هستیم و هیچ محل تقنینی برای پیام‌رسان‌ها داخلی و پیام‌رسان‌های خارجی وجود ندارد.

رئیس فراکسیون فضای مجازی مجلس درباره طرحی در خصوص واگذاری زیرساخت اینترنت و فضای مجازی به نیروهای مسلح گفت: چنین طرحی در حال حاضر در مجلس مطرح نشده البته بحثی در خصوص فضای فرکانسی در کشور مطرح شده است که بر این اساس سیاست‌گذاری به این شکل است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسئول آن است اما در فضای اینترنت طرحی در مجلس مطرح نشده است.

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: در حوزه فرکانس، بهره‌برداران زیادی در کشور وجود دارد که از جمله آنان باید به نیروهای مسلح، سازمان صدا و سیما و سازمان هواپیمایی کشوری اشاره کرد که سهم استفاده و انحصار همه این نهادها و دستگاه‌ها باید رعایت و محفوظ شود اما بحث واگذاری اینترنت و فضای مجازی به هیچ یک از این نهادها مطرح نیست.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">