ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران
ساحره چمنی - بازار موبایل از اوایل سال‌جاری تاکنون وضعیت مناسبی ندارد و رفته‌رفته در حالی که انتظار می‌رفت با تغییر فصل بهبود یابد، مدام بدتر شد.
با این حال هم‌اکنون که هشتمین ماه از سال جاری می‌گذرد، فروشندگان بازار موبایل نارضایتی خود را از میزان فروش امسال اعلام می‌کنند.
امسال برخلاف سال‌ گذشته نه نوسان نرخ ارز موجب کسادی بازار شد و نه موضوع تعرفه مطرح بود. یکی از دلایلی که به گفته برخی فعالان این عرصه، بازار موبایل ایران را به کسادی کشاند، وضعیت اقتصادی مردم بود، که ظاهرا گوشی موبایل از سبد خانوار به عنوان یک محصول اساسی حذف شد. البته قیمت بالای گوشی‌های موبایل را نمی‌توان در کاهش فروش نادیده گرفت، اما از سوی دیگر، برخی نیز معتقدند فعالیت گسترده کسب‌وکارهای اینترنتی نیز مزید بر کسادی بازار موبایل شده است.
 علت رویگردانی برخی خریداران از مغازه‌های سنتی
بر این اساس در حالی که گفته می‌شود، فروشگاه‌های موبایلی مجبور به پرداخت هزینه زیادی برای اجاره بهای مغازه‌ها و هزینه‌های دیگری همچون شارژ ساختمان، بیمه و مالیات هستند، شرکت‌های اینترنتی ملزم به پرداخت این هزینه‌ها نبوده و به گفته فروشندگان بازار، قیمت فروش گوشی‌ها به شکل اینترنتی تقریبا کمتر از قیمت خرید فروشندگان بازار است. بنابراین و در رقابتی نابرابر کم‌کم خریداران هم به دلیل هزینه کمتری که برای خرید گوشی قرار است پرداخت کنند به سمت خرید از فروشگاه‌های اینترنتی می‌روند.
در این میان اما موضوع دیگری نیز وجود دارد که به عامل انگیزشی برای خرید از این کسب‌وکارهای اینترنتی تبدیل شده است. فارغ از موضوع قیمت، بحث اطمینان از خرید کالای اصل به شکل اینترنتی دارند، موجب افزایش گرایش برخی کاربران به این نوع از خریدها شده است.
از سوی دیگر باید به این نکته هم اشاره کنیم که برخی مشتریان نیز خاطره و دل خوشی از خرید سنتی موبایل ندارند؛ برخی از آنها مجبورند با نگرانی خرید کنند که نه تنها ممکن است مجبور شوند قیمت بالاتری برای یک گوشی بپردازند، باید نگران اصل بودن، نو بودن و سرقتی نبودن محصول خریداری شده نیز باشند. بنابراین رویگردان شدن مشتریان به خرید اینترنتی خیلی عجیب نیست. بازاری که به دلیل کسادی یا حتی زمانی که بازار رونق داشت تلاش نشد که مشتریان را جذب کند و مدام به غیر از اجناس تقلبی با فروش زوری برنامه‌های نرم‌افزاری به قیمت 20 درصد کل قیمت گوشی، قالب کردن برچسب و لوازم جانبی با قیمت‌های نجومی و کلاهبرداری‌های مختلف، باعث شد که مشتریان از این بازار دل‌چرکین باشند، نمی‌توان انتظار داشت همیشه پررونق و شلوغ باشد. 
با این حال بسیاری از مردم هستند که یا اعتقادی به خرید اینترنتی ندارند یا ابزار مناسب برای خرید به شکل آنلاین برای آنها فراهم نیست و باز هم به بازار مراجعه می‌کنند.(منبع:فناوران)
  • ۹۴/۰۸/۰۹

بازار موبایل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">