ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

جرائم مالی سایبری از ابتدای سال جاری تاکنون در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۹۵ درصد افزایش یافت.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، رئیس پلیس فتا استان با بیان اینکه وقوع جرائم سایبری از ابتدای سال جاری تاکنون در مقایسه با مدت مشابه پارسال سه درصد افزایش یافته است، گفت‌: بیشترین جرائم سایبری استان به ترتیب در زمینه ی کلاهبرداری های رایانه ای، برداشت های اینترنتی غیر مجاز از حساب‌های بانکی، هتک حیثیت و نشر اکاذیب، جرائم علیه صحت داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای و مزاحمت های اینترنتی و تهدید است.

سرهنگ الوانی افزود: باتوجه به اینکه ۷۲ درصد جرائم سایبری مربوط به جرائم مالی سایبری است، میزان جرائم مالی در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۵ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی مبلغ این جرائم ۳۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال است که ۴۰ درصد جرائم مالی سایبری مربوط به کلاهبرداری رایانه ای و ۳۲ درصد جرائم مالی مربوط به برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی هم استانی‌ها است.

سرهنگ الوانی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد جرائم سایبری مربوط به کلاهبرداری رایانه ای است افزود: کلاهبرداری با شگرد فروش کالا با قیمت‌های بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی آن در شبکه‌های اجتماعی و همچنین خرید کالا و ارسال رسید جعلی پرداخت و دریافت بیعانه در سایت های ثبت آگهی رایگان و شبکه های اجتماعی، از رایج ترین روش های کلاهبرداری در فضای مجازی است.

وی افزود: ۳۲ درصد از جرائم سایبری استان مربوط به برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی کاربران است که ارسال پیامک جعلی با عناوینی نظیر ابلاغیه قضایی، دریافت سود سهام عدالت و همچنین تماس تلفنی و ارسال پیامک جعلی با عنوان برنده شدن در قرعه کشی‌ها از رایج‌ترین ترفند‌های مجرمان سایبری برای برداشت‌های غیرمجاز از حساب کاربران در فضای مجازی است.

سرهنگ الوانی گفت: پلیس فتا به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شهروندان بوده وکاربران می‌توانند با تماس با شماره ۰۹۶۳۸۰ مرکز فوریت‌های سایبری از کارشناسان پلیس فتا راهنمایی و مشاوره لازم را دریافت کنند و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام‌رسان‌های موبایلی مراتب را از طریق نشانی پلیس‌فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">