ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

از میان شش میلیون و‪ ۳۰۰‬هزار مشترک تلفن همراه در ایران فقط یک دهم درصد آنها (شش هزار و ‪ ۵۸۰‬مشترک)ازسرویس دیتا(شبکه ارتباطات سیار) استفاده می- کنند.

روابط عمومی شرکت ارتباطات سیار با اعلام این آمار در پاسخ به سووالات خبرگزاری ایرنا در اصفهان تاکید کرد: این تعداد پایین به دلیل هزینه بالا و سرعت پایین اتصال به سرویس دیتا در شبکه ارتباطات سیار کشور است.

این روابط عمومی، سیستم ارتباطات سیار ایران را "نسل دو"(‪ (GSM‬معرفی کرد که در زمان حاضر امکان استفاده از سرویسهای " صندوق پیامهای صوتی" (‪،(VMS‬ "پیام کوتاه"(‪ (SMS‬و دیتا(با سرعت ‪ ۹/۶‬کیلو بیت بر ثانیه)درآن وجود دارد.

تعداد مشترکان "سرویس پیام کوتاه"(‪ (SMS‬مطابق با آخرین آمار روابط عمومی شرکت ارتباطات سیار حدود یک میلیون و ‪ ۶۰۰‬هزار نفر و تعداد مشترکان"صندوق پیام صوتی"(‪ (VMS‬حدود ‪ ۹۰‬هزار نفر در کشور است.

در نسل دوم ارتباطات سیار، از سوییچهای مداری استفاده می‌شود که سرعت انتقال داده در آن ‪ ۹/۶‬کیلو بیت بر ثانیه است که با استفاده از فناوری "اچ.اس.سی.اس.دی" (‪ (HSCSD‬سرعت آن به ‪ ۱۴/۴‬کیلو بیت بر ثانیه می‌رسد.

در نسل "دو و نیم" ارتباطات سیار که به‌عنوان"نسل واسط" و اصلاح یافته نسل دوم شناخته شده،"سوییچهای بسته‌یی"(‪POCKET)‬به‌کار رفته‌اند که امکان استفاده از فناوری "جی.پی.آر.اس"(‪GPRS)‬با سرعت انتقال داده بین‪ ۵۰‬تا حداکثر ‪۱۷۱/۲‬ کیلو بیت بر ثانیه (در شرایط ایده‌آل) در آن وجود دارد.

فناوری "ای.دی.جی.ای"(‪ (EDGE‬نیز یکی دیگر از فناوریهای انتقال داده در "نسل دو و نیم" با تلفیق سوییچهای مداری و بسته‌یی است که نرخ داده (سرعت انتقال داده) در آن به ‪ ۳۸۴‬کیلو بیت بر ثانیه می‌رسد.

روابط عمومی شرکت ارتباطات سیار تصریح کرد:به دلیل وجود نسل دوم در شبکه ارتباطات سیار کشور، امکان استفاده از فناوریهای ‪ GPRS ،EDGE ،MMS‬و ‪HSCSD‬ برای مشترکان تلفن همراه وجود ندارد.

سرویس " پیامهای چند رسانه‌یی "(‪ (MMS‬به منظور انتقال عکس، صدا و تصویر متحرک به کار می‌رود که امکان استفاده از آن در نسل " دو و نیم" و پس از ارایه فناوری ‪ GPRS‬وجود دارد.

این روابط عمومی یادآور شد: در نسل سوم ارتباطات سیار سرعت انتقال داده تا دومگابیت بر ثانیه ارتقا می‌یابد که در زمان حاضر دو استاندارد اروپایی (‪ (UMTS‬و آمریکایی(‪ (CDMA2000‬برای آن وجود دارد.

بنا به اعلام روابط عمومی شرکت ارتباطات سیار، امکان استفاده از برنامه نرم‌افزاری "وپ" (‪ (WAP‬برای مشترکانی که این فناوری در گوشی‌های تلفن همراه آنها وجود دارد، مقدور است که با سرعت پایین و هزینه بالا همراه می‌باشد.

در برنامه "وپ"، اطلاعات صفحات اینترنتی (‪ (HTML‬با حجم بالا، فشرده شده و در اختیار مشترکان تلفن همراه قرار می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت ارتباطات سیار کشور، در زمان حاضر محدودیتی برای ثبت نام سرویسهای "صندوق صوتی"(‪ (VMS‬و دیتا برای مشترکان وجود ندارد اما در مورد سرویس "پیام کوتاه" (‪ (SMS‬هنوز تاریخ معینی برای ثبت نام سری جدید آن اعلام نشده است.

مشترکان تلفن همراه به منظور استفاده از سرویس دیتا باید با مراجعه به دفاتر خدماتی، نام‌نویسی کرده و هزینه استفاده از آن ماهانه ‪ ۵۰‬هزار ریال به عنوان آبونمان است که مشترک به ازای مدت زمانی که به شبکه دیتا متصل است هزینه‌یی معادل مکالمه در آن طول زمانی می‌پردازد.

  • ۸۴/۰۴/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">