ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فقط 10 روز تا آتن

| دوشنبه, ۱ آبان ۱۳۸۵، ۱۰:۳۰ ب.ظ | ۰ نظر

مونا صداقت - بزرگراه فناوری - مجمع راهبری اینترنت (IGF) از دستاوردهای فاز دوم اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی (WSIS) است که نوامبر سال گذشته در شهر تونس برگزار شد. IGF به درخواست WSIS توسط سازمان ملل متحد با هدف ایجاد جایگاهی جهت ادامه گفت‌‌وگوها در خصوص راهبری اینترنت و سیاست‌های مربوط به آن ایجاد شد. مبحث راهبری اینترنت از موضوعاتی است که در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی به آن پرداخته شد، اما تصمیمی نهایی در مورد آن اتخاذ نشد. به‌همین جهت سازمان ملل متحد تصمیم به ایجاد مجمعی کرد که کلیه ذی‌نفعان در رابطه با راهبری اینترنت اعم از نمایندگان دولت‌ها، بخش خصوصی و جامعه مدنی در آن به گفت‌گو بپردازند و دیدگاه‌های خود را به اشتراک بگذارند. این مجمع همچنین مکانی است جهت رسیدگی به موضوعات جدیدی که در رابطه با راهبری اینترنت پدید می‌آیند. در بند 72 اجلاس WSIS به وظایف و تعهداتی که به‌عهده IGF است اشاره شده که عبارتند از:

- بحث و مذاکره در خصوص موضوعات سیاست‌های عمومی راهبری اینترنت در جهت حفظ، دوام، امنیت، پایداری و توسعه اینترنت

- تسهیل مذاکرات و مباحثات میان بخش‌های مختلف که با سیاست‌گذاری‌‌های عمومی در رابطه با راهبری اینترنت سروکار دارند.

- تعامل میان سازمان‌های بین‌الدولی و سایر موسساتی که مسئله مورد بحث آن‌ها راهبری اینترنت است.

- درخواست از ذی‌نفعان در ارایه پیشنهادات خود جهت افزایش سرعت دسترسی به اینترنت و مدیریت مالی آن در کشورهای در حال توسعه

- تحکیم و تقویت وظایف ذی‌نفعان در راستای عملکردهای آینده راهبری اینترنت به‌خصوص در کشورهای در حال توسعه

- شناخت موضوعات مرتبط با راهبری اینترنت و جلب توجه بخش‌های مرتبط و همه کسانی ‌که می‌توانند در مورد آن به اظهار نظر بپردازند.

- همکاری در ایجاد ساختارهای راهبری اینترنت در کشورهای در حال توسعه با تکیه بر منابع اطلاعاتی و تخصصی محلی

- تعیین و ترویج اصول WSIS در فرآیند راهبری اینترنت

- بحث و مذاکره در مورد موضوعات مهم مربوط به منابع اینترنت

- کمک در یافتن راه‌حل‌هایی برای استفاده و عدم سوء‌استفاده از اینترنت که کاربران را هر روزه با نگرانی‌های بسیاری مواجه می‌سازد.

- انتشار اسناد مذاکرات و اقدامات انجام شده

در راستای وظایفی که در اجلاس WSIS برای IGF تعیین شد، سازمان ملل اقدام به ایجاد دبیرخانه‌ای در ژنو و یک گروه مشورتی کرده است که بتواند در تشکیل جلسات IGF و همچنین هماهنگی جهت برگزاری نشست افتتاحیه آن در آتن با سازمان ملل همکاری کند.
جدول زیر برنامه زمانی رویدادهایی را نشان می‌دهد که از زمان تشکیل IGF تاکنون رخ داده است.

25 تا 27 آبان 1384- برگزاری فاز دوم اجلاس WSIS

27 و 28 بهمن 1383- اولین گردهمایی مشورتی

11 اسفند 1384- تاسیس دبیرخانه IGF

29 اردیبهشت 1385- دومین گردهمایی مشورتی

1 و 2 خرداد 1385- برپایی اولین نشست گروه مشورتی IGF

27 تیر 1385- گردهمایی IGF

16 و 17 شهریور 1385- دومین نشست گروه مشورتی IGF

8 الی 11 آبان 1385- جلسه افتتاحیه IGF در آتن
گروه مشورتی IGF

گروه مشورتی IGF در راستای همکاری با دبیرکل سازمان ملل، کوفی عنان، جهت برگزاری جلسات و گردهمایی‌های IGF تشکیل شده است. گروه مشورتی IGF دارای 46 نفر عضو از کشورهای مختلف جهان از جمله هند، آفریقای جنوبی، برزیل، آرژانتین، عربستان، سنگاپور، ژاپن، دانمارک، سوئیس، مکزیک، غنا، پرو، آمریکا، کانادا، بنگلادش، کویت و... است. این گروه مشورتی، شامل نماینده دولت‌ها، بخش خصوصی و جامعه مدنی است که ریاست آن را آقای نیتین دسای از کشور هند به‌عهده دارد. وی مشاور مخصوص دبیرکل در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی (WSIS) بود. گروه مشورتی هم‌اکنون در حال تدارک برنامه‌ها و زمان‌بندی آن‌ها جهت برگزاری اولین نشست IGF در آتن است.

اقدامات اصلی که در راستای برگزاری این نشست صورت گرفته است، عبارتند از:

- تشکیل یک کمیته راهبری توسط آقای میکالیس لیاپیس (Michalis Liapis)، وزیر اطلاعات و ارتباطات کشور آتن، جهت انجام امور مربوط به نشست افتتاحیه که اعضای آن را وزیران امور خارجه و وزیران اطلاعات و ارتباطات کشورها تشکیل می‌دهند.

- ایجاد یک وب‌سایت (www.igfgreece2006.gr) مخصوص اجلاس تونس که هدف اصلی آن آگاه‌سازی همه افراد از اقدامات در حال اجرا، به‌روزرسانی دوره‌ای و ارزیابی اظهار نظرهای مختلف است. در کل این وب‌سایت تضمین‌کننده برگزاری نشستی آرام و موفق در آتن است زیرا اطلاعات آن همه ذی‌نفعان را در جریان آخرین تحولات قرار می‌دهد.

- انتخاب نماینده‌ای از وزارت امور خارجه که در نشست آیکان در ونکوور کانادا در سال 2005 حضور داشته است و در آن‌جا به هیات‌مدیره آیکان و GAC در مورد اقدامات نشست افتتاحیه IGF، گزارش مختصری ارایه داده است.

- این نماینده به‌عنوان نماینده مخصوص به مرکز سازمان ملل در نیویورک اعزام شده بود تا گزارش‌هایی در خصوص اقدامات مقدماتی انجام گرفته در یونان به خانم لوئیس فرشیت (Louise Frechette) نماینده دبیرکل سازمان ملل ارایه دهد و همچنین در خصوص اقدامات ممکن در برنامه برگزاری نشست تونس مذاکره کند.

- همچنین نمایندگانی که شامل اعضای کمیته رهبری هستند، به ژنو و پاریس و سایر کشورها اعزام شده‌اند تا با نهادهای مختلف بین‌المللی مرتبط مانند ITU و ICANN و غیره جهت انجام امور مقدماتی و تعیین تاریخ و زمان‌بندی برنامه‌ها و سخنرانی‌ها رایزنی کنند.

- در ماه جولای یک گروه اعزامی از طرف سازمان ملل جهت بررسی‌های لازم و مذاکره با مقامات رسمی کشور یونان به شهر آتن سفر کردند. بر اساس نتایج به‌دست آمده از این مذاکرات نشست افتتاحیه در هتل دیوانی آپولون پالاس (Divani Apollon Palace) در شبه‌جزیره وولیاگ‌منی(Vouliagmeni) برگزار می‌شود که در حدود 30 دقیقه تا مرکز شهر فاصله دارد.

- در حال حاضر از کلیه ذی‌نفعان مرتبط در زمینه راهبری اینترنت جهت شرکت در نشست افتتاحیه IGF توسط سازمان ملل دعوت به‌عمل آمده است، از جمله دولت‌ها، بخش خصوصی، جامعه مدنی و همچنین جوامع فنی و فرهنگی. موضوع کلی نشست "راهبری اینترنت در راستای توسعه" است. رئوس کلی در برنامه نشست موضوعات زیر را تحت پوشش قرار می‌دهد:

• شفافیت - آزادی بیان، گردش اطلاعات، عقاید و دانش

• امنیت - ایجاد اعتماد و امنیت از طریق همکاری

• تنوع - ترویج چندزبانی و محتوای محلی

• دسترسی - سیاست‌ها و هزینه‌های اتصال به اینترنت
شرکت در این نشست برای همه نهادهایی که توسط WSIS به رسمیت شناخته شده‌اند آزاد است. افراد متخصص و دیگر موسساتی که به نوعی در مسایل راهبری اینترنت دست دارند و مورد تایید کمیته برگزاری قرار گیرند نیز می‌توانند جهت حضور در این نشست درخواست خود را ارایه دهند.

در راستای برگزاری این نشست جلسات عمومی جانبی نیز در سالن‌های بزرگ مرکز همایش برگزار می‌شود که زمان در نظر گرفته شده برای هر کدام از آن‌ها سه ساعت است. این جلسات عمومی به‌طور زنده روی اینترنت قرار می‌گیرد و دارای امکان ترجمه هم‌زمان به شش زبان سازمان ملل است. موضوعات این جلسات عمومی بسیار متنوع و شامل موارد زیر خواهد بود:

- آگاهی و سطح دانش عمومی کشورها

- توضیحات در حوزه موضوع اصلی نشست

- نظرسنجی از کشورها در خصوص موضوع نشست و کارهایی که باید صورت گیرد.

- بحث در خصوص موضوعات وابسته به توسعه، ایجاد ظرفیت و آزادی بیان

- به اشتراک گذاشتن نظرات و دیدگاه‌ها

راهبری اینترنت همچنین موضوع کارگاه‌های آموزشی است که در حاشیه نشست آتن برگزار خواهد شد. زمان برگزاری کارگاه‌های آموزشی هیچ تداخلی با جلسات اصلی نخواهد داشت و بدین ترتیب علاقه‌مندان می‌توانند هم در جلسات عمومی و هم کارگاه آموزشی مرتبط با آن شرکت کنند.

نتایجی که پس از برگزاری نشست آتن حاصل می‌شود شامل گزارشی از کل نشست و تک‌تک جلسات آن است. همچنین از رییس نشست آقای نیتین دسای نیز تقاضا می‌شود گزارش کوتاهی در این زمینه ارایه دهد. این گزارش‌ها به دبیرکل ارایه می‌شود و پس از آن روی وب در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

  • ۸۵/۰۸/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">