ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فلسفه شبکه ملی اطلاعات چه بود؟

| يكشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۲۵ ق.ظ | ۰ نظر

زهرا میرخانی - یکی از ابتدایی‌ترین و بدیهی‌ترین خواسته‌هایی که در تحقق و پیاده‌سازی شبکه ملی اطلاعات مورد انتظار بوده و پیگیر آن بوده‌ایم، بحث تفکیک ترافیک اینترنت داخلی اینترنت از خارجی بوده است.

اگر چه الزامات و جغرافیای شبکه ملی اطلاعات کاملا نامعلوم است و ظاهرا به حال خود رها شده و مدتی است نهادی هم با قوت پیگیر آن نیست.

از سوی دیگر در سال‌های اخیر کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی چند مصوبه برای تفکیک ترافیک اینترنت داشته است که اکنون می‌توان ادعا کرد که این مصوبات ابترو بلاتکلیف به حال خود رها شده‌اند.

دوسال قبل بود که در مصوبه 248 کمیسیون تنظیم مقررات اعلام شد: «سازمان فناوری اطلاعات و شرکت مخابرات ایران با همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت باید شرایطی را فراهم کنند تا ترافیک داخلی شرکت مخابرات به‌صورت جدا از ترافیک بین‌الملل این شرکت در دسترس سایر اپراتورها قرار گیرد.»

پیش از آن نیز در مصوبه 237 رگولاتوری، موضوع تفکیک ترافیک داخلی و خارجی در شبکه ملی اطلاعات با هدف کاهش قیمت دسترسی به خدمات آنلاین برای کاربران لحاظ شده بود، به نحوی که طبق مصوبه ۲۳۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، به شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی شش ماه فرصت داده شده بود تا نسبت به تفکیک تعرفه‌ها برای کاربران اقدام کنند. به این معنی که چنانچه کاربران از سرویس‌ها و سایت‌های داخلی استفاده کنند، هزینه پهنای باند آنها به مراتب کمتر از زمانی خواهد شد که از سایت‌های خارجی و سرویس‌های خارجی که میزبانی آنها در خارج از کشور است، استفاده ‌کنند.

اما اکنون رییس جدید سازمان رگولاتوری اعلام کرده که شورای فنی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مصوبه‌ای، تمامی سایت‌های داخلی را ملزم کرده است که در پورتال سازمان فناوری اطلاعات،IP  آدرس خود را به ثبت برسانند تا مشمول حمایت از تعرفه‌های تفکیک ترافیک اینترنت شوند. همچنین هر لحظه که آی‌پی سایت‌ها تغییر کند آنها موظفند تا در سامانه اعلام کنند که البته تعداد این سایت‌ها به هزار عدد هم نمی‌رسد. از کاربران اینترنت هم خواسته شده تا به منظور بهره‌مندی از تخفیفی اندک، فیلترشکن‌ها را برای استفاده از آن هزار سایت خاموش کنند.

فارغ از آنکه چرا تعرفه‌های تفکیک قبل از خود تفکیک اجرا و اعمال شده، بدین ترتیب بحث تفکیک ترافیک اینترنت به عهده مردم گذاشته شده است. اما سوال اینجاست که پس تکلیف و فلسفه شبکه ملی اطلاعات در این فقره چیست؟(منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">