ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فیبرنوری دو روز یک‌بار قطع می‌شود

| دوشنبه, ۲ مرداد ۱۳۸۵، ۱۰:۱۹ ب.ظ | ۰ نظر

معصومه فقیهی - در پی قطعی‌های مکرر شبکه فیبرنوری که به دلیل عدم وجود قانون صیانت از حریم مسیرهای فیبرنوری به وقوع می‌پیوندد ، شرکت ارتباطات زیرساخت طی سال گذشته حداقل1 35 میلیارد و 234 میلیون ریال خسارت مالی را متحمل شد.

190 بار قطعی در برخی مسیرهای شبکه ملی فیبرنوری طی سال گذشته در مجموع 70 هزار دقیقه قطعی در شبکه زیرساخت ایجاد کرد که عملا امکان برقراری ارتباطات در شبکه بین‌المللی و بین شهری کشور را به میزان 957 میلیون و 650 هزار کانال/ دقیقه از شرکت ارتباطات زیرساخت سلب کرد.

این در حالی است که طبق برآوردهای صورت گرفته، بازسازی یک مسیر قطع شده حدود 20 تا 30 میلیون ریال برای شرکت زیرساخت هزینه در بر دارد که با توجه به 190 قطعی به وقوع پیوسته در سال گذشته، این شرکت حدود 400 میلیون تومان علاوه بر خسارت‌های قطعی شبکه برای بازسازی و ترمیم مسیرهای قطع شده فیبرنوری هزینه کرده است.

همچنین طی سال جاری تا پایان خردادماه نیز شبکه ملی فیبرنوری به دلیل فقدان وجود راهکارهای قانونی برای حفظ و صیانت از مسیرهای فیبرنوری حدود 57 بار قطعی داشته است که این میزان قطعی 14 هزار دقیقه قطعی را به شبکه تحمیل کرده که در پی آن، 290 میلیون کانال/ دقیقه امکان برقراری ارتباط بین شهری یا بین‌المللی از شرکت ارتباطات زیرساخت سلب شده است.

قطعی‌های ایجاد شده طی ماه‌های گذشته در شبکه ملی فیبرنوری 104 میلیارد و 40 میلیون ریال خسارت به شرکت ارتباطات زیرساخت وارد کرده که علاوه بر این به منظور ترمیم و بازسازی مجدد مسیرهای قطع شده، 120 میلیون تومان هزینه صرف شده است.
در پی وقوع قطعی‌های مکرر که به دلیل حفاری‌ برخی پیمانکاران خصوصی و دولتی‌ و نهادها و سازمان‌های دولتی در شبکه فیبرنوری به وجود می‌آید شرکت ارتباطات زیرساخت با تدوین لایحه‌ای تحت عنوان لایحه صیانت از حریم مسیرهای فیبرنوری درصدد ایجاد راهکار قانونی برای جلوگیری از قطعی شبکه فیبرنوری بوده است. پیش‌نویس این لایحه در پنج ماده، چندی پیش با امضای وزیر ICT برای بررسی در دولت به معاون اول رئیس‌جمهور ارسال شده است.

طبق ماده 2 پیش‌نویس لایحه صیانت از مسیرهای فیبرنوری که در راستای وظایف مقرر در قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران مصوب سال 1350 و ماده 18 اساسنامه شرکت ارتباطات زیرساخت تدوین شده است، از تاریخ تصویب این قانون شبکه فیبرنوری کشور و حریم آن به عنوان حریم ملی شناخته شده ودر حاشیه شبکه کابل فیبرنوری به فاصله یک متر از هر طرف، احداث هرگونه بنا و ساختمان و نیز زراعت و غرس اشجار یا هرگونه عملیات حفاری و مهندسی در محدوده حریم ملی بدون هماهنگی و اخذ مجوز از شرکت ارتباطات زیرساخت ممنوع است.

در صورت انجام عملیات حفاری یا احداث هرگونه بنا و ساختمان و درختکاری و زراعت و عدم رعایت حریم یک متری شبکه فیبرنوری شرکت ارتباطات زیرساخت مجاز است، ضمن ممانعت از تعرض به حریم شبکه فیبرنوری، نسبت به طرح دعوی علیه اشخاص مختلف فوق در محاکم قضایی اقدام کند.

از همین رو مراجع قضایی موظف هستند رسیدگی به این موارد را خارج از نوبت در دستورکاری خود قرار داده و رای مقتضی را صادر کنند.
این درحالی است که طبق ماده 3 پیش‌نویس لایحه حفاظت از شبکه فیبر نوری در صورت تداخل حریم (یک متری) ذکر شده در این قانون با حریم خطوط انتقال نفت و گاز، شبکه‌های انتقال آب و برق و راه‌ها و راه آهن کشور، استفاده از آن به صورت مشترک خواهد بود.

چنانچه اختلافی بین شرکت و سازمان‌های دولتی مربوطه به وجود آید هیئتی مرکب از نمایندگان طرفین و یک نفر نماینده به انتخاب معاونت امور حقوقی و مجلس، رئیس جمهور رسیدگی به این موضوع را انجام داده و برای طرفین لازم‌الاجرا می‌شود.
طبق پیش‌نویس این لایحه،‌وزارتخانه‌ها و موسسات وشرکت‌های دولتی، شهرداری‌ها، سازمان‌ها و نهادهای وابسته به دولت ملزم هستند قبل از اجرای پروژه‌های خود در مسیرهای عبور کابل فیبرنوری و حریم آنها اقدام به دریافت مجوز از شرکت ارتباطات زیرساخت کنند.

همچنین هرگاه اشخاص حقیقی یا حقوقی به هر شکلی باعث ایجاد صدمه به شبکه کابلی فیبرنوری شوند، ملزم به جبران کلیه خسارات وارده و هزینه‌های عملیات اجرایی تبعی ناشی از قطع ارتباطات موجود روی کابل مذکور خواهند بود که این خسارت توسط کارشناس رسمی دادگستری تعیین می‌شود.
در حال‌حاضر شبکه ملی فیبرنوری با بیش از 60 هزار کیلومتر گستردگی حدود 970 شهر سراسر کشور را به یکدیگر متصل کرده است تا ارتباطات صوتی، تصویری و دیتایی را در شبکه بین شهری و بین‌المللی برای تمامی شهروندان و سازمان‌ها تامین کند.

با وجود اینکه شرکت ارتباطات زیرساخت تنها متولی شبکه ملی فیبرنوری در سراسر کشور است، هیچ ابزار قانونی بازدارنده برای مقابله با قطعی‌‌های این شبکه در اختیار ندارد. از همین رو شبکه ملی فیبرنوری کشور همواره از سوی اشخاص حقیقی، حقوقی به خصوص پیمانکاران سازمان‌های دولتی قطع می‌شود. چنانکه چندی پیش قطعی شبکه فیبرنوری باعث ایجاد اختلال در شبکه هواپیمایی کشور شده است و پرواز 25 هواپیما را با تاخیر مواجه کرد.
این در حالی است که قطعی های پی در پی ، کیفیت ارتباطات در شبکه زیر ساخت رانیز کاهش می‌یابد، چنانکه هنگام بازسازی هر مسیر فیبر نوری قطع شد.دو مفصل برای اتصال دوباره در مسیر فیبر اضافه می‌شود، با افزایش شمار قطعی‌ها تعداد مفصل‌هایی که برای اتصال دوباره نصب می‌شوند افزایش می‌یابد. در صورتی که این افزایش بیش از میزان استاندارد باشد کیفیت ارتباطات را در شبکه فیبر نوری کاهش می‌دهد تا جایی که مسیر فیبر نوری غیر قابل استفاده می‌شود.

از همین رو شرکت ارتباطات زیرساخت باید اقدام به کابل کشی مجدد برای ارتقای کیفیت ارتباطات در همان مسیر کند یا مسیر فیبر نوری جدیدی ایجاد کند.

  • ۸۵/۰۵/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">