ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

"فیلترینگ" امنیت مجازی ما را تامین می‌کند؟

| شنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۵۲ ب.ظ | ۱ نظر

علی شمیرانی - بستری به نام فضای مجازی بی‌شک شکل و شیوه جاسوسی در دنیا را تغییر داده و تسهیل کرده است.

شوک اطلاعاتی بزرگ و ناتمامی به نام اسنودن نشان داد امروزه برخی دولت‌ها با اتکا به ابزاری همچون موبایل، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی چگونه از دشمنان خود گرفته تا رهبران کشورهای دوست و حتی مردم‌شان را کنترل و رصد می‌کنند. البته دنیای مجازی دیگر به قطب‌های روسی، آمریکایی و ایرانی محدود نشده و پدیده‌ای جهان شمول محسوب می‌شود.

به هر حال این ابزار جاده‌ای دو طرفه است و همانقدر که به یک سلاح برای حمله می‌ماند به یک نقطه آسیب‌پذیری برای بهره‌برداران نیز تبدیل شده است. لذا همانطور که رسما اعلام می‌شود آمریکایی‌ها با استفاده از ویروس استاکس‌نت قصد از کار انداختن راکتورهای هسته‌ای ایران را داشته‌اند، در خبرها آمده هکرهای ایرانی سه سال است که اطلاعات مقامات ارشد آمریکایی را رصد می‌کرده‌اند.

واقعیت آن است که بر اساس اخبار امروزه جاسوس‌های اینترنتی اطلاعات به مراتب ارزشمندتر، سریع‌تر و ارزانتری به نسبت جاسوس‌های سنتی گردآوری می‌کنند. شاید به همین دلیل است که آلمان‌ها، روس‌ها و برخی دیگر به فکر ایجاد شبکه‌های اطلاعاتی مستقل از اینترنت در داخل کشور خود افتاده‌اند. در کشور ما نیز بالطبع دغدغه‌های فرهنگ و امنیت مجازی وجود دارد اما روش مواجهه ما تامل برانگیز است.

هر روز از گوشه‌ای خبر انسداد یک سایت یا شبکه اجتماعی مطرح شده و سپس مخالفان و موافقان از سطوح بالای کشور گرفته تا کاربران اینترنت به بحث‌ و جدل می‌پردازند. واقعیت آن است که راه حل پایان این بحث‌ها و خاتمه همیشگی به موضوع فیلترینگ قطع کامل اینترنت کشور است.

مادامیکه اینترنت وجود دارد سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای جدید در راهند و اتفاقا فیلترشکن‌ها هم هستند و کاربران نیز همچون موج از سمتی به سمت دیگر در حال حرکت بوده و روز از نو روزی از نو. ولی آیا حالا که این راهکار یعنی قطع کامل اینترنت در دستور کار نیست، روش کشور واقعاً پاسخگوی دغدغه‌های فرهنگی و امنیتی ما در حوزه مجازی هست؟

آیا اروپایی‌ها هم که خود قربانی جاسوسی‌های گسترده آمریکا بوده و هستند نیز همین مسیر را در پیش گرفته‌اند؟ آیا امنیت مجازی و در خطر بسیاری از نقاط دنیا با فیلترینگ تامین شده و می‌شود؟

و در نهایت اینکه آیا ما صورت مساله‌ای مهم به نام امنیت مجازی را گم نکرده و بر سر موضوعات حاشیه‌ای و در مخالفت و موافقت با آدرسی اشتباه و راهکاری ناقصی به نام فیلترینگ بحث و جدل نمی‌کنیم؟

  • ۹۳/۰۳/۱۰

نظرات  (۱)

همیشه جنبه ی منفی رو نبینید بابا، یکم مثبت اندیش باشین

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">