ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

قضاوت با شما

| يكشنبه, ۵ فروردين ۱۳۸۶، ۰۲:۲۰ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - امسال نیز به عنوان دومین سال، کار مستندسازی و گردآوری وضعیت مخابرات و ارتباطات کشور را در ماهنامه دنیای مخابرات و ارتباطات به پایان رساندیم. اما امسال کارمان کمی راحت تر از سال قبل بود چون در بسیاری از بخش ها و طرح ها تنها تغییری که ایجاد شد اضافه کردن یک جمله بود " امسال هم اتفاق وی‍ژه ای رخ نداد!"

اما اگر بخواهیم نگاه منصفانه ای داشته باشیم گردآوری گزارش وضعیت ICT کشور طی دو سال کمک بسیار ویژه ای در به دست آوردن تصویری هر چند ناقص از آخرین پیشرفت ها و درجا زدن ها دارد.

در یک نگاه کوتاه و گذرا و با تاملی کوچک به تیتر روز شمار ICT کشور در سال 85 شاید بتوان نقاط برجسته مثبت و منفی این گونه تشریح کرد.

سال گذشته سال قطعی اینترنت بود. فیبر نوری پی در پی قطع شد و در نتیجه آن فشار زیادی از ناحیه کاربران به مجموعه وزارت ارتباطات وارد شد.

سال گذشته سال شکست قیمت سیم کارت های دولتی بود. قیمت سیم کارت های اپراتور دولتی در دو مرحله در سال 85 با دو شکست از 440 هزار تومان به 360 و در نهایت به 288 هزار تومان سقوط کرد تا از این نظر اندکی از حالت منحصر به فرد درآمده و به استاندارهای جهانی نزدیک شویم.

سال گذشته سال شوک ناشی از تولید گوشی وطنی بود. از این بابت و با افزایش 56 درصدی تعرفه ها که منجر به افزایش 60 درصدی قاچاق شد، قرار بود 6 میلیون گوشی داخلی روانه بازار شود. اتفاقی که در نهایت آن گونه که وعده شده بود رخ نداد و در این میان بر اساس آمار منتشره 900 میلیارد تومان از جیب مردم به جیب عده ای رانت خوار رفت.

سال گذشته سال آغاز به کار اپراتور دوم بود. اپراتوری که جشن ورود خود به بازار را ناپخته برگزار کرد و مورد آماج انتقادات قرار گرفت. اگرچه اپراتور دوم به هر ترتیب تا روزهای پایانی سال تا حدودی خود را به ثبات نسبی رساند و بالغ بر 500 هزار سیم کارت روانه بازار کرد.

سال گذشته سال ابلاغ اصل 44 بود. اصلی که از آن با عنوان انقلاب اقتصادی ایران نام بردند. اصلی که به کرات در مطبوعات مورد بحث و بررسی قرار گرفت و فشار ناشی از آن ارکان عریض و طویل بخش ICT کشور را نیز با تکان های جدی مواجه کرد. اگرچه به نظر می رسد ثمرات اصل 44 در سال آینده نمود بهتر و قابل دفاعی داشته باشد.

سال گذشته همانطور که از قبل نیز پیش بینی شده بود سال سیم کارت بود. سیم کارت در انواع مختلف از سوی اپراتور های مختلف و با قیمت های متنوع روانه بازار شد تا به این ترتیب و با افت استقبال مردم از ثبت نام سیم کارت های اپراتور دولتی، این نتیجه حاصل شود که عطش انباشته شده تقاضاها تا حدود زیادی کاهش یافته است. سال گذشته مجموع اپراتور ها و پیمانکاران قریب به 8 میلیون انواع سیم کارت روانه بازار کردند.

سال گذشته سال پیمانکاران عمومی شرکت ارتباطات سیار (GCها) بود. ماجرا از خلف وعده پیمانکاران در بهره برداری از بالغ بر 4700 آنتن BTS آغاز شد و بعد تمدید بیشتر و بیشتر زمان بود تا آن که پرونده ایشان نیز بدون سر و صدا به سال 86 حواله شود.

سال گذشته، سال به نسبت کم فروغ شوراهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور بود. به نظر می رسید شورای عالی فناوری اطلاعات و شورای عالی اطلاع رسانی در سالی که گذشت همچنان به دنبال باز کردن جای خود در بخش بودند. شورای عالی انفورماتیک هم با تغییر دو رییس و بی آنکه سطری از اقدامات و فعالیت های ایشان در سال 85 منتشر بشود سال خاموشی را پشت سر گذاشت. شورای عالی افتا نیز همچون سال قبل بی آن که اطلاع دقیقی حتی از محل فیزیکیش منتشر شود سال را به پایان برد.

و بالاخره سال گذشته سال وارد شدن شوک به بودجه IT در سال 86 بود. چون سرانجام ردیف و بودجه مشخصی به این فناوری در کشور تعلق نگرفت.
و اما...

بخش ICT از نگاه کارشناسان از جمله بخش های جذاب شماره ویژه ماهنامه دنیای مخابرات و ارتباطات به شمار می رود. اگرچه در مطالب این شماره نیز نقاط مشترک و متفاوتی از مهمترین رویدادهای سالی که گذشت و اولویت های سال آینده مشاهده می شود که در نوع خود بسیار خواندنی و جالب است.

ولی از آنجا که سال گذشته نیز همین دو پرسش را از کارشناسان کرده بودیم بد ندیدم که بار دیگر اولویت های سال قبل را مرور کنیم و ببینیم چه بر سر آنها گذشته است. در نهایت نیز قضاوت را به عهده افکار عمومی می گذارم.

به نظر یکی از کارشناسان "مهمترین اولویت ICT در سال 85 باید همان طور که پیش از این نیز امام راحل فرمودند می تواند سپردن کار مردم به خود مردم باشد که برای تحقق این امر لازم است تمام عزم خود را جزم کنیم."

یکی دیگر از کارشناسان گفته بود " به نظر من در حال حاضر آن قدر کارهای زیرساختی معطل مانده‌ای داریم که باید ساماندهی شوند. ما هنوز در زمینه « دیتا سنتر» دچار تاخیر هستیم و اینترنت پرسرعت‌مان به برنامه‌های پیش‌بینی شده خود نرسیده است. البته در این میان موضوع محتوا را نیز نباید فراموش کرد. در ضمن از جمله‌ اولویت‌های مهم در سال جدید {85} می‌تواند اطمینان بخشی به فعالیت‌های بخش خصوصی و کمک به رونق بازار خصوصی باشد."

نظر دیگر این که "پول الکترونیکی،‌ صدور گذرنامه الکترونیکی، خدمات بیمه‌ای در زمینه رفاهی و آموزش از راه دور ازجمله اولویت های سال 85 هستند. در ضمن به یاد داشته باشیم که در کشورمان هنوز مکان‌هایی وجود دارند که از ICT محرومند."

به نظر یک کارشناس دیگر "افزایش نفوذ کامپیوترهای ارزان قیمت در تمام سطوح جامعه و تزریق آن در بسیاری از بخش‌ها به همراه ارایه اینترنت ارزان، سریع، امن، با کیفیت و دارای پهنای باند وسیع می‌تواند مهم‌ترین اولویت‌های بخش ‌ ICT در سال 85 باشد. از دیگر اولویت‌های ICT در سال آینده می‌تواند توسعه سیستم پرداخت الکترونیکی (پول الکترونیک) و بالا بردن خدمات دولت الکترونیک از باب سیستم و محتوا باشد."

به اعتقاد یک فعال دیگر" توسعه ‌زیرساخت‌ها در زمینه اینترنت،‌ پول الکترونیک کاهش قیمت اینترنت،‌ ارایه اینترنت با سرعت بالا در نقاط مختلف کشور،‌حمایت از تولید کنندگان ICT و ‌پرتاب ماهواره مصباح به فضا از جمله الویت های سال 85 اعلام شده بود."

کارشناسی نیز به ما گفته بود" یکی از اولویت‌‌های ICT در سال آینده تداوم فرایندی است که تکفا آن را شروع کرده است همچنین موارد دیگری که به ذهن من می‌رسد ایجاد انتظام هر چه بیشتر میان برنامه‌های دولت،‌ایجاد هم گرایی بین طرح‌ها و از بین بردن تناقضات موجود است. اولویت دیگر، تخصیص بودجه مناسب برای طرح‌هایی است که در حوزه IT وجود دارد."

یک کارشناس هم گفته بود" اولویت‌های ICT در سال جدید را تعیین و انتخاب متولی واقعی می‌دانم. زیرا در حال حاضر شوراهای مختلفی مانند شورای عالی اطلاع رسانی،‌ شورای عالی امنیت فضای تبادل اطلاعات،‌ شورای عالی انفورماتیک و غیره وجود دارند که در صورت یک پارچه شدن می‌توانند به اتخاذ تصمیمات بهتر کمک کنند."

دوستی هم گفته بود "فناوری اطلاعات وارتباطات علیرغم دستاوردها و پیشرفت هایی که در حوزه‌های زیرساختی و سخت افزاری داشته هنوز هم زمینه کاربری عمومی در کشور را فراهم نکرده و به نظر می‌رسد با ادامه این روند ما شبکه‌هایی را در کشور ایجاد خواهیم کرد که در آن شبکه‌ها محتوا و کاربردی جهت ارایه نخواهیم داشت."

فرد نیز چنین گفته بود " فکر می‌کنم اولویت ICT سال آینده سرو سامان دادن به پروژه‌های زخم خورده قدیمی است و در عین حال به موارد فوق می‌بایست بحث تولید محتوا ، آموزش موثر، هدف‌دار و توسعه کاربری عمومی ‌ICT در کشور را نیز افزود."

حال خودتان قضاوت کنید که از اولویت های اعلام شده از نظر کارشناسان و فعالان حوزه ICT در سال 85 چند درصد جامه عمل پوشیده اند که بعد از آنها بتوان به اولویت های سال 86 پرداخت؟ سال نو مبارک!
منبع : ماهنامه دنیای مخابرات و ارتباطات

  • ۸۶/۰۱/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">