ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نرگس جودکی - کاهش 50 درصدی نرخ اینترنت و وعده مسوولان برای کاهش هزینه کاربران نهایی از ابتدای سال تاکنون محقق نشده است.

تا پیش از این، تمام شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی از گرانی تعرفه اینترنت گله داشتند اما پس از اعلام کاهش 50 درصدی تعرفه از سوی وزیر ICT، این گلایه سمت و سوی دیگری پیدا کرد و اکنون این شرکت‌ها از تأثیر پنج درصدی این کاهش بر قیمت نهایی کارت‌ها سخن می‌گویند.

هزینه پرسنل، هزینه مکان و پورسانت فروش از جمله مواردی است کهISP ها (ارایه‌دهندگان خدمات اینترنتی) بر آن پا می‌فشارند و معتقدند با کاهش تعرفه شرایطی برابر باICP ها (شرکت‌های اینترنت پرسرعت)که رقیب دیرینه آنها هستند، پیدا کرده‌اند. به راستی کاهش تعرفه راه‌حل اساسی بوده است و آیا این میزان کاهش نباید تأثیر محسوسی بر مصرف‌کنندگان داشته باشد؟ چرا وعده‌های مسوولان برای کاهش هزینه اینترنت عملیاتی نمی‌شود؟
کاهش 50 درصدی،‌ فاصله با ICP را جبران می‌کند
شهاب بخشی، رییس هیأت‌مدیره شرکت تماس‌گستران برتر معتقد است چونICP ها به دلیل برخورداری از پهنای باند همیشه با قیمتی پایین‌تر ازISP ها خدمات ارایه می‌دادند، اکنون با این کاهش 50 درصدی این فرصت برایISP ها فراهم می‌شود که فاصله را جبران کنند. بنابراین در قیمت نهایی تغییر حاصل نشده است.

بخشی می‌افزاید:‌ در حقیقت اینترنت ماده خامی است که درISP ها به خدمات اینترنتی تبدیل می‌شود و این کاهش تعرفه در هزینه تمام شده کارت تأثیر دارد ولی هزینه اجاره‌بها، پرسنل و... روند صعودی خود را دارد و تورمی که در اقتصاد داریم و رقابتی که وجود دارد این تأثیر خیلی زیاد نخواهد بود.

وی با تأکید بر حمایت‌های دولتی و صنفی تدوین قانون مصوبی را در مورد قیمت‌ها به‌عنوان راهکار پیشنهاد می‌کند و می‌گوید: باید چارچوبی برای قیمت‌ها مشخص شود.

انجمنISP ها در این راستا تلاش بسیاری کرد کهICP ها نتوانند بازارISP ها را تحت‌الشعاع قرار دهند و به نظر من اتحادیه شدن انجمن موجب می‌شود کهISP ها بتوانند این چارچوب را مشخص کنند.

بخشی تأکید می‌کند: تعامل بیشتر با مخابرات نیز به حل مسأله کمک می‌کند و باعث می‌شود که اگر کاهشی از طرف مخابرات صورت می‌گیرد در قیمت نهایی کارت تأثیر محسوسی داشته باشد.
تأثیر کاهش اینترنت در شهرستان‌ها محسوس‌تر است‌
حسین نیک‌بین، مدیر شرکت فراگستر شرق در مشهد می‌گوید: هنوز قیمت‌ها تغییری نکرده است چون هنوز این تخفیف اعمال نشده است اما در صورت اعمال آن در حدود 20 درصد هزینه‌ها کاهش خواهد یافت.

نیک‌بین می‌افزاید:‌ چون هزینه اینترنت تنها هزینه شرکت‌ها نیست و هزینه‌های دیگری نیز چون پورسانت‌فروشی کارت را داریم نمی‌توان انتظار داشت به همان میزان 50 درصد شاهد کاهش قیمت کارت‌های اینترنت باشیم.

وی با اشاره به تأثیر بیشتر کاهش قیمت در شهرستان‌ها می‌گوید: شاید در تهران تغییر حاصل نشود یا خیلی زیاد نباشد ولی به دلیل کمتر بودن هزینه‌های جانبی در شهرستان‌ها، مردم در این مناطق بیشتر کاهش قیمت‌های کارت اینترنت را احساس خواهند کرد.
کاهش 50 درصدی در حد مقالات روزنامه است‌
فاتح، مدیر شرکت پارس آنلاین کاهش 50 درصدی را تنها اتفاقی در مقالات روزنامه‌ها می‌داند و می‌افزاید: امیدوار هستیم این کاهش روی شرکت‌های ارایه‌دهنده ADSL تأثیر بگذارد. اما در مورد کارت‌های اینترنت این تأثیر زیاد نخواهد بود چرا که اینترنت تنها هزینه این شرکت‌ها نیست بلکه بخشی از کل هزینه‌هاست. ما در این شرکت‌ها مسایلی چون پشتیبانی را هم داریم.

فاتح چون سایر همکاران صنف خود معتقد است بستر لازم برای کاهش قیمت‌ها از سوی شرکت‌های ارایه‌دهندگان اینترنت وجود ندارد.

این در حالی است که برخیISP ها نیز در مورد کاهش تعرفه‌ها اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند و برخی نیز از عدم کاهش نرخ اینترنت (آن‌گونه که مسوولان اعلام کرده‌اند) خبر می‌دهند.

  • ۸۴/۱۰/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">