ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بررسی های انجام شده در مورد وضعیت پهنای باند اینترنت در ایران در مقایسه با سایر کشورها از نظر قیمت، کیفیت و پوشش نشان می دهد هزینه تولید، ارائه و دسترسی به خدمات الکترونیکی در ایران بسیار بالاتر از سایر کشورها است.

به گزارش موبنا پهنای باند مهمترین و اصلی ترین داده در تولید، عرضه و دسترسی به خدمات الکترونیکی است. در بازار فناوری، در بخش عرضه، پهنای باند از عوامل تولید و تنها بستر ارائه خدمات و در بخش تقاضا تنها عامل دسترسی به خدمات توسط متقاضی به شمار می رود.

جایگاه پهنای باند در بازار فناوری اطلاعات به مثابه جاده ارتباطی، ناوگان و سوخت در بخش حمل و نقل و ارتباطات است. هزینه دسترسی به این بستر سهم و نقش مهم و قابل توجهی در هزینه های نهایی تولید، ارائه و دسترسی به خدمات فناوری اطلاعات دارد و تغییرات در آن تاثیر مستقیم بر کل بازار فناوری اطلاعات می گذارد.

بنابر آمارهای اتحادیه جهانی مخابرات، بیش از 400 میلیون مشترک باند پهن اینترنت در جهان وجود دارد که نزدیک 25درصد کل کاربران اینترنت را شامل می شود.

اکثر این کاربران در کشورهای توسعه یافته قرار دارند. نکته قابل اشاره، پیشی گرفتن رشد اینترنت باند پهن کشورهای آسیایی ناز به نرخ رشد سایر کشورها است.

وضعیت نگران کننده اینترنت در حالی در کشور ما رخ داده است که در سال 1372ایران دومین کشور خاورمیانه بود که به اینترنت متصل شد، یعنی بسیاری از کشورهای خاورمیانه هنوز اقدامی در مورد ارتباط شبکه اینترنت خود به عمل نیاورده بودند، ولی امروزه ما از همه آن کشورها عقب افتاده‌ایم.

این درحالیست که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که یکی از دلایل عقب افتادگی در این زمینه را باید کم توجهی و بی‌مهری مسؤولان و برنامه‌ریزان مملکتی به موضوع اینترنت بدانیم.
وزارت ارتباطات پول اضافه از مردم برای اینترنت نگیرد
عضو کمیسیون اقتصادی کشور، اعلام کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پول اضافه از مردم برای دسترسی به شبکه اینترنت نگیرد.

سید کاظم دلخوش اباتری با انتقاد از سرعت پایین شبکه اینترنت در کشور، گفت: باید علاوه بر افزایش سرعت و کاهش قیمت اینترنت، تولید محتوا نیز برای این شبکه صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون استفاده از ابزارها فناوری اطلاعات به نسبت 10 سال گذشته قابل مقایسه نیست، اظهار داشت:تا چند سال پیش شاید تعداد کامپیوتر ها خانگی بسیار کم بود، ولی هم اکنون همه افراد از این وسیله استفاده می کنند.

وی با اشاره به تحقق دولت الکترونیک، خاطر نشان کرد: باید شرایطی فراهم شود که علاوه بر افراد ساکن در شهر ها بلکه همه روستاییان به این شبکه جهانی دسترسی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پول اضافه از مردم برای دسترسی به شبکه اینترنت نگیرد، اظهار کرد: ایران بر خلاف سایر کشورها است و نه نتها خدمات و سرویس های ارتباطی گران است بلکه خود ابزار فناوری اطلاعات نیز با قیمت بالا به کاربران ارائه می شو، این درحالیست که در سایر کشورها آنها سود خود را از خدمات و سرویس های ارتباطی دریافت می کنند.

وی ادامه داد: بهتر است وزارت ارتباطات ومسئولان هرچه زودتر برای حل این مشکل در کشور چاره ای بیندیشند.
کاربران به سرعت اینترنت گله مندند
درهمین حال نائب اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقداست که سرعت و دسترسی به شبکه اینترنت رضایت بخش نیست و مردم در این زمینه بسیار گله مند هستند.

رضا رحمانی با بیان اینکه توسعه شبکه اینترنت یکی ازاصلی ترین ملزومات و زیر ساخت ها به منظور توسعه یافتگی یک کشور به حساب می آید،اظهارداشت: هزینه کردن در این زمینه به عنوان سرمایه گذاری زیر ساختی به حساب می آید.

وی با تاکید بر اینکه کمیسیون صنایع و معادن به طور پیوسته وضعیت قیمت، سرعت و مشکلات مربوط به این شبکه را پیگیری می کند، اظهارداشت: چندی پیش وزیر ارتباطات در کمیسیون حاضر شد به سئوالات برخی از نمایندگان در این خصوص پاسخ داد و برنامه های خود را اعلام کرد.

وی با بیان اینکه اگرچه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مدعی حل بسیاری از مشکلات اینترنت است، اظهار داشت: ولی با این وجود سرعت اینترنت رضایت بخش نیست و مردم در این زمینه گلایه مند هستند و باید حل این موضوع در کوتاه ترین زمان در دستور کار قرار گیرد.

شخص وزیر باید جوابگو قیمت اینترنت باشد

یکی دیگر ازاعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس بر این باور است که در زمینه قیمت بالای اینترنت وزیر ارتباطات باید پاسخگو باشد ومجلس به شرکت ارتباطات زیر ساخت کاری ندارد.

طاهر پور اظهار داشت: تا کنون چندین مرتبه با وزیر ارتباطات در زمینه قیمت بالا و سرعت پایین اینترنت مذاکراتی با وزیر ارتباطات داشته ایم و به نوعی به شکل های گوناگون اعتراض خود را در این باره ابراز کرده ایم.

وی ادامه داد: مهندس تقی پور معتقد است که وزارت ارتباطات با ارائه اینترنت با سرعت بالا مشکل ندارد ، ولی تا حدودی قیمت بالا است.

وی با بیان اینکه مجلس کاهش قیمت اینترنت را در دستور کار دارد و آن را به صورت مکرر از وزیر ارتباطات پیگیری می کند، اظهار داشت:مخاطب اصلی مجلس در این خصوص وزیر ارتباطات است وبه شرکت ارتباطات زیرساخت در این زمینه کاری ندارد.
تاکید برنامه پنجم به کاهش قیمت اینترنت
این در حالیست که عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید که در برنامه پنجم توسعه به کاهش قیمت اینترنت تاکید شده و این موضوع توسط اعضای کمیسیون صنایع پیگیری می شود.

حسین گروسی، با اشاره به توسعه دولت الکترونیک طی چند سال آینده، علام کرد:سرعت فعلی اینترنت جوابگو تحقق اهداف دولت الکترونیک نیست و از طرفی دیگر نیاز داریم که دراین راستا قیمت اینترنت نیز کاهش یابد.

وی با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید بر این موضوع تاکید داشته باشد، اظهار داشت: نیازضرورت افزایش سرعت اینترنت مخصوصا برای کاربر خانگی هر روز بیشتر از روز گذشته احساس می شود.

وی معتقد است که مطابق با تجربه سایر کشورها، کاهش قیمت اینترنت باعث می شود در سوخت، انرژی و سایر موارد دیگر صرفه جویی صورت گیرد که این امر تاثیر چشمگیری در افزایش قدرت اقتصادی کشور ایفا می کند.

گروسی خاطر نشان کرد: وزارت ارتباطات باید مطابق با برنامه پنجم توسعه این موضوع را در دستور کار خود قرار دهدو با کاهش قیمت و افزایش سرعت اینترنت، مشکلات این حوزه را تا حد قابل قبولی برطرف کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مطابق با برنامه پنجم باید بسیاری از خدمات در کشور به صورت الکترونیکی انجام شود، تصریح کرد: با شرایط فعلی اینترنت در کشور تحقق این اهداف بعید به نظر می آید.
انحصار واردات پهنای باند توسط شرکت زیر ساخت باید مورد بررسی قرارگیرد
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرد: کمیسیون اصل 44 مجلس باید انحصار واردات پهنای باند توسط شرکت زیر ساخت را مورد بررسی و پیگیری قرار دهد.

سید محمد جواد ابطحی با بیان اینکه قیمت اینترنت درایران از افغانستان و پاکستان نیز گران تر است، اظهار داشت: در کشور هایی مثل ژاپن سعی می کنند با کاهش قیمت اینترنت، درآمد زایی افراد را به نوعی افرایش دهند.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط حاضر بسیاری از دانشجویان، محققان،پژوهشگران وحتی نمایندگان مجلس به قیمت و سرعت اینترنت گله مند هستند، ادامه داد: باید در این زمینه چاره ای اندیشیده شود و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پهنای باند مورد نیاز افراد را افزایش و هزینه ها را کاهش دهد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه حمل و نقل و ارتباطات شاهرگ اقتصاد یک کشور هستند، اظهار داشت: باید یک عزم جدی در بین نمایندگان مجلس ایجاد شود و مشکلات گرانی اینترنت در کشور حل وفصل شود.

وی با تاکید بر اینکه تکلیف شرکت ارتباطات زیر ساخت در خصوص عرضه قیمت اینترنت باید روشن شود، افزود: درآمد این شرکت از جانب مردم است و اینترنت نباید با این قیمت به کاربران ارائه شود.

ابطحی با اشاره به اینکه با خصوصی سازی مخابرات باید نقش بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات کشورافزایش یابد، خاطر نشان ساخت: کمیسیون اصل 44 مجلس باید انحصار واردات پهنای باند توسط شرکت زیر ساخت را مورد بررسی و پیگیری قرار دهد.

  • ۹۰/۰۶/۰۵

نظرات  (۱)

متاسفانه سرعت adsl در ماکو به حدی است که در ساعات بعد از ظهر جهت باز کردن صفحه دت ایر شما سه دقیفه و یک تصویر پنج دقیقه وقت لازم است و یکسال با بنده مخابرات قرداد دارد و شش ماه نگذشته می گویند ١٢ کیک شما پایان یافته و قطع نمودند و با واریز پول به حسابشان با مشکلات زیاد 3 کیک دادند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">