ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

لرزش در بازار موبایل

| چهارشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۸۸، ۱۲:۳۵ ب.ظ | ۰ نظر

م.ر. بهنام رئوف - اگر‌این روزها سری به بازارهای تلفن همراه زده باشید، قطعا از تنوع محصولات موجود در بازار و کاهش روز افزون قیمت‌ها متوجه رقابت تنگاتنگ تولیدکنندگان جهانی شده اید؛ رقابتی که‌ این روزها بحران اقتصادی نیز به آن دامن زده و باعث به کارگیری شیوه‌ها و روش‌های جدیدی در جذب کاربران بازار شده است.


زمانی برای سوختن ترو خشک

نوکیا به تازگی صورت‌های مالی فصل دوم خود را منتشر کرده است. غول فنلاندی در‌این گزارش سهم خود از بازار جهانی؛ 38‌درصد در فصل دوم سال 2009 اعلام کرده که نسبت به ‌پیش‌بینی‌‌های خود با یک‌درصد افزایش روبه رو شده است. همچنین گفته می‌شود که‌ این شرکت سود خود در بازار به 51‌درصد رسانده است. نوکیایی‌ها مدعی هستند که در فصل دوم بیش از 2/103‌میلیون گوشی فروخته‌اند و ‌این درحالی است که در مدت زمان مشابه در فصل گذشته تنها 2/93‌میلیون گوشی توسط‌ این شرکت به فروش رفته است. هرچند که گزارش اخیر نوکیا بیانگر بهبود نسبی شرایط ‌این شرکت نسبت به فصل گذشته‌اش است، اما با ‌این حال به نظر می‌رسد که شرایط آن‌ها همچنان همانند گذشته خوب نیست.‌این شرکت فروش خالص خود را در‌این سه ماهه 28/9‌میلیارد دلار اعلام کرده است و ‌این در حالی است که‌ این رقم 6/24‌درصد پایین‌تر مدت مشابه سال گذشته است.

بر اساس‌این گزارش، نوکیا توانسته است در‌این فصل 7/3‌میلیون نسخه از مدل 5800 را به فروش برساند که البته به ‌این عدد باید رقم 8/6‌میلیون نسخه از نوامبر گذشته تا ابتدای همین فصل را نیز اضافه کرد که در مجموع فروش‌این مدل از گوشی‌های نوکیا ماهانه به بالغ بر یک‌میلیون نسخه می‌رسد. همچنین گوشی‌های سری N و سری E هم فروشی بالای یک‌میلیون نسخه بیشتر از مدت مشابه فصل گذشته داشته‌اند. گفته می‌شود که یک سوم فروش نوکیا در ‌این فصل در خاورمیانه و آفریقا صورت گرفته است. به استثنا آمریکای شمالی که خرید و فروش گوشی‌های نوکیا در آن 9/5‌درصد با کاهش روبه‌رو بوده است؛ اما در سایر مناطق شاهد افزایش فروش نوکیا بین 4 تا 7‌درصد هستیم.

میانگین قیمت فروش نوکیا در‌این فصل به 62‌یورو کاهش پیدا کرده است و‌ این در حالی است که‌این عدد در فصل گذشته 65‌یورو بوده است.‌این مهم شاید به دلیل افزایش تولید گوشی‌های ساده یا ارزان قیمت باشد. به هر حال نوکیا برای جبران ‌این موضوع تصمیم به عرضه گل سرسبد خود؛ یعنی N97 آن هم در یک شرایط تازه تبلیغاتی گرفت. ‌این شرکت همچنین در کنار‌این مدل، گوشی 8مگاپیکسلی N86 خود را در ماه ژوئن و E75 را نیز در ماه آوریل روانه بازار کرد تا شاید بتواند با ‌این سه مدل سود و سهم خود را در بازار افزایش دهد.

همچنین منابع خبری از رایزنی‌های نوکیا با‌اینتل به منظور ساخت دستگاهی بر پایه معماری ‌اینتل خبر می‌دهد که بتوان به وسیله آن پهنای باند بیشتری در ارتباطات و نیز محاسبات به کار گرفت. گفته می‌شود که ‌این فناوری قرار است در کلاس جدیدی به سایر محصولات نوکیا اضافه شود. منابع خبری به نقل از منابع آگاه و بعضا ناآگاه خود خبر می‌دهند که ممکن است دستگاه جدید نوکیا چیزی شبیه به نوت بوک یا MIP‌های جیبی باشد؛ اما همین که نوکیا تا به حال در‌این بخش اظهارنظر رسمی‌ نداشته و ‌این خبر را نیز تکذیب نکرده است باعث‌ایجاد یک سردرگمی‌در بین سایر رقبایش شده است.

به هر حال به رغم آنکه نوکیایی‌ها برای فصل سوم سال جاری ‌پیش‌بینی‌ کرده‌اند که بازار تلفن همراه با کاهش 10‌درصدی استقبال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خود روبه‌رو است، اما همچنان در تلاش هستند که موقعیت کنونی خود را حفظ کرده و سهمشان را از بازار به 41‌درصد برسانند. گفته می‌شود که نوکیا در نظر دارد در آینده نزدیک دو پسوند X و C را نیز به سبد محصولات خود اضافه کند.
کاهش از کاهش

سونی اریکسون دیگر برند مطرح بازار، اما به تازگی اعلام کرده است که درآمد مالی‌اش در فصل دوم سال جاری نسبت به فصل قبلش پنج‌درصد کاهش داشته است؛ البته ‌این درحالی است که ‌این شرکت توانسته میانگین قیمت فروش خود را از 120‌یورو به 122یورو در فصل دوم برساند، اما با‌ این حال بحران جهانی باعث شده تا‌این کمپانی برای فصل دوم خود در سال 2009 نزدیک به 230‌میلیون یورو کاهش سود داشته باشد. هرچند که‌این خبر نسبتا بدی برای مدیران‌این کمپانی است، اما به هر حال کارشناسان‌ این شرکت سوئدی ژاپنی معتقدند که‌این رقم نسبت به کاهش درآمد 293‌میلیون دلاری ‌این شرکت در فصل قبل بهتر است. سونی اریکسونی برای بهبود شرایط خود و شاید بهتر است بگوییم برای کمتر آسیب دیدن در‌این دریای متلاطم بحران اقتصادی در فصل گذشته؛یعنی فصل دوم سال 2009 سه مدل جدید به بازار معرفی کرد. سه گوشی‌ای که‌این بار اسامی‌ آن‌ها با نام سایر مدل‌های‌ این شرکت متفاوت بود.‌ اینو، ساتیو و یاری اسامی‌سه گوشی جدید سونی اریکسون بودند.

این سه گوشی ترکیبی از قابلیت‌های ارتباطی، سرگرمی‌ و برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی است. به نظر می‌رسد که‌این روزها تقریبا تمامی ‌تولید‌کنندگان تلفن همراه اهمیت به کارگیری موضوعاتی از‌این دست را درک کرده و در کارتابل مهندسان و طراحان خود قرار داده‌اند؛ چرا که پس از فتح بازار تلفن همراه توسط گوشی چند منظوره اپل و کسب سهم قابل توجه‌ای در بازار تلفن همراه از سایر برندها، غول‌های بازار که ‌این بار خطر حضور‌ آیفون را بیشتر از قبل احساس کرده بودند از برخی از ترفندهای ‌این گوشی آمریکایی استفاده کرده و به سمت به کارگیری محتوا و تلفیقی از چند دستگاه در یک دستگاه رفته‌اند.

بر همین اساس سونی اریکسون در فصل گذشته اعلام کرد که علاوه بر تولید مدل‌های جدیدتر تمرکز خود را روی محتوا نیز به کار گرفته است؛ به شکلی که با عرضه سرویس PlayNow اقدام به تاسیس فروشگاه‌اینترنتی‌ای کرده است که کاربرانش می‌توانند از طریق آن به خرید موسیقی و فیلم و دانلود آن‌ها توسط گوشی یا رایانه خود پرداخته و در گوشی خود آن‌ها را به کار گیرند.

‌این سیاست دقیقا شبیه به همان سیاستی است که اپل پس از عرضه ‌آیفون توسط فروشگاه‌های اپل ستور یا همان فروشگاه ‌اینترنتی اپل به کار گرفته است؛ البته شاید در‌ این بخش نام اپل به دلیل اقبال بی‌نظیر محصول جدیدش بیشتر از دیگران شنیده شده باشد؛ اما باید به‌ این مطلب اعتراف کرد که پیش از اپل ‌این سیاست توسط نوکیایی‌ها و در سایتی به نام Mosh به کار گرفته شد. البته‌ایده ماش در حد و اندازه اپل ستور نبود؛ چرا که مسوولان نوکیا بعدها متوجه‌ ایرادات کار خود شدند و با راه اندازی سایت دیگری با نام Ovi امکانات ماش را به آن انتقال و کاربرانشان را به سمت آن سوق دادند.

آنچه مسلم است بحران اقتصادی باعث شده تا ‌پیش‌بینی‌‌های صورت گرفته در بازار موبایل رنگ و بوی واقعیت به خود بگیرد و سبک و سیاق برنامه‌های تجاری تولیدکنندگان تغییر کند.

هر چند که پیش تر و حتی قبل از بروز بحران اقتصادی ‌پیش‌بینی‌ شده بود که به دلیل به کارگیری فن‌آوری‌های یکسان در گوشی‌های نسل جدید تولید‌کنندگان به تدریج به کارگیری برنامه‌های دیگری رو می‌آورند؛ اما امروز‌این امر با به‌وجود آمدن فروشگاه‌های آنلاین به تدریج باز هم بیانگر به کارگیری یک تجربه یکسان در تمام برندها است. حال باید منتظر ماند و دید که ‌آیا سیاست‌ها به کار گرفته شده می‌تواند تا حدی جبران مافات برای چند تولیدکننده جهانی باشد یا باز هم به کارگیری حربه‌های تازه‌ای در ‌این بازار نیاز است؟
منبع : دنیای اقتصاد

  • ۸۸/۰۴/۳۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">