ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

لوث شدن موضوع فیلتر شبکه‌های اجتماعی

| سه شنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۴۸ ق.ظ | ۰ نظر

انتشار یک خبر دروغ و دست‌به دست شدن آن در سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر فیلترینگ شبکه‌های تانگو، لاین و واتس‌اپ جرقه‌ای بود که هفته پیش زده شد و آتش زیر خاکستر را روشن کرد.

با انتشار این خبر که ظاهرا منبع آن یکی از خبرگزاری‌های رسمی و داخلی بود اولین سوالی که به ذهن متبادر می‌شود این است که مابین تمام شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی چرا هربار این 3 شبکه در مظان اتهام قرار می‌گیرند و بحث فیلترینگ برایشان مطرح می‌شود. گفته می‌شود در خصوص این 3 شبکه شکایت‌های زیادی تاکنون به قوه قضاییه ارسال شده است حال آن که کارکرد شبکه‌های اجتماعی از اساس یکی هستند و شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند. اما آنچه در این قضیه مهم است پاک کردن صورت مساله و نوع برخورد سلبی و تنبیهی با این شبکه‌ها است. در شرایطی که به نظر می‌رسد حتی دولتمردان و روسای قوا به اتفاق نظر خاصی درباره فیلتر کردن یا فیلتر نکردن شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی نرسیده‌اند فیلترینگ این شبکه‌ها کم‌کم برای مردم لوث شده و اهمیت خود را از دست می‌دهد. تیترهایی همچون" خبر فوری... فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی به زودی… فیلتر می‌شود... فیلتر نمی‌شود" و اخباری از این دست نیز نه تنها جنبه اطلاع‌رسانی ندارند بلکه اعتماد مخاطبان را سلب کرده و باعث ایجاد نوعی ابهام در افکار عمومی می‌شوند.

همان طور که بارها در این زمینه گفته شده راه‌حل اساسی در این زمینه، فیلترینگ و پاک کردن صورت مساله نیست چرا که روش‌های متعددی برای دور زدن فیلترینگ وجود دارند و به طور قطع با فیلتر شدن یک شبکه، کاربران، شبکه‌های دیگر را جایگزین می‌کنند و مسلما این خواسته دولتمردان و تصمیم‌گیران امور نیست. نرم‌افزارها و شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی لازمه زندگی در عصر حاضر هستند و رفته‌رفته به جزو لاینفک زندگی انسان تبدیل می‌شوند بنابراین به جاست برای استفاده درست از آنها، روش‌های هوشمندانه‌تری در نظر گرفته شود. شاید فیلترینگ هوشمند و فرهنگ‌سازی در این خصوص بسیار کارآمدتر باشند بنابراین در موضوع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی رویکرد سلبی راه‌گشا نیست و باید از روش‌های ایجابی و فرهنگی بهره برد.(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۳/۱۰/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">