ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

لیست فیلترینگ دو هفته یکبار به روز می شود

| چهارشنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۸۵، ۰۳:۲۲ ق.ظ | ۰ نظر

کلیه فراهم‌‏آورندگان خدمات اینترنتی طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ، موظف به پالایش فضای اینترنتی هستند.

یک مقام مسوول در شرکت فناوری اطلاعات (دیتا) ، در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، با تاکید بر این که دیتا تنها مجری عملیات فیلترینگ است و سیاست‌‏گذار و تعیین کننده فیلترینگ نیست ، اظهارداشت: مرجع قانونی کمیته تعیین مصادیق پایگاه‌‏ها? اینترنت? وظیفه سیاست‌‏گذاری در خصوص سایت‌‏های فیلترینگ را بر عهده دارد.
وی ، با بیان این که لیست سایت‌‏های غیرمجاز از طریق این کمیته به شرکت دیتا ابلاغ می‌‏شود ، گفت: این ابلاغیه باید بر سیستم‌‏های فیلترینگ انجام شود.

وی ، در خصوص تفاوت سایت‌‏های فیلتر شده توسط ISPهای مختلف با بیان این که بعضی از شرکت‌‏های اینترنتی تحت عنوان ISP زیرزمینی فاقد مجوز هستند ، افزود: شرکت‌‏هایی که تحت مجوز و نظارت انجمن ISPها هستند ، موظف به رعایت قوانین فیلترینگ خواهند بود و باید از لیست ابلاغی استفاده کنند.

این مقام مسوول ، در خصوص دلایل اشتباه در فیلتر شدن بعضی سایت‌‏ها، گفت: عدم دقت اشخاص که آن سایت‌‏ها را تست می‌‏کنند و همچنین وجود کلمات و صفحاتی در آن سایت که غیرمجاز تشخیص داده شود می‌‏تواند از دلایل اشتباه در فیلتر باشد که معمولا پس از اعلام ، رفع خواهد شد.

وی ، با تاکید بر این که اعتراض نسبت به فیلتر شدن سایت‌‏ها رسیدگی خواهد شد ، گفت: بانک اطلاعاتی فیلترینگ با دقت بالا و اشتباه کم‌‏تر می‌‏تواند این مشکلات را تا حد زیاد? رفع کند.

این مقام مسوول در شرکت دیتا ، با بیان این که فیلترینگ در همه نقاط دنیا اعمال می‌‏شود ، تصریح کرد: آمریکا به عنوان بزرگ ‌ترین و بهترین تولیدکننده محصولات فیلترینگ است.

وی ، افزود: اگرچه کشورهای دنیا اختلافات فرهنگی فاحشی با ما دارند ، اما در استفاده از سیستم‌‏های فیلترینگ بسیار دقیق هستند.

این مقام مسوول در شرکت دیتا، انجام سیستم فیلترینگ کشورهای پیشرفه دنیا را در سه سطح ارزیابی کرد و گفت: فیلترینگ در این کشورها در سطح ارایه دهندگان خدمات اینترنتی ، مراکز آموزشی علمی تحقیقاتی و در سطح خانواده اعمال می‌‏شود.

وی ، با اشاره به کشورهایی نظیر چین و نیز کشورهای اروپایی ، اعمال سیستم فیلترینگ را در این کشورها عادی دانست و خاطرنشان کرد: در کشورهای مسلمان مانند عربستان و امارات متحده عرب? نیز فیلترینگ اعمال می‌‏شود ، به طوری که در کشور عربستان اینترنت این کشور در دانشگاهی پیاده‌‏سازی شده و بعد از پالایش سایت‌‏های اینترنتی ، قابل استفاده خواهد بود.

این مقام مسوول شرکت دیتا ، ادامه داد: فیلترینگ مختص ایران نیست و جزء سرویس‌‏هایی است که بر روی شبکه اینترنت ارایه می‌‏شود.

وی ، تصریح کرد: فیلترینگ مقوله‌‏ای کاملا علمی ، فنی و کاربردی است ، به طوری که با یک جستجوی ساده روی کلمه فیلترینگ می‌‏توان با انواع اطلاعات در این زمینه دست یافت که این امر نشان دهنده عمومیت قضیه فیلترینگ است.

وی ، در پایان گفت: فضای اینترنت فضایی در حال رشد و مطرح در ایران است که به دلیل جذابیت و تازگی دارای مشکلاتی نیز هست.

  • ۸۵/۰۵/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">