ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پایگاه اینترنتی دیلی بیست نوشت : یک شرکت که با جاسوسان و ژنرال های آمریکایی همکاری می کند ارائه خدمات اینترنتی به جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرده است.
ساختمان این شرکت که GTT Communications Inc. نام دارد در نزدیکی مقر سیا قرار دارد. این شرکت با بسیاری از نهادهای اطلاعاتی آمریکایی در زمینه اپراتورهای ماهواره ای همکاری می کند.
این شرکت هیچ گونه بیانیه ای در ارتباط با شبکه کابلی زیر دریا که خدمات اینترنتی به ایران یا دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس ارائه می کند، صادر نکرده است.(یکی از این کابل ها از سواحل بندر بوشهر می گذرد که یک نیروگاه هسته ای در آن قرار دارد.)
خبر ارائه خدمات اینترنتی از سوی این شرکت به ایران ماه مه گذشته در توئیتر اعلام شد اما دو طرف از آن زمان سکوت اختیار کرده اند.
ارقام فنی نشان می دهد ماه هاست که شرکت جی تی تی در حال ارائه خدمات اینترنتی به ایران است.
جمهوری اسلامی سالهاست که با شرکت های امریکایی کار نمی کند. مجموعه ای پیچیده از رژیم تحریم ها سبب منزوی شدن رژیم تهران و مانع تراشی بر سر تلاش هایش برای رسیدن به یک سلاح هسته ای شده است. این تحریم ها همچنین سبب ایجاد محدودیت هایی بر سر فروش کالا و خدمات از سوی شرکت های آمریکایی به ایران حتی از طریق واسطه شده است.
اما سال گذشته، وزارت خزانه داری آمریکا -که برنامه تحریم ها را مدیریت می کند- با صدور بیانیه ای فروش «خدمات اتصال اینترنت در سطح مصرف کننده» را قانونی اعلام کرد. این موضوع سبب هموار شدن راه برای جی تی تی و دیگر شرکت های آمریکایی شد که خواستار سرمایه گذاری در بازار خدمات اینترنت در ایران بودند. به لطف افزایش قابل توجه کاربران تلفن های همراه جدید بازار ایران بازاری پرسود برای شرکت های خارجی محسوب می شود.
دوگ مادوری مدیر شرکت تحقیقاتی دین که بر فعالیت های اینترنتی نظارت می کند، در گفتگو با دیلی بیست اعلام کرد این شرکت ارائه پهنای باند برای شرکت تلکام دولتی ایران TIC را از طریق کابل زیر دریای در خلیج فارس در روز دهم ماه ژوئن آغاز کرد.
این اتفاق حدود یک ماه قبل از آن رخ داد که آمریکا، ایران و دیگر قدرت های جهانی از دست یابی به توافقی با هدف محدود کردن برنامه هسته ای ایران در ازای برداشته شدن برخی از تحریم ها خبر دادند.
مادوری گفت این مقامات ایرانی هستند که از حجم دقیق ترافیک اینترنتی در ایران که از طریق شرکت جی تی تی تأمین می شود، اطلاع دارند. مادوری نخستین کسی بود که ماه گذشته به حضور این شرکت در ایران اشاره کرد.
او در عین حال گفت اینترنت ایران به صورت موثری متشکل از حدود پنج هزار خطوط شبکه ای است و در اوج ترافیک اینترنتی در ماه اوت، «جی تی تی در همه خدمات اینترنتی در سطح بین المللی مشارکت داشت» به گونه ای شانزده ممیز شش دهم درصد از حجم ترافیک اینترنتی جهان را بر عهده داشت.
آن روت سخنگی شرکت جی تی تی در پاسخ به سوالی درباره جزییات فعالیت های این شرکت در ایران اعلام کرد پس نهایی شدن شراکت با ایران می تواند به جزییات بیشتری در باره این همکاری اشاره کند.
روت در عین حال گفت این شرکت تحریم ها را نقض نکرده است و فعالیت هایش در راستای «سیاست آمریکا در جهت تسهیل روند ارسال اطلاعات به و از ایران بوده است.»
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سخنگوی جی تی تی همچنین گفت نهایی شدن این توافق چندین هفته دیگر طول خواهد کشید. اما ارقام فنی نشان می دهد جی تی تی ماه هاست که در حال ارائه خدمات اینترنتی در ایران است.
روت گفت: «جی تی تی در حال انجام مراودات تجاری در ایران یا با دولت ایران نیست. هر گونه ترافیک اینترنتی ناشی از ایران که شبکه جی تی تی در آن مشارکت دارد به صورت مستقیم از سوی شرکای این شرکت در خاورمیانه تأمین می شود.»
ارائه خدمات اینترنتی از سوی شرکت جی تی تی سبب بروز سوالاتی در این باره شده است که چرا یک شرکت نزدیک به دولت و جامعه اطلاعاتی آمریکا پهنای باند به کشوری بفروشد که همچنان دشمن راهبردی آمریکا محسوب می شود.
با وجود دست یابی به توافق هسته ای، ایران در حال اعزام شماری نظامی به سوری برای مبارزه با شورشیانی است که در حال جنگ با نیروهای بشار اسد هستند. ایران بخشی از محور قدرت در حال ظهور با روسیه است که در حال انجام حملات هوایی برای بر سر قدرت نگه داشتن دیکتاتور سوریه بر سر قدرت و حفظ نفوذ روسیه در خاورمیانه است. اما ایران از نظر اقتصادی نیز در تلاش برای گسترش فعالیت های اقتصادی خود است. و این موضوع فرصت هایی را در اختیار شرکت های فن‌ آوری آمریکایی قرار می دهد.
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">