ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گفتگوی زنده‌ پارک‌شهر با رییس اتحادیه‌ فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری و گوشی تلفن‌همراه و لوازم جانبی با سخنگوی سازمان تعزیرات در خصوص محتکرانی که سبب گرانی تلفن همراه و تبلت در این بازار شده‌اند به نتیجه‌ای نرسید.
شنبه‌ گذشته، ابراهیم درستی، رییس اتحادیه‌ صنفی فروش تلفن همراه در گفتگو با کارشناس رادیو تهران اعلام کرده بود که در گفتگوی بعدی‌اش با این رسانه لیست و اسامی محتکران گوش تلفن همراه در این صنف را به مردم ابلاغ خواهد کرد با این وجود در گفتگوی امروز این فعال اقتصادی با رادیو تهران هیچ لیستی از محتکران به مخاطبان این رسانه ارایه نشد.
ابراهیم درستی، هفدهم خردادماه در برنامه‌ پارک‌شهر گفت: برای کالایی که امروز در بازار وجود دارد و از تاریخ یک بهمن ۹۸ وارد بازار شده، ۶۴۳ میلیون دلار هزینه‌ ارزی شده است. این کالاهای وارداتی در حدود یک میلیون و ۵۳۳ هزار کیلوگرم بوده و هنوز آمار به صورت تفکیکی به صنف ما گزارش داده نشده است.
وی صراحتا در این برنامه‌ صبحگاهی رادیو تهران اعلام کرد اگر چیزی به نام احتکار در رابطه با تلفن همراه وجود دارد تعزیرات نباید برای اجرای قانون خود را درگیر واحدهای صنفی کند بلکه واردکنندگان تلفن همراه باید اعلام کنند کالاهای وارداتی را به چه کسانی فروخته‌اند و از این طریق مقصران گرانی بازار موبایل و تبلت برای مردم مشخص شود.
در ادامه یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی نیز به جمع این گفتگو پیوسته و از درستی پرسید: شما بهتر می‌دانید عمده فروشان تلفن همراه چه کسانی هستند. ما در تعزیرات وطیفه داریم منافع مصرف‌کننده را حفظ کرده و رییس اتحادیه‌های اصناف هم باید متخلفان را به ما معرفی کنند تا با آنان برخورد قانونی کنیم.
درستی گفت: فرق گران با گران در بازار زیاد است. آیا واردکنندگانی که دی و بهمن ۹۸ با ارزش دلار آن روز، موبایل وارد کشور کردند با وارد کنندگانی که با نرخ دلار این روزها کالا وارد می‌کنند برابرند؟
سخنگوی سازمان تعزیرات در بخش دیگری از این گفتگو افزود: آقای درستی مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌ها داشتند و در آن مصاحبه اعلام کردند حدود ۶ میلیون دستگاه تلفن همراه وارد کشور شده است. متاسفانه این روزها مشکل این است که ارز دولتی و نیمایی برای وارد کردن این کالاها تخصیص داده شده است یا خیر. بنده وارد‌کننده‌ای می‌شناسم که هفته‌ای ۵۰ الی ۶۰ هزار موبایل را وارد کشور می‌کند. ایشان می‌گوید مشکل واردات و بحث تلفن همراه این است که وارد کنندگان اصلی تلفن همراه، تنها منتظرند ببینند ارز به چه قیمتی به دستشان می‌رسد در صورتی که او می‌گوید من از محل صادرات خودم ارز را تامین کرده و تلفن را وارد می‌کنم.
رایگانی گفت: اگر قرار بود هر کسی تلفن همراه وارد کند و صرفا منتظر باشد که دولت به او ارز نیمایی بدهد تا این کالاها را وارد کند، قابل قبول نیست. قرار نیست وارد کننده سرمایه‌ اولیه‌اش را از جیب مردم تامین کند. او باید برای ورود به این فعالیت اقتصادی سرمایه‌ کافی داشته باشد. همین الان با همین وضعیت موجود وارد کننده‌ای که با او صحبت کرده‌ام ادعا دارد روی گوشی دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی، یک میلیون تومان سود کشیده‌اند و دلالان تلفن همراه عرصه را بر مردم تنگ کرده‌اند.
درستی در این رابطه مدعی است مغازه‎‌داران تلفن‌همراه و تبلت در رابطه با گرانی‌ها مقصر نیستند و در این میان این مساله مطرح است که وارد کننده‌ها چرا کالاهای خود را به دلال‌ها می‌دهند.
رایگانی در این رابطه گفت: وارد کنندگان کالای خود را به عمده‌فروشان می‌دهند و اتحادیه کاملا از تعداد و لیست عمده فروشان این کالاها آگاه است و باید دلال‌ها را در همین راستا شناسایی کرد. در حال حاضر کسی در این صنف واسطه است که کد دارد و در صنف فعال است بنابراین رییس اتحادیه باید متخلفان را به تعزیرات حکومتی معرفی کرده و این سازمان با آنان برخورد قانونی کند.
درستی در اعتراض به این ادعا گفت: وارد‌کننده می‌داند گوشی را به چه کسی داده است. واردکنندگان زیر نظر ما نیستند و ما نمی‌توانیم متخلفان اصلی را به درستی شناسایی کنیم.
با این وجود رایگانی تاکید کرد اینها عمده‌فروش‌های صنف شما هستند و اتحادیه مگر چند عمده فروش دارد که نمی‌تواند مقصر و گران‌فروش اصلی را به ما معرفی کند.
درستی در این رابطه گفت: عمده‌فروش‌ها سه درصد حق اضافه کردن سود دارند و نمی‌توانند تخلفی را تا این علنی انجام دهند.
رایگانی نیز گفت: طبق قانون نظام صنفی اتحادیه موظف است تخلفات موجود در واحدهای صنفی خود را به تعزیرات گزارش دهد. به نسبت تخلفاتی که وجود دارد متاسفانه چیزی که به تعزیرات گزارش داده می‌شود بسیار کم است.
رییس اتحادیه‌ی این صنف نیز افزود: الان هم اتحادیه این وظیفه را مرتبا انجام می‌دهد اما واحدهای صنفی توان احتکار ندارند و توان شناسایی محتکران گوشی تلفن همراه در اتحادیه‌ی صنفی فروشندگان تلفن همراه و لوازم جانبی آن وجود ندارد.
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">