ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ماهواره "ناهید 1" و "پارس 1" آماده پرتاب

| يكشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۰۸:۵۱ ق.ظ | ۰ نظر

رئیس سابق پژوهشگاه فضایی ایران بهره‌برداری از "بالن بام 1" برای زائرین اربعین و خدمت رسانی بعد از زلزله سر پل ذهاب، "کشتی فضایی" و طراحی و ساخت ماهواره را از جمله دستاوردهای این پژوهشگاه عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، حسن حدادپور امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس پژوهشگاه فضایی با بیان اینکه از دو سال گذشته مسئولیت ریاست این پژوهشگاه را بر عهده گرفتم، افزود: در جلسه هفته گذشته شورای معاونان که در وزارت ارتباطات برگزار شد، بخش فضایی به عنوان یک بخش دارای برنامه راهبردی و استراتژیک معرفی شد.

وی با بیان اینکه در بخش فضایی این پژوهشگاه در دو حوزه "ماهواره‌های سنجشی" و "مخابراتی" مطالعات ما متمرکز شد، اظهار کرد: ماهواره "پارس 1" به عنوان یک "ماهواره سنجشی" در این پژوهشگاه در دست ساخت است و در ادامه آن طراحی و ساخت ماهواره‌های پارس 2 و 3 تا سال 1400 در دستور کار ما قرار دارد.

حدادپور با بیان اینکه در بخش "ماهواره‌ای مخابراتی" نیز دو پروژه تعریف شد که تبدیل به قرارداد شده است و امیدواریم در افق سال 1400 به برنامه‌های مورد نظر دست یابیم.

رئیس سابق پژوهشگاه فضایی با تاکید بر اینکه ما در کنار تدوین نقشه راه محصولات فضایی نقشه راه فناوری‌های فضایی را نیز تدوین کردیم، خاطرنشان کرد: بر این اساس 34 پروژه فناورانه را تعریف کرده و در دستور کار قرار دادیم.

وی در عین حال با بیان اینکه این پژوهشگاه تنها نباید به محصولات فضایی توجه کند، اضافه کرد: بر این اساس ما نباید تنها به طراحی و ساخت ماهواره متمرکز شویم و باید به سمت استفاده از سایر خدمات ماهواره‌ای حرکت کنیم که بر این اساس طراحی و ساخت سکوهای استراتوسفر را در دستور کار قرار دادیم.

به گفته وی این نوع محصولات از جمله محصولات ارزان قیمت در دنیا است که پژوهش در حوزه آن وجود دارد و این تحقیقات نیز در پژوهشگاه فضایی در حال انجام است.

حدادپور، طراحی و ساخت بالن‌های بام 1 و 2  و کشتی فضایی را از جمله این محصولات دانست و گفت: ما بعد از طراحی بالن‌های بام 1 و 2، کشتی فضایی را در دستور کار قرار می‌دهیم.

رئیس سابق پژوهشگاه فضایی ایران همچنین به میزان پیشرفت پروژه‌های فضایی در این پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: پروژه ماهواره "ناهید 1" در حال حاضر پیشرفت‌های زیادی دارد و تمام طراحی و ساخت آن به پایان رسیده و باید برای پرتاب آن اقدام شود.

وی با اشاره به طراحی و ساخت ماهواره "ناهید 2" و ماهواره "پارس 1" گفت: زمانی که ریاست این پژوهشگاه را بر عهده گرفتم، این ماهواره تنها 5 درصد پیشرفت داشته است که در حال حاضر ماهواره "پارس 1" آماده پرتاب است و ماهواره "ناهید 2" در اواخر سال آینده آماده پرتاب خواهد شد.

حدادپور بلوک انتقال مداری را از دیگر طرح‌های این پژوهشگاه عنوان کرد و افزود: بلوک انتقال مداری، عمق نفوذ ما در فضا و گسترش فعالیت‌های ما است و امکان دستیابی ما به مدار 7 کیلومتر را فراهم می‌کند.

به گفته وی، این طرح در زمان در اختیار گرفتن ریاست 7 درصد پیشرفت داشته و در حال حاضر این پروژه با پیشرفت 70 درصدی مواجه است.

رئیس سابق پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به اجرای طرح رادار هواپایه و ارسال تصاویر از طریق این رادار، خاطرنشان کرد: فاز تجمعی مرکز یکپارچه سازی و آزمون از دیگر اقدامات انجام شده در این پژوهشگاه است که با انجام آن ماهواره ایران سطح 1 پشتیبانی می‌شود.

وی با اشاره به خدمات ارائه شده از سوی بالن بام 1 گفت: خدمات این بالن به زوار اربعین و همچنین بعد از زلزله سر پل ذهاب خدمات‌رسانی اینترنتی را ارائه می‌داد و امسال نیز از خدمات آن استفاده خواهد شد، ضمن آنکه بالن بام 2 نیز در دست طراحی و ساخت است.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم از خدمات بالن بام 2 در مدیریت بحران استفاده کنیم، اضافه کرد: کشتی فضایی نیز از دیگر پروژه‌های ما است که امکان استفاده از لایه استراتوسفر برای داده‌های مخابراتی را فراهم می‌کند.

رئیس سابق پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به نقشه راه فناوری‌های فضایی در پژوهشگاه ادامه داد: پروژه پیاده‌سازی پایلوت اینترنت اشیاء در حوزه کشاورزی از دیگر طرح‌های این پژوهشگاه است که در دشت مغان اجرایی شد و امیدوارم این طرح به سایر کشور تسری یابد.

حدادپور، آشکارساز و ردیاب و پهپاد پستی را از دیگر طرح‌های این پژوهشگاه عنوان کرد و افزود: یکی از چالش‌های ما این است که دانشگاه‌ها خود را رقیب پژوهشگاه ‌می‌دانند که با برنامه‌های راهبردی که در این پژوهشگاه تعریف کردیم، موفق به انعقاد تفاهمنامه‌هایی با دانشگاه‌ها به منظور اجرای پروژه‌های مشترک شدیم.

وی با بیان اینکه 200 طرح پژوهشی در راستای نیازهای آینده با دانشگاه‌ها اجرایی شد، ادامه داد: این پژوهشگاه موفق به ارائه 42 مقاله ISI و 11 مورد استاندارد شده است.

رئیس سابق پژوهشگاه فضایی ایران همچنین ابراز امیدواری کرد که فناوری‌های فضایی تولیدشده در آینده مورد استفاده قرار گیرد و شاهد روزی باشیم که به بهره‌برداری از ماهواره‌های بومی دست یافته‌ باشیم و نیازی به بیگانگان نداشته باشیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">