ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ماهواره‌های دوستی، ظفر و پیام عملیاتی نبودند

| يكشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۵:۴۲ ب.ظ | ۰ نظر

سرپرست معاونت فناوری فضایی سازمان فضایی ایران گفت: بر‌اساس پیش‌بینی‌ها تا پایان شهریور ماه سال جاری طراحی مفهومی ماهواره پارس 1 انجام می‌شود.

وزارت ارتباطات - مجتبی سرادقی افزود: ساخت ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی از برنامه‌های راهبردی ما در حوزه ماهواره‌هاست  که در حوزه ماهواره‌های مخابراتی ناهید 1 در مرحله تحویل‌گیری قرار دارد  و قرارداد ناهید 2 نیز منعقد شده است.

وی گفت: در سال‌های گذشته این سازمان ساخت ماهواره‌های سنجشی را به 3 دانشگاه علم و صنعت، شریف و امیر کبیر واگذار کرده بود  که در سطح آزمایشگاهی کاربرد داشتند و عملیاتی نبودند.

سرادقی ادامه داد: پروژه صنعتی شریف ماهواره دوستی بود که در مرحله پرتاب است و ماهواره ظفر در دانشگاه علم و صنعت تولید شد و محصول دانشگاه امیرکبیر ماهواره پیام بود که رونمایی شده است. تمام این فعالیت‌ها تجربیات کشور در حوزه ماهواره‌های سنجشی در چند سال گذشته است.

وی گفت: هر ماهواره در مسیر قرارگرفتن در مدار خود دارای چندین محصول است که از طراحی آغاز می‌شود و نخستین مدلی که از ماهواره ساخته می‌شود، مدل مهندسی آن است که برای شرایط فضایی هنوز آماده نیست و در این مرحله یک رونمایی انجام می‌شود و مرحله بعد ساخت مدل کیفی است و در انتها نیز مدل پروازی آن ساخته می‌شود تا در مدار قرار گیرد. 

وی با بیان تجربیاتی که در حوزه ساخت ماهواره‌های سنجشی به دست آمده است، گفت: با توجه به سوابقی که در این زمینه بود، مقرر شد شکل کار با دانشگاه‌ها تغییر کند و هر کدام از دانشگاه‌ها در زمینه‌ای از ساخت ماهواره همکاری داشته باشند و نتیجه کار در جایی به‌صورت متمرکز تبدیل به محصول شود.

سرادقی افزود: در چند سال گذشته ماهواره‌ها با کاربرد تحقیقاتی ساخته می‌شدند در صورتی ما در‌حال‌حاضر نیاز به ساخت ماهواره‌های عملیاتی داریم؛ اما ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های یک دانشگاه برای این کار کافی نیست.

وی درباره پروژه ماهواره پارس 1 گفت: مهم‌ترین دستاورد این پروژه انجام آن ازطریق بخش خصوصی است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">