ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سوسن صادقی- ماهواره‌های مخابراتی ناهید تا 2 سال آینده در مدار قرار می‌گیرند. این خبر عصر شنبه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای فناورانه متخصصان و محققان پژوهشگاه فضایی ایران اعلام شد. این مراسم به مناسبت هفته جهانی فضا (4 تا 10 اکتبر/ 12 تا 18 مهر)، با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، منوچهر منطقی رئیس سازمان فضایی کشور و حسن حدادپور رئیس پژوهشگاه فضایی ایران و محققان در این پژوهشگاه برگزار شد.
تجاری‌سازی محصولات فضایی
در این مراسم رحیم احسانی رئیس پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران گفت: دو ماهواره ناهید 1 و ناهید 2 ماهواره عملیاتی و کاربردی مخابراتی هستند که در یکی دو سال آینده در مدار قرار می‌گیرند.
احسانی با بیان اینکه ماهواره «سها» نیز ماهواره سنجشی است، گفت: هر سه این ماهواره‌ها مرحله طراحی مفهومی را پشت سر گذاشته و در مرحله نمونه مهندسی هستند و در نهایت پس از طی مرحله نمونه کیفی، طبق برنامه زمان‌بندی در مدار قرار خواهند گرفت.
وی افزود: حوزه پژوهشگاه فضایی در ساخت ماهواره پیشرفت زیادی کرده است و یکی از این ماهواره‌های ساخته شده ماهواره سنجشی است که برای تصویربرداری از سطح زمین از آن استفاده می‌شود و نوع دیگر ماهواره مخابراتی است که ساخت و توسعه آنها با توجه به قرارداد با سازمان فضایی در دستور کار است‌.
در حاشیه این نمایشگاه سورنا ستاری معاون علمی فناوری ریاست جمهوری نیز گفت: تجاری‌سازی محصولات فضایی از اولویت‌های معاونت علمی کشور است. وی با بیان اینکه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان بخصوص در حوزه سرویس‌دهی خدمات کشاورزی و صنعتی مورد نظر است و در حال پیگیری این 2 موضوع هستیم، افزود: در حوزه فضایی اتفاقات خوبی رخ داده است. نگرش جدید سرویس دهی خدمات در بخش‌های مختلف در حوزه فضایی ایجاد شده است که سرویس‌های مختلفی به بخش‌های مختلف کشور ارائه می‌دهند.
وی گفت: پژوهشگاه فضایی ایران در رشد فناوری فضایی کشور نقش ویژه‌ای داشته است البته علاوه بر این پژوهشگاه، پژوهشکده‌های اقمار‌ی دیگر در سراسر کشور سرویس‌های خوبی را در حوزه فضایی به بخش‌های مختلف کشور ارائه می‌دهند.
همچنین در این مراسم حسن حدادپور رئیس پژوهشگاه از اجرای
15 پروژه ماهواره‌ای در کشور خبر داد و گفت: سعی می‌کنیم در تعریف پروژه‌های جدید روی پروژه‌های عملیاتی کار شود. حدادپور پروژه‌های کلیدی پژوهشگاه فضایی ایران را مهم برشمرد و افزود: طراحی و ساخت ناهید ۱، طراحی و ساخت ماهواره ناهید ۲، طراحی و ساخت ماهواره سها، طراحی و ساخت بلوک انتقال مداری و فاز دوم آزمایشگاه سیستمی از جمله مهم‌ترین آنها است و ماهواره ناهید ۱ آماده پرتاب و سایر پروژه‌ها در حال انجام و توسعه است.
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به دستاوردهای جدید این پژوهشگاه افزود: محموله «سنجشی سار» جزو دستاوردهای جدید پژوهشگاه بود که در این نمایشگاه معرفی شد. همچنین برخی از تکنولوژی‌های خاص در موتور
انتقال مداری و اینترنت اشیا و کاربرد در حوزه کشاورزی از دیگر دستاوردهایی بود که در این نمایشگاه به نمایش درآمد از این‌رو امیدواریم تا انقباضی که در پروژه‌ها انجام می‌شود، پروژه‌ها به سمت چند پروژه محدود و مؤثر هدایت شود.
تعجیل در کارهای فضایی
گفتنی است در حاشیه این نمایشگاه حسن حدادپور رئیس پژوهشگاه فضایی در پاسخ به این سؤال که دستارودهای دولت تدبیر و امید را در بخش فضایی چگونه ارزیابی می‌کنید به «ایران» گفت: در دولت یازدهم در حوزه فضایی چندین ماهواره مانند ناهید یک، ماهواره امیرکبیر، بلوک انتقال مداری و ماهواره بر سیمرغ جمع شده است که همه دستاوردهای بسیار خوب دولت یازدهم هستند. وی درباره ماهواره‌های مخابراتی نیز گفت: از زمانی که این بخش به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محول شده، پروژه‌های مخابراتی گسترش یافته و پیگیری پروژه‌ها به خوبی انجام شده است.
منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی نیز به «ایران» گفت: در تمام دوره‌های ریاست جمهوری روی پیشرفت هوا و فضا همیشه حساسیت وجود داشته و کارها و کاوش‌های زیادی در این زمینه انجام شده است. در بخش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز بخش هوا و فضا در بخش الف قرار گرفته است. از سوی دیگر در ماده 43 مصوبه رفع موانع تولید نیز بر اولویت داشتن هوا و فضا تأکید شده است ولی این حوزه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
رئیس مرکز ملی فضایی با بیان اینکه پتانسیل خوبی در بخش علمی کشور وجود دارد و سرعت بالا است، افزود: ولی سرعت کشور در هوا و فضا نسبت به همسایه‌ها کند است، چرا که تمام همسایه‌های ایران بی‌محابا در بخش هوا و فضا سرمایه‌گذاری می‌کنند. از سوی دیگر چون همسایه‌ها سرمایه‌گذاری کلانی را در این زمینه انجام داده‌اند این امر می‌تواند برای نیروی تحصیلکرده ما بسیار جذاب باشد و نیروهای ما را جذب کنند از این‌رو باید در این حوزه به کارها شتاب ببخشیم.
منطقی در پاسخ به این سؤال که برای جلوگیری از فرار مغزهای احتمالی بخش هوا و فضا کشور به کشورهای همسایه چه باید کرد، گفت: نیروهای داخلی بیشتر تمایل دارند برای کشور خودمان کار کنند و راندمان در این زمینه خوب است ولی با این حال باید پروژه‌های زیادی را در زمینه هوا و فضا و با سرعت بیشتر تعریف و اجرایی کنیم چرا که وقتی سرعت زیاد باشد هر روز به دستاوردهای جدیدتری می‌رسیم و نسبت به دستاوردهای دولت‌های همسایه بیشتر
خواهد بود.
منطقی با بیان اینکه حوزه فضا به دو بخش تخصصی مخابراتی و زیست فناوری و کاربری تقسیم می‌شود، گفت: در بخش مخابراتی حمایت‌های خوبی را از سمت وزارت ارتباطات شاهد هستیم ولی بخش‌های دیگر زیست فناوری و... علاوه بر بودجه وزارت ارتباطات به بودجه‌های ملی نیاز دارد.
برنامه‌ریزی از طراحی تا پرتاب
بهزاد حکیمی رئیس پژوهشکده سامانه‌های ماهواره‌ای درباره دستاوردهای دولت تدبیر و امید هم به «ایران» گفت: در دولت قبل بحث کاوشگر‌ها، پرتاب موجود زنده و بازیابی مطرح بود و این بخش نیز به خوبی مراحل خود را گذراند و به موفقیت‌هایی دست یافتیم ولی در دولت تدبیر و امید بیشترساخت ماهواره‌ها مطرح است و حمایت‌های مالی خوبی نیز بخصوص از سوی وزارت ارتباطات شده است. حکیمی با بیان اینکه در دولت قبل تعداد پروژه‌ها زیاد بود، افزود: برخی از این پروژه‌ها به دلایل مختلفی از جمله تحریم پایان نمی‌یافت و برخی هم بر اساس تغییر سیاست‌ها در ابتدای راه طراحی متوقف و پروژه جدید تعریف می‌شد اما خوشبختانه اکنون تنوع پروژه‌ها کمتر شده است و پروژه‌ها با اهداف مشخصی با رسیدن به محصول نهایی تعریف می‌شود. به عبارتی اکنون برنامه‌ریزی به گونه‌ای شده است که از طراحی تا تولید و پرتاب مد نظر است.
رحیم احسانی رئیس پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران هم با بیان اینکه حوزه فضا در دولت تدبیر و امید پیشرفت قابل چشمگیری کرده است، به «ایران» گفت: در 4 سال گذشته چندین ماهواره آماده شده و چند ماهواره دیگر هم در حال آماده شدن است. امیدواریم در دور دوم دولت تدبیر و امید ماهواره‌های حوزه مخابراتی و سنجشی را به صورت عملیاتی اجرا کنیم تا مردم از نتایج آن بهره‌مند شوند.
احسانی در پاسخ به این سؤال که بعد از پیوستن پژوهشگاه فضایی ایران به وزارت ارتباطات (8 بهمن ماه سال 93) آیا بهبودی را در این بخش شاهد هستیم یا خیر به «ایران» گفت: این اتفاق خوبی بود که رقم خورد، چرا که بخشی از کارهایی که در این پژوهشگاه انجام می‌شود در راستای مأموریت‌های وزارت ارتباطات است. از آنجایی که وزارت ارتباطات منابع مالی خوبی دارد و برنامه‌ریزی مجددی بدرستی صورت گرفته از این‌رو روند رو به رشد را شاهد هستیم و امیدواریم در آینده بهتر از این نیز بشود.
رحیم اقراء رئیس پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی مستقر در شیراز نیز به «ایران» گفت: محورهای کاری که در برنامه ششم توسعه برای پژوهشکده شیراز تعریف شده بود به قسمت بزرگی از آن دست یافته و توانستیم آن را اجرایی کنیم.
اقراء افزود: در این دولت بودجه خوبی نیز در اختیار پژوهشکده‌ها قرار گرفته است از این‌رو توانستیم پروژه‌های خود را به خوبی به پیش ببریم. به‌عنوان مثال در این پژوهشکده حسگرهای فضایی، باتری‌های لیتیوم دار، رادار دهانه مصنوعی و سنسور‌ها (خورشیدی، مغناطیسی و افق زمین) و... نمونه‌های مهندسی آن ساخته شده است و تا سال آینده نمونه‌های کیفی آن و قابل کاربرد در ماهواره را اجرا می‌کنیم. در همین دولت ساخت باتری‌های ماهواره سها (نخستین ماهواره سنجشی عملیاتی) و ماهواره مخابراتی ناهید به ما واگذار شده که تا 3 ماه آینده تحویل می‌شود.

نیم نگاه
حوزه پژوهشگاه فضایی در ساخت ماهواره پیشرفت زیادی کرده است و یکی از این ماهواره‌های ساخته شده ماهواره سنجشی است که برای تصویربرداری از سطح زمین از آن استفاده می‌شود
سرعت کشور در هوا و فضا نسبت به همسایه‌ها کند است، چرا که تمام همسایه‌های ایران بی‌محابا در بخش هوا و فضا سرمایه‌گذاری می‌کنند(روززنامه ایران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">