ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مایکروسافت و گوگل رو در رو شدند

| شنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۸۶، ۰۴:۰۳ ب.ظ | ۲ نظر

در حالی که دومین غول جست‌وجوگر اینترنت یعنی شرکت یاهو روزهای چندان خوبی را در اداره مجموعه خود سپری نمی‌کرد، طرح یک پیشنهاد 6/44 میلیارد دلاری سرنوشت و آینده این شرکت را در مسیر جدیدی قرار داد.

سرانجام و براساس پیش‌بینی کارشناسان، اتفاقی که همگان منتظر وقوع آن بودند رخ داد و ابرشرکت مایکروسافت که دیگر نتوانست حرص و ولع سیری‌ناپذیر خود را برای ورود به عرصه‌های جدید اینترنت پنهان کند برای خرید یاهو ابراز تمایل کرد.

پیشنهادی که سرانجام دو غول فضای مجازی یعنی مایکروسافت و گوگل را رو در روی هم قرار داد و حتی موضع‌گیری و پشتیبانی رسمی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا را به همراه داشت.

این در حالی است که تنها طرح پیشنهاد یادشده، ارزش سهام شرکت یاهو را 48 درصد در روز جمعه افزایش داد.

روز جمعه دیوید فیلو 41 ساله یکی از پایه‏گذاران یاهو وقتی از خواب بیدار شد یک میلیارد دلار پول دار‏اتر شده بود. او 78 میلیون سهم از سهام یاهو را در اختیار داشت که پس از پیشنهاد مایکروسافت برای خرید سهام یاهو از 5/1 میلیارد دلار به 4/2 میلیارد دلار افزایش یافته بود.

همکار وی، جری یانگ هم‌چندان بی‏نصیب نبود. جری 39 ساله 52 میلیون سهم از سهام یاهو را در اختیار داشت که اکنون بر اساس پیشنهاد 31 دلاری مایکروسافت برای هر سهم، بهای سهام یاهو از حدود 20 دلار به 28 دلار افزایش یافته و دارایی‏های او از پنجشنبه بعدازظهر از یک میلیارد دلار به 6/1 میلیارد دلار رسیده است.

مدیر داخلی سابق یاهو، تری سیمل که جایگاه ریاست خود را پنجشنبه بعدازظهر ترک کرد 21 میلیون سهم دارد که ارزش آن از 402 میلیون دلار به 650 میلیون دلار رسیده است.

در اثر این تغییرات، عده زیادی از سهامداران یاهو بسیار خوشحال شدند و عده زیادی هم مانند گلدمن ساچ که سهام خود را در ژانویه گذشته 31 درصد کاهش داده بودند، بسیار ناراحت شدند.

مدت زیادی بود که در مورد موضوع خرید یاهو صحبت می‏شد اما اکنون مایکروسافت واقعا پیشنهاد 6/44 میلیارد دلاری خود را برای سهام یاهو رسما اعلام کرده است. قیمتی که مایکروسافت برای هر سهم در زمان بسته شدن بورس در روز پنجشنبه ارایه داد، قیمت 31 دلار برای هر سهم بود.

به گزارش سایت الف، پیشنهاد مایکروسافت به یاهو بیشتر متوجه بخش تبلیغات می‏شود و بخش تبلیغات مهم‌ترین قسمت سودمند این تجارت است. امروز این بازار توسط یک بازیگر که همان گوگل باشد اشغال شده است. اما یاهو و مایکروسافت می‏توانند یک بازار رقابتی ایجاد کنند تا مشتری‏ها انتخاب‏های متعددی داشته باشند. یک نکته کلیدی اینجا وجود دارد: مایکروسافت+ یاهو= یک رقیب جدی‏ برای غلبه بر گوگل.

پیشنهاد مایکروسافت به یاهو

در می 2007 نیز مایکروسافت علاقه خود به در اختیار گرفتن یاهو اعلام و بیان کرده بود که آنها به دنبال یک خرید دوستانه هستند.

استیو بالمر، مدیر اجرایی مایکروسافت روز 31 ژانویه از طرف مایکروسافت طی نامه‏ای به هیات‌مدیره یاهو منافع این ادغام را این‌گونه شرح می‏دهد: من از طرف هیات مدیره مایکروسافت این نامه را می‏نویسم تا یک طرح برای تجمیع فعالیت‏های اقتصادی مایکروسافت و یاهو ارایه دهم. بر اساس این طرح، مایکروسافت حاضر به خرید هر سهم یاهو به قیمت 31 دلار است.

بر اساس این طرح، مایکروسافت سهامداران یاهو را مخیر می‏کند که سهام خود را یا به صورت نقدی بفروشند یا آن را با یک سهم مایکروسافت معاوضه کنند. در این نامه آمده است: معتقدیم که بازار سهام مایکروسافت یک بازار بسیار جذاب برای سرمایه‌گذاری سهامداران یاهو خواهد بود.

فواید ادغام با مایکروسافت

بالمر همچنین در نامه خود در مورد منافع و امتیازات این ادغام می‏نویسد: همچنان رشد تبلیغات آنلاین ادامه می‏یابد و مایکروسافت و یاهو می‏توانند یک انتخاب جایگزین معتبر برای مشتریان، تبلیغات‏دهندگان و ناشران باشند. انرژی مضاعف )سینرژی( ادغام در چهار زمینه قابل طرح است:

- مقیاس اقتصادی: این ادغام باعث ایجاد انرژی مضاعف در مقیاس اقتصادی در زمینه تبلیغات می‏شود. این شامل انرژی مضاعف حاصل از ادغام تبلیغات در جست‌وجو و در موارد غیرجست‌وجو می‏شود و به این ترتیب ارزش تبلیغات و ناشران را افزایش می‏دهد. علاوه بر این، این ادغام با یکجا کردن سرمایه‌گذاری‏ها باعث می‏شود هدر رفتن سرمایه کاهش یابد.

- گسترش قابلیت تحقیق و توسعه (R&D): با این ادغام توان مهندسی افزایش می‏یابد. با این ادغام می‏توانیم شکل جدیدی از ابداعات میان‌برهای جست‌وجو و تکنولوژی‏های جدیدتر ایجاد کنیم.

- توانایی‏های عملیاتی: از بین بردن ساختار‏های غیرلازم و هزینه‏های عملیات باعث می‏شود که عملکرد مالی بهبود بیابد و ظرفیت‏ها افزایش یابد.

فواید ادغام از نگاه مایکروسافت

- تجربه کاربر بروز پیدا می‏کند: توانایی تجمعی ما در زمینه مهندسی و ابداعات باعث می‏شود که امکانات جدیدی از قبیل ویدیو، خدمات موبایل، تجارت الکترونیک، رسانه اجتماعی و فضا‏های اجتماعی در اختیار کاربران قرار دهیم.

بالمر در انتهای نامه می‏افزاید: معتقدیم که طرح ما یک فرصت بی‏نظیر برای سهامداران و کارمندان یاهو ایجاد می‏کند و به راحتی می‏توان ارزش یاهو را به عنوان یک تبلیغات‏گر افزایش داد. امیدواریم شما و هیات‌مدیره هم با ما هم‌نظر باشید و منتظر پاسخ مقتضی شما هستیم.

بالمر همچنین در روز جمعه، یکم فوریه در نامه‏ای به کارمندان مایکروسافت می‏نویسد: امروز من خیلی خوشحال هستم که بگویم مایکروسافت یک طرح برای به دست آوردن یاهو ارایه داده است و این یک فرصت بزرگ برای مایکروسافت است. یک گام بزرگ رو به جلوی دیگر برای شرکت ما در عرصه خدمات آنلاین، جست‌وجو و تبلیغات.
اتحاد برای مقابله با گوگل

وی در این نامه بیان کرده است که این ادغام باعث می‏شود قدرت این دو شرکت با هم جمع شود و یک بازار رقابتی مناسب برای مشتریان ایجاد شود. امروز در مسیر درستی در جاده محصولات جست‌وجو و تبلیغات قرار داریم. امروز با ادغام با یاهو یک پیشرفت عظیم در خدمات آنلاین و تلاش‏های خود در زمینه تبلیغات برداشته‏ایم.

فرصت بزرگی در پیش‌روی ماست و می‏توانیم تصمیم بگیریم که مردم و بخش‏های اقتصادی چگونه می‏توانند اطلاعات را ایجاد کنند، بیابند و مصرف کنند. از طریق این مالکیت جدید تجارت ما به یک سطح جدید از موفقیت و رشد خواهد رسید.

این معامله به مایکروسافت توان عظیمی در زمینه تبلیغات اینترنتی می‏بخشد و به مایکروسافت کمک می‏کند یک گام بزرگ‏تر در ایجاد رقابت با پیشرو این صنعت یعنی گوگل بردارد.

در هر حال، کارشناسان معتقدند حتی این معامله نیز واقعیت را تغییر نخواهد داد. گوگل جنگ جست‌وجو و تبلیغات را با یک فاصله بسیار زیاد و مطمئن پیروز شده است. سهم بازار گوگل در بازار تبلیغات به طور متوسط هشت درصد بیشتر از رقباست و این یک فاصله اطمینان‌بخش است. در بازار جست‌وجو نیز گوگل حرف اول را می‏زند و دو تا سه برابر رقبا به جست‌وجوگران اینترنت خدمات می‏دهد.
یاهو وارد شور شد

یاهو در واکنش به اقدام مایکروسافت اعلام کرده که هیات‌مدیره‏اش به زودی این پیشنهاد را با سرعت در چارچوب راهبردهای یاهو و بهترین مسیر به حداکثر رساندن ارزش سهام سهامداران بررسی خواهد کرد. در عین حال آسوشیتدپرس نیز گزارش داده است که احتمال موضع‏گیری مراجع ضدانحصار آمریکا و اروپا در مقابل این خرید بزرگ کم است چراکه بازار جست‌وجو و تبلیغات رقابتی خواهد ماند و حتی ممکن است رقابتی‌تر شود. راه برای خرید بزرگ هموار است و مایکروسافت یاهو را خواهد خورد.
استقبال اتحادیه اروپا

قانون‌گذاران آنتی‌تراست اروپا و ایالات متحده، احتمالا از خرید یاهو توسط مایکروسافت جلوگیری نخواهند کرد اما به گفته تحلیلگران این معامله ماه‌ها به طول خواهد انجامید.

به گزارش سیتنا، یکی از عمده‌ترین عوامل مورد توجه مایکروسافت، برتری گوگل در جست‌وجوی آنلاین و تجارت‌های تبلیغاتی است؛ دو محدوده‌ای که احتمالا قانون‌گذاران به هنگام افزایش وزن قدرت بازار به واسطه پیشنهاد 45 میلیارد دلاری بر آن تمرکز خواهند داشت.

پیشنهاد شگفت‌انگیز مایکروسافت در حال حاضر عرصه رقابت را در بازار جهانی تنگ‌تر کرده است. مقامات رسمی کمیسیون تجارت فدرال و اتحادیه اروپا از اظهار نظر در این زمینه خودداری کردند.

به گفته تحلیلگران، اگر این معامله انجام شود، قانون‌گذاران کنگره و اروپایی‌ها برای افزایش قدرت رقابت این شرکت ترکیب قوانین را بازبینی خواهند کرد.

متناوبا یک شرکت ترکیبی با عنوان یاهو و مایکروسافت- که دومین و سومین موتور بزرگ جست‌وجو در دنیا محسوب می‌شوند- می‌توانند نگرانی خود را درباره قدرت در حال افزایش گوگل در فضای تبلیغات مرتفع کنند. با این ترکیب مایکروسافت و یاهو 33 درصد از سهم بازار جست‌و‌جو در ایالات متحده را نیز به دست خواهند آورد.
پیمان مدیران ارشد گوگل

از سوی دیگر و به گزارش ایسنا، سه مدیر ارشد گوگل مدت کوتاهی قبل از اینکه سهام گوگل در ماه آگوست سال 2004 به بازار عرضه شود، پیمان بستند که 20 سال با هم همکاری کنند.

لری پیچ و سرگی برین بنیان‌گذاران گوگل به همراه اریک اشمیت، مدیر اجرایی این شرکت در مصاحبه مشترکی با مجله فورچون اعلام کردند که این سه نفر یک ماه قبل از عرضه سهام گوگل به بازار موافقت کردند به مدت دو دهه با یکدیگر کار کنند.

اریک اشمیت با بیان اینکه ما موافقت کردیم 20 سال با یکدیگر کار کنیم، اظهار داشت: در آن زمان من 69 ساله، پیج 51 ساله و برین 50 ساله خواهیم بود.

  • ۸۶/۱۱/۱۳

نظرات  (۲)

  • وحید علیزاده
  • کاش من هم یاهو داشتم..
  • مشیانه و مشیه زاده
  • یاهو 'پیشنهاد مایکروسافت را رد می کند' گفته می شود شرکت یاهو تصمیم گرفته است پیشنهاد خرید از طرف مایکروسافت را رد کند.مایکروسافت، شرکت عظیم سازنده نرم افزار در آمریکا، اول فوریه به شرکت یاهو پیشنهاد کرد این شرکت را به مبلغ 44.6 میلیارد دلار خریداری کند.بسیاری از خبرگزاری ها و روزنامه های غربی گزارش کرده اند که یاهو رد این پیشنهاد را روز دوشنبه (10 فوریه)، اعلام خواهد کرد.رقم پیشنهادی مایکروسافت (31 دلار به ازای هر سهم یاهو)، در روز اول فوریه حدود 62 درصد بیشتر از ارزش سهام شرکت یاهو بود منبع: بی بی سی فارسی به نظر من اصلا فروشی یا خریدی درکار نبوده و فقط این بازی رو دراوردن تا سهام و ارزش یاهو نسبت به دیگر رقباش بالا بره!!!! چه فروشی؟ بیایم و به پدیده ها ژرفتر نگاه کنیم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">